Manege of pensionstal beginnen – Hoe kom je aan klanten?

Manege of pensionstal beginnen – Hoe kom je aan klanten?

Je wilt een eigen pensionstal of manege gaan beginnen je hebt al een startkapitaal en mogelijk ook al een terrein of stal. Hoe ga je nu aan je eerste klanten komen? Sinds 2008 werk ik al in de online marketing heb ik zzpers, kleine bedrijven en grote bedrijven helpen groeien! No worries ook jij kan dit!

Klanten uit je eigen netwerk

De meeste klanten komen vaak direct uit je eigen (paarden)netwerk. Je hebt het er vast al eens over gehad met stalgenoten of allicht eens op wedstrijd. Zodra je van plan bent een eigen pensionstalling of manege te beginnen roep het dan vooral ook in die kringen rond dat je er mee gaat beginnen en wat mensen daar kunnen verwachten natuurlijk. 

Visitekaartjes kunnen handig zijn om die uit te kunnen delen – maar ga daar geen dagen aan besteden. Je kunt net zo goed even op een A4tje je contact/adres gegevens printen en uitknippen om uit te delen.

Allicht heb je ook andere hippische ondernemers in je netwerk die ook in jouw regio komen – die kunnen je wie weet ook wel helpen aan klanten in jouw regio. Je kunt ze vragen om een social media post te delen voor je of misschien wel je visitekaartje mee te nemen tijdens consults of lessen. 

Ga er niet vanuit dat mensen wel weten wat je aan het doen bent en laat het niet voelen als vervelend: mensen hebben vaak een probleem waar jij een oplossing voor kunt bieden! Wie weet staan ze juist wel te springen om een pensionstal of manege zoals jij gaat neerzetten. Ga er dus in met de insteek: Hoe kan ik jou helpen? Vaak komen de eerste klanten direct uit je eigen netwerk of in de kring om hun heen – die ene tante kent misschien iemand die net op zoek is naar stalling!

 

Social media inzetten?

De kracht van social media kan heel sterk zijn maar het kan soms ook aanvoelen alsof het niets brengt. De kunst is om zeker in het begin de juiste keuzes te maken: Kies liever 1 platform waar je zelf ook regelmatig te vinden bent en al (veel) vrienden hebt. Als je gaat starten met 3 kanalen tegelijk dan kan het snel zo zijn dat je verzuipt in de kanalen en vervolgens helemaal niets meer gaat posten. Een paar korte tips per platform om (snel) nieuwe mensen te bereiken.

 

Facebook

Maak een pagina aan en nodig daar je vrienden, familie & kennissen op uit. Plaats daar regelmatig een bericht op (bijvoorbeeld 2x per week): plaats over je mooie paddock, de uren die ze buiten komen, de mogelijkheden tot voeren van speciaal voer of wat voor elementen je ook aan kan bieden voor je klant. Deel je berichten ook minstens 1 keer per week in een Facebook groep. Er zijn verschillende paardenmarkten groepen of andere hippische groepen vaak verdeeld op regio. Let wel even op de regels in de betreffende groepen of je dit soort dingen er mag delen.

Daarnaast kun je ook aan de slag met advertenties om zo mensen te attenderen op je pagina. Let op druk nooit onder het bericht op “bericht promoten” maar kies er voor om het via advertentiebeheer op te zetten, daar kun je namelijk ook beter de doelgroep selecteren. Bijvoorbeeld mensen geïnteresseerd in paardensport in een straal van 20 KM rondom je stal. Zodra mensen je advertentie post liken kun je die ook uitnodigen voor je pagina.

Denk bij het delen van je berichten op Facebook er ook altijd even aan om te zorgen dat je een call-to-action toevoegt: een knop voor whatsapp, je website of een e-mailadres zodat als mensen geïnteresseerd zijn direct contact met je kunnen opnemen!

Instagram

Instagram leunt vooral op beeld dus het is handig als je een fijne mobiele telefoon hebt die goede foto’s neemt en je een beetje verdiept in wat fotografie kennis, later zal ik daar nog eens een apart blog over schrijven om betere foto’s te maken met je mobiele telefoon.

Daarnaast is het op Instagram heel belangrijk om goed gebruik te maken van hashtags. Onderzoek naar wat je concullega’s gebruiken en probeer onder iedere post +/- 10/11 hashtags te gebruiken waar je potentiële klanten mogelijk op zoeken.

Om te kunnen groeien op instagram is het ook belangrijk om andere paardensporters in de regio te gaan volgen en op hun posts te reageren om zo echt interactie te creëren.  Je hoeft daar echt niet de hele dag mee bezig te zijn maar ga bijvoorbeeld elke dag een kwartiertje zoeken naar nieuwe accounts, connect en reageer op die ruiters.

 

TikTok

Het is vooral de jeugd momenteel op TikTok maar ik zie steeds meer spreiding komen in leeftijden ook daar. Je vindt er ontzettend veel manege publiek! TikTok leunt vooral op video’s en je moet er behoorlijk actief zijn wil je een goede following opbouwen – eigenlijk minimaal 1 video per dag, het liefst nog meer! 

Hier moet je echt alleen mee beginnen als je het zelf ook super leuk vind om korte filmpjes te maken. TikTok is op het moment wel bezig met verschuiven naar langere filmpjes maar de meeste zijn nog hooguit 10 seconden op dit moment. Je kunt gebruik maken van de trending sounds maar je kunt ook ook gewoon eigen filmpjes maken. De schattigste pony van stal of hoe belangrijk het is hoeveel paarden buiten komen bijvoorbeeld – net wat je doelgroep is en wat ze belangrijk vinden.

Zorg dat je elke TikTok ook eindigt met 1 call-to-action. Ik zet bewust 1 neer – als je mensen vraagt om en te volgen, en te liken en te reageren en naar je website te gaan dan zijn ze al afgehaakt voor ze überhaupt 1 actie hebben gedaan. Wissel dus steeds af in je TikTok, de ene keer zeg je “Volg mij voor meer tips” de andere keer kun je vragen om een comment. Zet in je biografie ook een link naar je website – dat kan pas vanaf 1.000 volgers dus doe je best 🙂

Website: is dat al gelijk nodig?

Heb je een website gelijk nodig als je pas net start? Het is op zich vaak wel een belangrijke bron van informatie maar je hoeft er niet gelijk honderden of duizenden euro’s in te steken of weken aan het klooien te zijn om het in te richten. Je kunt bij de meeste hosting providers heel makkelijk zelf een website bouwen en dan betaal je inclusief je eigen domeinnaam maar een paar euro per maand.

Voor een website goed scoort in de zoekmachines ben je heel wat tijd verder en kost het je ook heel wat werk – dat moet je net liggen. Hoe actiever je website is hoe hoger je vaak komt in de zoekresultaten. Je kunt je website ook gewoon gebruiken om mensen heen te verwijzen vanaf je social media of in het echie om ze wat meer informatie te geven. 

De belangrijkste informatie die je op je website zou moeten zetten als pensionstal of manege is in ieder geval:

  • Wat heeft de accommodatie te bieden? Denk aan de bakken, de stallen, paddock of weide mogelijkheden etc.
  • Wat zijn de kosten?
  • Waar kunnen ze de locatie vinden?
  • In het geval van de manege: Vanaf welk niveau kunnen ze terecht en wat kunnen ze verwachten in de lessen? Allicht heb je ook al een lesrooster die je kunt vermelden
  • Wat zijn de openingstijden?
  • Hoe kan de klant contact opnemen? Denk aan een telefoonnummer, e-mailadres en of contactformulier.

[ls_content_block id=”5686″]

Vorig bericht
Must have tool voor je socials
Volgend bericht
Zelf betere foto’s met je smartphone maken voor je hippische onderneming

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!