Wat kun je doen als je op KORTE termijn klanten nodig hebt?

Home / Klanten werven / Wat kun je doen als je op KORTE termijn klanten nodig hebt?

Je bent vol trots begonnen aan je eigen onderneming maar de klanten blijven nog (een beetje) uit… Misschien wordt de broekriem al een beetje strakker of zit je zelf al aan droog brood (terwijl je dieren natuurlijk niets te kort komen). Maar je moet echt op korte termijn klanten hebben.. Wat kun je dan doen?

Afwachten is geen optie

Ik heb toch een website, ik post al eens wat op social media dus mensen kunnen mij toch vinden? Waarschijnlijk had je al gemerkt dat dat helemaal niet waar is! Zelf al post je elke dag vol trots op je social media: als je aantal volgers nog laag is dan is de kans klein dat je dat op KORTE termijn wat oplevert. Je bereikt gewoon weg nog te weinig mensen en er wordt altijd maar een klein deel van je volgers klant.

Dit is waar de meeste niet bij stil staan..

Als je steeds in dezelfde vijver blijft vissen (okey er komen wel 2 volgers per week bij) dan heb je die natuurlijk vrij snel leeggevist. Mensen die klant wilden worden zijn al klant. En er zal een handje vol zijn wat misschien nog een paar maanden nodig heeft om je klant te worden, dat zijn geen snelle beslissers en de nood is misschien niet hoog genoeg om jou in te schakelen.

Er moeten dus nieuwe vissen je vijver in. En hoe actiever jij nieuwe vissen in de vijver weet te stoppen hoe groter de kans is dat je dat op korte termijn nieuwe klanten op gaat leveren. Best logisch toch? Dus het is tijd om elke dag nieuwe vissen in je vijver te gaan stoppen als je nog niet genoeg klanten hebt.

Waar vind je die dan?

Nieuwe mensen vinden is soms best wel spannend en eigenlijk: hoe spannender het is hoe groter de kans is dat iemand snel bij je klant wordt! Een aantal ideeƫn hoe je nieuwe mensen kunt bereiken:

  • Maak een gratis weggever. Deel deze bijvoorbeeld in Facebook groepen (daar zitten mensen die jou nog niet kennen) en zet eens een advertentie aan op Facebook/Instagram. Dat kan ook prima voor lage bedragen, maar hier geld ook hoe meer je in zet hoe sneller je vijver vol loopt en je dus meer kans hebt op nieuwe klanten. Je kunt een PDF maken met een checklist, een e-book maar bijvoorbeeld ook een webinar geven waarin je informatie deelt of vragen beantwoord.
  • Vraag op locaties rond of je een clinic mag geven voor hun leden. Veel verenigingen zijn op zoek naar leuke clinics of lezingen voor de leden van hun verenging. En zo kun jij dus mooi een beetje vissen in hun vijver šŸ™‚
  • Schrijf gastblogs. Als het bloggen op je eigen website al een beetje lukt kun je eens rond kijken of er websites zijn waar jij een gastblog op kunt plaatsen om jouw visie en theorie te delen.
  • Benader oude klanten. Heb je mensen al eens eerder op les gehad of voor een behandeling? Stuur ze gewoon eens een berichtje om te checken of ze je niet inmiddels al weer nodig hebben? Soms schiet het er gewoon in bij mensen en als je ze dan appt of belt denken ze: Ohja leuk dat moet ik echt weer eens doen.
  • Neem eens contact op met je eigen contacten. Deze heeft voor mij in het begin heel snel dingen opgeleverd: die mensen kennen je namelijk al maar weten vaak niet (precies) wat je doet! Ik heb gewoon mijn vrienden op Facebook een prive berichtje gestuurd. Sommigen negeren dat natuurlijk, waarschijnlijk geen interesse maar ik kreeg er allerlei leuke reacties op en vooral KLANTEN.
  • Vraag eens rond in podcast wereld! Er zijn heel veel paardenpodcasts waar je misschien wel terecht kan om jouw visie te vertellen. Voordeel is dat podcasts niet zo snel “oud” worden dus dat er altijd weer nieuwe mensen naar blijven luisteren die een kanaal later pas ontdekken. Ik weet uit ervaring dat een zadelpasser nadat ze te gast was in een podcast jaren later nog steeds wel eens een nieuwe klant daar uit krijgt.
  • Organiseer themadagen of combinatie cursussen. Voor Roxana heb ik bijvoorbeeld een eventing boostcursus verzonnen: een aantal lessen en afsluiten met een oefencross onder begeleiding. Die delen we natuurlijk ook weer in groepen op Facebook en bijvoorbeeld op Startlijsten.nl waardoor we vaak zien dat er weer nieuwe mensen bij komen die nu echt serieus willen crossen. We doen ook regelmatig kennismakingsdagen voor de cross: dan hebben we vaak nog veeel meer nieuwe mensen die op een laagdrempelig niveau eens willen proberen te crossen. Daar halen we altijd wel weer een paar klanten uit die blijven lessen daarna! Zoiets kun je natuurlijk ook voor jou.

Besteed 80% (!) van je tijd hier aan

We kruipen vaak heel gauw in activiteiten achter de schermen, allemaal toffe plannen en dingen opzetten. Visite kaartje ontwerpen, website aanpassen. Maar dat zijn allemaal dingen die niet direct klanten op gaat leveren. Als je dus 10 uur per week over houd om te werken aan je bedrijf (in plaats van in je bedrijf met je klanten) zou je 8 uur (!) daarvan moeten besteden aan het actief vinden van klanten.

Best veel he? Maar dat is wat mij betreft de beste tip om te zorgen dat je een goede klantenstroom hebt die binnen blijft komen zodat je genoeg inkomen hebt!

Related Posts