Wat als Facebook er mee ophoud?

Home / Social media / Wat als Facebook er mee ophoud?

Even terugspoelen naar 2009 – Hyves was immens populair en eigenlijk iedereen zat er wel op. Amerikanen gebruikte vooral MySpace maar er kwam ook iets anders Amerikaans op: Facebook. En dat won terrein. In het begin was ik ook sceptisch, wilde liever daar niet heen. Hyves was vertrouwt en daar zat iedereen. Maar in 2010 begon de grote leegloop op Hyves. Ze hebben het nog geprobeerd tot 2013 maar toen werd echt de stekker eruit getrokken. Het was over voor Hyves.

Heeft Facebook nog een leven?

Veel mensen en bedrijven doen nu het meeste op Facebook – daar hebben ze ook de meeste connecties en bereiken ze de meeste mensen. Stel dat je op dat ene paard wed.. en het sterft uit. Dan ben je al je connecties kwijt.

Ik denk dat Facebook langzaam aan het uitsterven is:

  • Je ziet dat organische posts (gratis posts) steeds minder bereik hebben
  • Lang niet al je volgers zien meer je organische posts
  • De jeugd komt niet eens in de buurt van Facebook. Ze begrijpen er niets van

Je ziet ook dat het aantal actieve gebruikers wereldwijd al 2 jaar vrijwel stabiel blijft. Waar het eerst nog met meerdere procentpunten steeg is het de laatste tijd nog maar -0,1% tot 0,8% (bron cijfers).. Minimaal dus. Andere cijfers, specifiek voor Nederland, die ik vond geven zelfs al een afname van 5% aan in het dagelijkse gebruik!

Instagram wint op dit moment nog steeds wel terrein overall, al daalt het gebruik wel onder de 24 jaar en jonger dus daar zie je langzaam al een beetje het zelfde gebeuren. TikTok (+34%) en Snapchat (+21%) stijgen nog steeds gigantisch in gebruik ook in Nederland.

Het gevaar van social media platformen

Maar al deze platformen zijn in beheer van iemand anders. Zij hebben dus de gegevens van jouw (potentiële) klanten en jij niet. Op het moment dat het platform stopt – of dat nou Facebook, Instagram of TikTok is – je bent de connectie kwijt. Poef. Geen bereik meer. Geen manier meer om je (potentiële) klanten te bereiken.

AU!

En als je ze niet meer kan bereiken met nieuwe content, gedachtes of inspiratie dan zul je zien dat je bedrijf langzaam gaat afbrokkelen.

Wat dan wel?

Er zijn een aantal dingen die je volledig in je eigen beheer kunt doen en waar iemand anders niet zomaar de stekker uit kan trekken.

  • Je website – met natuurlijk veel content zoals blogs
  • Emailadressen voor een nieuwsbrief

Dit soort dingen worden “owned media” genoemd. Media in je eigen beheer. Social media wordt “borrowed media” genoemd: geleend dus. En dat moeten we dus op een bepaald punt weer “terugbrengen”. Je hebt overigens ook nog een 3de: “Paid media”, dat zijn de advertenties: bijvoorbeeld Facebook ads of Google Ads, een betaalde manier om mensen te bereiken. Dat kan zeker een hoop opleveren, mits je het juist doet maar ik wil het vooral even hebben over de owned media deze ronde.

Website / blogs

Een website kun je zelf maken bijvoorbeeld in WordPress en die heb je zelf in beheer. De enige manier om die kwijt te raken natuurlijk is door niet meer te betalen voor je hosting (dat waar je website op draait) – maar daar gaan we even niet vanuit.

Alle content die je daar op zet blijft natuurlijk ook van jou! En hoe meer content je hebt hoe groter de kans is dat je bezoekers binnen haalt via zoekmachines als Google. In 2023 is het nog veel belangrijker om kwalitatieve goede content te schrijven waar je bezoekers écht wat aan hebben. Jouw unieke visie, mening of oplossing. Vaak krijg ik de vraag “lezen mensen wel zo’n lange tekst?!” ja hoor, juist als het echt een waardevolle tekst is. Je moet wel zorgen voor een goede opmaak:

  • Gebruik tussenkopjes
  • Gebruik opsommingen
  • Voeg links toe die naar verdiepingen leiden – zodat ze nog meer kunnen leren over het onderwerpe.

Mensen kunnen de tekst dan goed scannen en lezen de stukken die voor hen interessant zijn. En als ze denken “goh die heeft een punt” gaan ze wel meer lezen!

Vergeet trouwens ook niet dat vooral de jeugd veel gebruik maakt van social media als zoekmachine: dus zolang ze er nog zijn deel ook je content op die platformen natuurlijk om nog meer mensen te bereiken.

E-mailadressen / nieuwsbrief

De volgende is een optie waar veel ondernemers vaak best wel tegen op zien. Een nieuwsbrief. Wat moet ik daar in vredesnaam steeds in zetten? En hoe krijg ik mensen op mijn lijst?

De mensen op je lijst krijgen lukt vaak wel via een gratis weggever, daar schreef ik eerder dit blog over. Je geeft je bezoekers een klein “kadootje” met wat kennis die ze kunnen gebruiken en in ruil daarvoor laten ze hun e-mailadres bij je achter! Je kunt ook mensen die een consult bij je aanvragen direct vragen of je ze je nieuwbrief willen ontvangen.

Noem het trouwens geen nieuwsbrief want dat klinkt als reclame en troep – dat wil niemand meer. Maar geeft bijvoorbeeld aan “wil je consult alerts krijgen wanneer er plek is op en route bij jou in de buurt?”. Of “Elke een toffe dressuuroefening in je mailbox”. Dan weten ze gelijk wat ze kunnen verwachten van je.

En wat zet je in zo’n nieuwsbrief? Je kan een blog delen, consult routes, oefeningen voor thuis, nieuws uit de sport etc. Ik zou per nieuwsbrief het liefst 1 onderwerp aan houden dan heb je focus!

Hoe je zo’n nieuwsbrief begint? Dat kun je simpel (en gratis) doen via tools als La Posta of Mailerlite. Voor mezelf gebruik ik Active Campaign maar die is wel betaald.

Wed dus het liefst op meerdere paarden!

Mijn tip van de dag is dus: wed op meerdere paarden. Probeer dus liever in te zetten op “borrowed media” en 1 “owned media” waar je beide wekelijks tijd aan besteed zodat je niet ineens verloren bent als straks ineens je borrowed media er ineens mee ophoud.

Related Posts