Hoe haal je klanten uit je social media?

Home / Social media / Hoe haal je klanten uit je social media?

Je hebt misschien al een Facebook pagina en/of Instagram aangemaakt maar hoe zorg je nou dat je bereik daar groeit en vooral hoe je daar klanten uit gaat halen?

1. Maak de juiste keuze

We zijn gauw geneigd overal actief te willen. Zijn: en facebook én instagram én tiktok. Dat hoeft helemaal niet. Heb je tijd over en liggen al die kanalen je kun je er wel voor kiezen. Mijn motto is echter altijd beter 1 kanaal goed dan 3 half.

Facebook: Het bereik van de pagina ‘s is de afgelopen jaren aan het dalen maar je kunt er zeker nog veel mensen bereiken. Maak zeker een eigen pagina aan en maak vooral gebruik van evenementen bijvoorbeeld voor speciale lesdagen, consult routes, clinics of lezingen. Zo kom je ook makkelijk in tijdlijnen van mensen die je nog niet volgen. En daarnaast is de grootste truc in 2022 vooral het gebruiken van groepen. Zoek groepen op waar je potentiële doelgroep in zit en ga daar actief posten en reageren. Het liefst als je pagina zijnde – als mensen een post liken kun je ze namelijk ook weer uitnodigen voor je pagina (druk op de likes zodat je de namen kunt zien en dan heb je er achter de knop “uitnodigen”)

Instagram: Op Instagram kun je vaak door hashtags in je post of gebruik van Reels net even wat makkelijker nieuwe mensen bereiken dan op Facebook. Op Instagram om te groeien is het wel belangrijk dat je ook zelf echt interactie hebt met andere accounts, dus posts liken, reageren en bijvoorbeeld door wat afbeeldingen van een post swipen. Dit kanaal leunt vooral op goede foto ‘s je kunt niet posten zonder dat je beeldmateriaal hebt. Je kunt ook mooie visuals maken bijvoorbeeld met Canva.

TikTok: Je kunt hier vrij snel een enorm bereik krijgen – houd er wel rekening mee dat de gemiddelde leeftijd lager ligt dan op de eerste 2 kanalen. En nog een belangrijk deel: je moet echt niet camera schuw zijn want je hebt video ‘s nodig. Minimaal 1 per dag – wil je sneller groeien liever nog zelf 3-4 per dag in ieder geval voor een paar weken. Je kunt daar wel echt mega snel groeien en nieuwe mensen leren kennen dus dat is super gaaf. Ik zou niet zo snel meer mee gaan met alle trend dansjes maar vooral inhoudelijk informatieve video ‘s maken.

Waarschijnlijk heb je zelf al een gevoel welk kanaal het beste bij je past dus kies daar dan gewoon voor en ga dat kanaal helemaal masteren!

2. Wees consistent

Zoals met veel dingen is het belangrijk om consistent te zijn. Heel veel zaaien en consequent zaaien voor je wat kan oogsten. Heb geduld en blijf volhouden is de belangrijkste tip. En hoe vaker je post hoe sneller je resultaat kan verwachten.

Post je maar 1 keer per week? Dan kan het maanden zo niet jaren duren voor je meer bereik hebt en dus meer kans op klanten! Wil je sneller groeien ga dan ook vaker posten. Content op social media verdwijnt ook weer snel dus zorg dat je top of mind blijft en post zo vaak als je kan nuttige content voor je potentiële klanten.

3. Gebruik deze formule

Probleem: Begin bij het probleem van je ideale klant. Ga op zijn of haar stoel zitten. Waar lopen ze tegen aan? Willen ze een winstpunt halen en lukt het ze niet? Lukt het niet om door te zitten? Verzin wat problemen waar je ideale klant tegen aan zou kunnen lopen.

Titel / zin die nieuwsgierig maakt en herkenning bied: Om mensen te laten stoppen met scrollen moet je beginnen in je social media post of video met iets wat ze nieuwsgierig maakt of wat ze herkennen denk aan:

  • Doe jij <dit> ook altijd? (Stuiter je ook altijd tijdens het doorzitten? Singel jij ook altijd helemaal strak aan?)
  • <aantal> manieren om … (3 manieren om je paard nageeflijk te krijgen, 4 manieren om de hoeven van je paard gezonder te krijgen)
  • Hoe kun je … (Hoe kun je een winstpunt rijden? Hoe kun je zien of je zadel goed ligt?)
  • Een tip over … die je nog niet wist! (Een tip over zadelpassen die je nog niet wist!)
  • Dit is waarom … niet werkt (Dit is waarom jouw paard niet kan nageven, Dit is waarom je handen niet stil blijven)
  • Maak een onverwacht statement om discussie uit te lokken (Elk zadel past op elk paard)

Oplossing: Dan kun je natuurlijk gaan uitleggen wat het antwoord ofwel de oplossing is. Probeer het kort en bondig te houden. En natuurlijk zijn er – zeker in de paardensport meerdere oorzaken te noemen voor 1 bepaald probleem maar kies de meest voorkomende. Mensen gaan dan wel reageren met “bij mij werkt dat niet! ” en dan kan je altijd aanvullen met andere opties. Doe dat liever nog niet in je post zelf maar haak daar pas op in als anderen op reageren. Dat haalt namelijk de focus van de initiële oplossing die voor de meerderheid goed is af. Zonde dus.

Call-to-action: En dan…Dan is het tijd om mensen over te laten gaan naar actie. De meeste mensen vergeten dit stukje. Wat wil je dat ze doen? Een les met je afspreken? Een product kopen? Zet het onder aan iedere post met een link. Bij Instagram kun je schrijven “link in bio ” en dan kun je in je profiel een link zetten naar je website. (In een ideaal geval maak je op je website een speciale pagina aan voor Instagram waarop je alle belangrijke links verzameld die je op Instagram aanhaalt)

4. Wat voor soort content werkt?

Op Facebook werkt vaak een post met een afbeelding of video het beste: niet een link met een gegenereerd voorbeeld. Dus voeg eerst een afbeelding of video toe en later pas de link!

Op Instagram is het belangrijk dat het mooie foto ‘s zijn die aanspreken en herkenbaar zijn. Je hebt misschien zelf geen dure spiegelreflex camera maar je kun zeker met je smartphone ook super toffe foto’s maken, daar schreef ik eerder dit blog over.

Op TikTok moet je echt aan de slag met video. Het liefste praat je zelf in de camera – en bij voorkeur integreer je humor in je verhaal. Vergeet ook hier het haakje niet in de tekst te zetten omdat nog best wel een deel mensen het zonder geluid luistert (dus heb je tijd over, ondertitel het dan ook. In Nederland wordt het helaas nog niet automatisch ondertitelt).

Voor alle platformen geldt dat het werkt om iets te posten wat mensen raakt – wat ze leuk vinden, herkennen, blij van worden. Of waar ze boos om worden – zie hoe het boerenprotest en alles nu de ronde doet op social media. Het raakt mensen – dus iedereen deelt er over. Probeer dus iets te vinden binnen jouw vakgebied wat mensen raakt! Ben je benieuwd wat voor specifieke tips ik je kan geven over jouw socials? Laat mij een social media checkup doen!

Related Posts