Wel regelmatig posten op social media maar het levert geen klant op!?

Home / Social media / Wel regelmatig posten op social media maar het levert geen klant op!?

Ben je je al suf aan het posten op social media maar levert het nog helemaal niets op? Man wat is dat frustrerend he? Helpt het dan om te gaan adverteren? Moet je stoppen – werkt social media gewoon niet meer? Moet je nog meer posten? Het kan vele oorzaken hebben dat je social media werk helemaal NIETS oplevert.

Denk je al vanuit je klant?

We bekijken allemaal de wereld vanuit ons eigen perspectief. We kunnen met z’n tweeën het zelfde mee maken maar toch een net andere versie van het verhaal vertellen. We zien het via onze ogen, en interpreteren het op onze eigen manier. Op socials zie ik dan ook heel veel ondernemers schrijven vanuit hun eigen perspectief: “Ik doe ….” en zich niet richten op in welke fase de klant zich bevind en waar zij zich in herkennen.

Jij bied een product of dienst aan voor een klant: voor dat ze zich realiseren dat ze precies DAT nodig hebben bevinden ze zich in een bepaalde situatie. Ze hebben een probleem die jij kan oplossen met die product of dienst. Als je dat probleem vind en ze daar op aanspreekt – je social post daarmee begint – zul je zien dat je sneller klanten gaat halen uit je social media posts.

Voorbeeld: Een ruiter haalt maar geen winstpunt in het B springen omdat zijn stijlcijfer niet voldoende is. Jij ziet als instructeur waarschijnlijk zo waar het aanligt en kan de ruiter zo verder helpen – maar die weet nog niet de oorzaak van het probleem. Dus als jij gaat het gaat hebben over “Wil je je paard meer in balans hebben tijdens het springen” of” Wil je een betere onafhankelijk zit?” dan voelen ze zich niet zo aangesproken, waarschijnlijk denken ze al dat zij een prima balans & onafhankelijke zit hebben. Als je begint met “Wil je nu eindelijk je stijlcijfer halen in het springen” voelen ze zich al sneller aangesproken en gaan ze verder lezen. Zie je het kleine verschil?

Ben je wel duidelijk genoeg?

Ook wel een mooie: voor jou is waarschijnlijk heel duidelijk wat je doet – maar is dat in elke post van jou ook zo duidelijk voor iemand die je nog niet kent?

Als je een lesroute deelt waar mensen op kunnen aansluiten zet er dan ook altijd weer bij welke problemen je kunt oplossen voor je & welke resultaten je ze kunt bieden (als de klant met jou heeft gewerkt of een product heeft gekocht bij jou: Wat kunnen ze dan?).

Voor dat je zo’n post deelt is het goed om even uit je eigen schoenen te stappen en in de schoenen van iemand te stappen die je nog niet kent maar wèl je doelgroep is. Is het duidelijk wat je doet? Hoe kunnen ze actie ondernemen? Welke vragen zouden ze nog kunnen hebben – hoe kunnen ze die zo snel mogelijk beantwoord krijgen?

Maak jij het ze makkelijk?

Stel voor dat je een post tegen komt, en je denkt goh wat interessant. Dat zou wat voor mij kunnen zijn! Je hebt nog wat vragen: wat kost het, waar is het precies? Maar je ziet niet direct een link waar je die informatie kunt halen. Als je erg je best doet dan klik je misschien naar het profiel of de pagina van die post – maar als je het daar niet gelijk vind haak je af. Dat is hoe het bij 90% van de mensen gaat.

Elke extra stap die mensen moeten nemen kan er voor zorgen dat ze afhaken. Dat ze afgeleid raken door iets anders (ze krijgen een app) of dat ze het gewoon te veel moeite vinden om nog verder te zoeken.

Zorg daarom dat je het ze makkelijk maakt – ga actief zorgen dat je het jouw (potentiële) klanten makkelijk maakt.

Zet onder ELKE post een link naar je website of de relevante pagina waar ze meer informatie kunnen vinden over wat je in deze post schrijft. Op Instagram zet je altijd in je post iets waarmee je verwijst naar je biografie waar je dan de link naar je website hebt staan. Maak een speciale Instagram pagina op je eigen website (ik heb bijvoorbeeld deze met de belangrijkste link die ik noem op Insta) of gebruik iets als Linktree. Ik zie nog altijd zoveel ondernemers die dit NIET doen en daardoor een hoop mensen mislopen.

Ben jij wel je unieke zelf?

Dit is wel een beetje een spannende: ben jij zoals AL die anderen? Doe je precies wat zij doen? Schrijf je de dingen die zij schrijven? Of heb je een eigen mening, een eigen visie, een eigen denkwijze?

Om er voor te zorgen dat mensen voor JOU kiezen zul je moeten laten zien waarom JIJ uniek bent. Deel je eigen mening, je eigen visie.

Steek je kop boven het maaiveld uit.

En dat is best spannend – zeker in de paardenwereld waar iedereen van alles vind van iedereen. Maar om van je bedrijf een succes te maken is het altijd beter om jezelf te zijn en je niet in een keurslijf te laten stoppen waarvan je denkt dat ie nodig is om een eigen onderneming op te zetten.

Door je unieke zelf te zijn met je eigen visie en mening schakel je zo al je concurrentie uit. Ze komen dan naar jou OM JOU! Dat een concurrent dan goedkoper (of duurder) is, is dan minder relevant. Want ze voelen zich aangetrokken tot jouw visie.

Wees dus niet bang om je mening en visie te delen – waarom je doet wat je doet. Waarom je denkt dat dat juist werkt. Het zal soms, zeker in de paardenwereld, stevige discussies tot gevolg hebben. Daar moet je echt niet bang voor zijn als je achter jouw visie staat. Probeer het wel altijd respectvol te doen naar elkaar: een ander afbranden omdat je een ander visie hebt brengt niemand wat. De paarden wereld is wel zo klein dat je elkaar altijd tegenkomt.

Ze moeten je eerst leren kennen en vertrouwen

Dan is er nog iets als wat ze de “know, like & trust”-factor noemen. Mensen moeten je kennen, je leuk vinden en gaan je dan pas vertrouwen. De kans dat mensen na 1x een post van je gezien te hebben gelijk klant worden is NIHIL. Sommige mensen moeten iemand wel maanden (of jaren!) volgen voor ze zo ver zijn om je écht te vertrouwen en een afspraak met je te maken.

Weet je hoe je dat stukje kan versnellen? Met video! Mensen zien en horen je dan praten – dan groeit zo’n verbinding veel sneller. Ik postte al jaren op een Facebook en Instagram pagina voor een eventing instructeur – maar toen ik meer video’s ging maken (ik nam gewoon stukjes van haar lessen op) schoot er van alles door het dak! Allemaal nieuwe mensen op les – nog meer mensen die het e-book downloadde en meer mensen die een paard in training willen zetten bij haar.

Ga er dus niet vanuit als je “al” een maand aan het post bent dat mensen je dan al vaak genoeg hebben gezien om echt een afspraak te maken. Het heeft soms echt lang nodig! Daarnaast kun je het ook versnellen door bijvoorbeeld in Facebook groepen écht met mensen in gesprek te gaan en adviezen te geven (als ze daar om vragen he – niet ongevraagd overal maar advies op geven!). Soms kunnen 10 gesprekken over koetjes en kalfjes ook ineens een handje vol klanten opleveren.

Related Posts