Must have tool voor je socials

Home / Social media / Must have tool voor je socials

Okey je hebt dus besloten dat je actief bezig wilt zijn met je social media zoals Facebook of Instagram. Maar je bent geen ontwerp wonder. En het mooiste nog: je kunt de tool gratis gebruiken. Er is wel een pro versie (die ook nog goed betaalbaar is) maar waarschijnlijk red je je wel met de gratis versie.

Canva: Super fijne en simpele tool

De tool heet Canva. Beschikbaar zo in je browser dus je hoeft niets te installeren en kunt direct aan de slag. Er is ook een app voor op mobiel maar die is niet altijd even handig en zitten soms wat bugs in. Ik gebruik die soms nog wel even om wat kleine aanpassingen te doen of nog even een visual te downloaden die ik nog niet gepost had.

Heel veel templates

Het grote voordeel is dat je heeeeel veel templates hebt waar je mee kunt beginnen. Voor Instagram stories, voor Facebook posts maar ook voor cover foto’s. Eigenlijk kun je alle soorten kiezen die je nodig hebt. Je kunt zelfs een toffe poster, e-book of kaart maken met de templates.

Ga er eerst eens rustig voor zitten en blader door alle templates heen. Welke past het beste bij jou bedrijf? Je kunt alle elementen nog verplaatsen en een deel kun je ook makkelijk veranderen van kleur of een ander lettertype kiezen.

Extra elementen

Wat ook super handig is dat ze ook allerlei elementen hebben die je gratis kunt gebruiken. Sommige elementen zitten alleen in de pro-versie dat herken je aan het kroontje. Er blijft ook in de gratis versie genoeg keuze over. Denk aan pijltjes, foto’s of zelfs fotogrids (waar je zelf een soort collage in kunt maken). Je kunt zelf zoeken op termen of bladeren door hun opties.

Heb je een tof grafisch element gevonden en wil je meer dezelfde soort elementen? Voeg hem dan toe aan je canvas en druk dan boven in je toolbar op de i. Dan druk je onderin dat menu op “See more like this”

Dit was even de basis rondleiding in Canva, later een keer zal ik nog een artikel schrijven met nog meer tips en trucs om ook bijvoorbeeld videootjes te maken in canva – want ook dat is heel makkelijk!

Kies kleuren voor je huisstijl

Om te zorgen voor herkenbaarheid bij je (potentiële) klanten is het handig om 2/3 kleuren uit te kiezen die bij je “huisstijl” passen. Als je al een logo hebt heb je daar vast een basis kleur in zitten die je kunt gebruiken. Daarna kies je nog 1 of 2 kleuren erbij. Een handige tool om bijpassende kleuren te vinden is Paletton. Je vult daar de kleur in waar je mee wilt beginnen en dan kiest hij bijpassende kleuren er bij uit.

In Canva kun je die kleuren ook makkelijk opslaan onder ¨Merkmateriaal” en dan “Merkkleuren” zodat je altijd de juiste kleuren bij de hand hebt.

Zorg voor consistentie

De kans is dat als er een social media post van Bol.com voorbij komt dat je die direct herkent: ze gebruiken altijd dezelfde kleuren, stijl en lettertypes in hun visuals. Dat moet jij dus ook gaan doen voor jou bedrijf. Ga geen uren zitten pielen om het precies goed te krijgen maar zorg dat je naast steeds dezelfde kleuren ook steeds dezelfde lettertypes kiezen zodat er een herkenbaarheid komt in je posts!

Natuurlijk kan het zijn dat je een jaar later graag toch eens iets wilt veranderen maar probeer dat niet elke 2 weken te doen want dan raken de mensen er nooit aan gewend 🙂

Related Posts