Waarom heb je eigenlijk een website?

Home / Website / Waarom heb je eigenlijk een website?

Ik heb al vaker gedeeld dat ik niet geloof dat je altijd direct een website nodig hebt. Je kan zeker in het begin het prima doen met een social media profiel: sterker nog sommige bedrijven hebben helemaal nooit een website. Een website zal je namelijk niet direct klanten opleveren, het gaat echt wel even duren voor dat je zinvolle bezoekers aantallen hebt en er echt klanten uit haalt.

Snel klanten nodig? Dan is een website niet je oplossing

Als je snel klanten nodig hebt dan zijn er veel andere acties die je sneller klanten opleveren. Stel je hebt een hele werkweek – laten we zeggen 40 uur – de tijd om nieuwe klanten binnen te halen. Als je nog nooit een website hebt gemaakt en je bent er nog niet zo handig mee dan ben je gemakkelijk die volledige week kwijt aan die website. Want ja je wil een leuk logotje maken, welke kleuren ga je gebruiken. Je wilt misschien wel een formuliertje. Dat ene knopje krijg je niet op de plek waar je het wilt. En alstie klaar is deel je hem op social media en dan bezoeker je moeder, broertje, tante en opa hem misschien. Hoeveel klanten levert dat je op? Precies. 0.

Als je die zelfde 40 uur besteed om:

  • Langs te gaan bij pensionstallen, te spreken met mensen
  • Iedereen uit je contacten lijst een berichtje te sturen met de vraag of ze zelf hulp nodig hebben of ze iemand kennen waar je wat voor kan betekenen
  • De hele maand social media posts vooruitplannen
  • Actief zijn in Facebookgroepen
  • Een bokt markt of martkplaats advertentie op te zetten
  • Contact zoeken met andere bedrijven om te zien of je op hun website een gastblog mag plaatsen met jouw kennis
  • Proefklanten gratis of voor een laag bedrag helpen in ruil voor een review of ambassadeurschap (dat ze andere mensen vertellen over jou)

Dan zul je zien dat dit meer klanten oplevert. Zie je mijn punt?

Waarom wel een website?

Natuurlijk kan een website helpen met een professionele uitstraling, mensen kunnen je (op den duur) vinden in Google & mensen zonder social media profiel kunnen dan ook contact met je opnemen.

Ik houd altijd van omdenken, wat zijn de redenen dat een bezoeker naar jouw website zou willen gaan?

  • Ze hebben een probleem en zoeken een oplossing.
  • Ze hebben van je gehoord en willen weten wat je precies doet.
  • Ze zijn benieuwd wat het bij jou kost.
  • Ze hebben gehoord van wat je doet en zijn benieuwd hoe het in zijn werk gaat.
  • Ze weten dat je iets doet (bijvoorbeeld dressuurlessen) maar ze zijn benieuwd of je ook iets anders doet (zoals paarden trainen voor anderen)
  • Iemand heeft jou getipt, maar ze weten niet of je bij hun op locatie komt, of het in je werkgebied ligt.
  • Ze zijn benieuwd wanneer je weer een les of clinic geeft
  • Ze willen weten hoe de accommodatie eruit ziet, ze zoeken foto’s van je stal/manege/paddock paradise.

Zo maar een lijstje met dingen waarom mensen je website zouden kunnen bezoeken. Voor je dus 40 uur besteed aan je website zou ik tijd steken in het leren kennen van je ideale klant. Die stap slaan heel veel mensen over, dus naast dat ze 40 uur steken in hun website, hebben ze ook nog een website gemaakt die helemaal niet werkt. Kan zo weer de prullebak in. Nog een reden waarom ik denk dat je dus niet gelijk aan een website moet beginnen :o).

Ga op de stoel zitten van je klant

Voor je dus uberhaubt denkt aan een website (en wat mij betreft aan een onderneming) moet je eerst op de stoel gaan zitten van je ideale klant. Hoe goed ken je die al? Wat zijn haar grootste issues waar jij een oplossing voor hebt? En vooral: welke woorden gebruikt zij daarvoor en welke symptomen ziet zij?

Als voorbeeld kunnen mensen soms ontzettend in stoelzit zitten, de instructeur zegt vaak, leg je benen naar achteren en focust op de houding verbeteren van de ruiter. Ze zullen dus waarschijnlijk gaan zoeken op stoelzit – dat is het symptoom wat ze zien. Maar het kan zomaar zijn dat hun zadel uit balans ligt en achter over ligt waardoor zij dus logischerwijs ook mee achter over kantelen en dus in stoelzit komen! Als jij het dan alleen maar hebt over de balans van het zadel en achter over liggen dan herkent niemand zich erin. Maar heb je het over stoelzit zullen veel denken: Goh dat heb ik ook, laat ik eens naar de balans van mijn zadel kijken!

Zo moet je dus ook alles op je website proberen te bekijken vanuit de ogen van je klant. Wat zien zij van het probleem en waar herkennen zij zich in?

Meer bezoekers naar je website

Zoals ik eerder al zei als je een website maakt en dan weer op je lauweren gaat rusten, dan komt er geen kip op je website. Als je wilt dat mensen je écht kunnen vinden op Google dan moet je er actief wat aan gaan doen. Posten op social media (en vergeet op Facebook vooral geen link toe te voegen naar je website bij elk bericht!) maar ook actief je website bij houden en nieuwe blogs of artikelen toevoegen helpt om steeds bezoekers naar je website te blijven trekken.

Voor je op een organische (gratis) manier veel bezoekers binnen hebt ben je echter wel maanden zo niet jaren verder! Verdeel dus je energie tussen dingen die op korte termijn klanten opleveren en dingen die je op de lange termijn dingen gaan opleveren!

Related Posts