Hoe je klanten aantrekt.. met een gratis weggever!

Home / Klanten werven / Hoe je klanten aantrekt.. met een gratis weggever!

Wij nederlanders zijn DOL op gratis. Voor niets willen we een heleboel hebben. Daarom zie je veel ondernemers en bedrijven werken met gratis weggevers. Maar waarom doen ze dat? En hoe kun je er een verzinnen voor jouw bedrijf? Ik geloof dat het nog steeds werkt en veel waarde kan toevoegen om in verbinding te komen met je potentiële klanten – mits je het goed doet natuurlijk!

Waarom een gratis weggever?

Ten eerste omdat mensen dus dol zijn op kadootjes en gratis dingen. Daarnaast kan je zo laten zien hoeveel kennis je hebt en zo weer vertrouwen winnen bij iemand die je (nog) niet kent. En je kunt er wat voor terug vragen: mensen laten inschrijven op je nieuwsbrief.

Het voordeel van een nieuwsbrief is dat je direct in mensen hun mailbox komt en je niet net als op social media aan het vechten bent tegen een algoritme. En de emailadressen blijven in jouw bezit: als Facebook stopt te bestaan ben jij je volgers voorgoed kwijt!

Kennen, leuk vinden & vertrouwen

Voor dat mensen klant bij je worden moeten ze een soort trechter door. Ze noemen het ook wel “Know, like and trust”. Eerst moeten mensen je kennen, daarna zakken ze door de trechter naar het stukje “like” – ze moeten je leuk vinden, een klik met je hebben. Tussen deze twee fases vallen er al veel mensen af, en dat is helemaal niet erg! Je kan niet iedereen helpen. Daarna moeten ze je gaan vertrouwen, dat is de laatste fase. Dan pas zullen ze iets van je kopen of een afspraak met je maken.

Om dat proces te versnellen en te begeleiden kun je dus een gratis weggever maken die ze in je nieuwsbrief systeem zetten. Daarna kun je volledig automatisch je nieuwsbrief systeem een reeks met mails laten sturen die ze nog meer kunnen vertellen over jouw visie, over wie jij bent en vooral of en hoe je hun probleem kan oplossen! Dat stel je dus 1 keer in en dan heb je een “automatische” marketing machine!

Waar kan jij een gratis weggever over maken?

Jij hebt kennis opgedaan, met die kennis kan jij je klanten helpen met hun problemen. Zo’n gratis weggever moet focussen op 1 probleem van je klant bijvoorbeeld: “Paard blijft niet stil staan bij opstijgen”, “Het ijzer valt er steeds af”, “Paard houd nooit vierkant halt” of wat je kennis ook maar is.

Je titel zou dus ook op dat probleem moeten zitten, wat voorbeelden van titels:

  • Je paard op de trailer in 5 stappen
  • 5 redenen waarom paarden hun ijzers eraf trappen
  • In een week je paard stil laten staan bij opstijgen
  • 3 manieren om een paard te laten stoppen met luchtzuigen
  • 4 oefeningen voor een stillere hand
  • 3 oefeningen om je paard rustig te laten halthouden
  • 5 dingen die je niet moet doen als je een winstpunt wilt halen in de dressuur
  • Zo wordt je minder bang te paard!
  • Challenge: Wordt een beter team samen door smalletjes te oefenen!
  • 3 oefeningen die je thuis kan doen om beter te leren paardrijden

Praat vooral eens met je klanten om te achterhalen wat het grootste probleem is van je klanten en welke korte tips je ze kunt geven waar ze zelf echt iets mee kunnen. Natuurlijk is zo’n gratis weggever niet 100% de oplossing voor hun probleem maar ze moeten er wel echt al iets aan hebben! Als deze gratis weggever NIET waardevol voor ze is dan zullen ze niet verder met je gaan.

Probeer vooral persoonlijke inzichten en tips te delen – jouw eigen sausje en visie is waarom mensen straks bij JOU komen. Ze komen bij jou om jou.

Valkuilen bij het maken van een weggever

  • Je focust niet op het probleem van de klant: Als je weggever niet werkt dan zit meestal hier het probleem. Je weggever focust zich niet genoeg op het probleem en het droom resultaat van je klant. Ga dus na of het écht een probleem is bij je klanten en of het droom resultaat wat je schetst wel is waar ze heen willen.
  • Het is te beknopt / niet waardevol genoeg: Dat het gratis is hoeft niet te betekenen dat het niets waard is! Zorg dat het juist heel waardevol is – dat ze denken “Die heeft echt goeie tips, die kan mij zeker weten helpen”. Maak het dus niet te kort door de bocht en probeer ze echt concrete tips en houvast te geven! Je hoeft niet gelijk een ebook te geven van 40 pagina’s maar een pagina of 10 is een mooie richtlijn!
  • Het kost te veel moeite om te downloaden: Als ze een heleboel velden moeten invullen of 3 keer door moeten klikken zullen ze afhaken. Probeer het in zo min mogelijk stappen voor elkaar te krijgen. Vraag het liefste alleen een e-mailadres!
  • Er staat te veel vakjargon in: Ga er even vanuit dat ze alle methodes en vakjargon helemaal niet kennen! Schrijf het echt alsof ze nog blanco zijn. Je gaat tegen een beginner ook niet roepen van buitenteugel naar binnenbeen! Die hebben géén idee wat je bedoelt!
  • Slecht opgemaakt: Als het een rotzooitje is, niet lekker leesbaar, veel tekst zonder onderbrekingen dan zullen ze gauw afhaken. Zorg dat je veel tussenkopjes gebruiken, opsommingen en wissel het af met plaatjes! Gebruik ook maar 2/3 kleuren die bij je huisstijl passen en maak er geen circus van!

Hoe maak je zoiets?

Als je een idee hebt waar je het over wilt maken dan kun je het eerst uit gaan schrijven bijvoorbeeld in Google Docs – dat je al een idee hebt hoe lang het wordt. Ik schrijf het vaak direct uit in Canva maar als je daar nog nooit mee hebt gewerkt is het vast fijner het eerst even hier in uit te schrijven.

Dan kun je hem op gaan maken in Canva: in de gratis versie kun je super veel en je hebt echt niet persee de betaalde versie nodig! Je hebt daar heeel veel standaard templates die je kunt gebruiken: je hoeft het alleen een beetje aan te passen naar je eigen stijl, je eigen tekst en foto’s er in en klaar! Sla hem daarna op als PDF en je bent klaar om het te delen.

Als laatste heb je natuurlijk nog een nieuwsbrief systeem nodig, ik gebruik Active Campaign (de betaalde versie) omdat die heel veel fijne features heeft en makkelijk en overzichtelijk werkt. Er zijn ook best nog wat gratis opties (tot een bepaalt aantal inschrijvers) die je kunt gebruiken zoals LaPosta, Mailchimp en Mailerlite. Officieel mag Mailchimp in Nederland op dit moment nog niet omdat ze hun servers buiten de EU hebben staan – maar allicht veranderd dat binnenkort nog een keer. Die tools leggen je vaak stap voor stap uit hoe je het op je website krijgt en natuurlijk hoe je vervolgens ook daadwerkelijk de email laat sturen met je gratis weggever!

Vergeet hem niet te delen

En de laatste stap is natuurlijk – vertellen dat ie er is! Deel hem op je social media kanalen, in Facebook groepen, in je story’s, zet hem in je emailhandtekening, hang een QR code (die kan je ook met canva maken) op stal zodat mensen hem kunnen scannen en zo kunnen aan vragen!

Herhaal dat ook gerust een paar keer per maand overal zodat je de aandacht er weer even terug op hebt 🙂

Related Posts