Het lukt me niet consequent mijn social media vol te houden

Home / Mindset / Het lukt me niet consequent mijn social media vol te houden

Je hebt een paar mooie posts bedacht, je houd t een paar dagen of een paar weken vol. En dan wordt je weer opgeslokt door andere dingen. Klanten die aandacht willen. Of je inspiratie is op. Je vind er geen tijd meer voor of je motivatie is gewoon compleet weg. Weet je wat dat je maakt? Een heel normaal mens! Iets consequent volhouden is een van de moeilijkste dingen die er zijn.. Denk maar eens aan afvallen: het principe is simpel: beweeg meer dan je eet. Maar in de praktijk is dat dus niet zo simpel voor 90% van de mensen!

Hoe komt het dat we iets niet kunnen volhouden?

Ik ben dol op onze psyche, ik zoek altijd uit waarom en hoe onze hersenen reageren. En hoe we daar mee om kunnen gaan. Er zijn super veel interessante wetenschappelijke onderzoeken naar onze hersenen gedaan. In het geval van iets niet kunnen vol houden zijn er een paar factoren die daar vaak voor zorgen:

  • Gebrek aan motivatie: Die herkennen we wel. Meestal komt dit omdat we geen doelen stellen of niet de juiste. En een heel groot deel gebrek aan zelfvertrouwen. “Wat vind Kim van de middelbare er van dat ik dit nu ga delen? Straks vind ze wel dat ik iets doms zeg!”
  • Gebrek aan intrinsieke motivatie: De intrinsieke motivatie is die van binnen uit komt. Dat je iets wilt doen omdat JIJ het wilt doen. En niet omdat het moet. Maar hoe krijg je die voor iets wat je niet persee leuk vind om te doen? Stellen van de juiste en de haalbare doelen!
  • We stellen te hoge eisen: We willen graag dat we iets goed doen. We willen het niet fout doen. Ook weer de gedachte: Maar wat als die en die er wat van vind omdat het net niet helemaal perfect is?! We zijn zo soms veeel te lang bezig met 1 ding die na 5 minuten ook echt wel “goed genoeg” was. Die 55 minuten extra maken het niet in eens 100% perfect. Je gaat misschien van 80% goed naar 82%. Is dat die 55 minuten extra waard?
  • Gebrek aan discipline/zelfbeheersing: Nog zo iets lastigs. Discipline & zelfbeheersing. Ken je het marshmallow onderzoek? Ik denk dat dit een van de eerste psychologische onderzoeken was die ik ook tegen kwam. Ze zetten een paar kinderen in een ruimte. Ze krijgen 1 marshmallow. De persoon die ze die gaf zegt dat hij even weg moet. Als ze hem kunnen laten liggen tot ie terug is krijgen ze er 2! En wat denk je… de meeste kunnen het niet volhouden zo lang. En die kiezen dus voor de ene marshmallow.
    En wat nog veel leuker was: de kinderen die het wel volhielden die ene marshmallow te laten liggen tot de onderzoeker terug kwam die waren later veel succesvoller! Lang verhaal kort: probeer vooral te letten op je grote doel op de lange termijn in plaats van je af te laten leiden door je korte termijn winst.
  • We hebben onrealistische verwachtingen: Wij mensen hebben een optimisme bias: we overschatten graag onze vaardigheden en kansen! Zelfreflectie is dus key om iets vol te kunnen houden. Wat is ECHT haalbaar en kan ik volhouden in de praktijk?

En hoe zorg ik dat wel dat ik het volhoud?

Ik ben dus zo iemand die de marshmallow prima kan laten liggen. Daarom kan ik ook elke woensdag voor mezelf afblokken om aan mijn bedrijf te werken in plaats van in mijn bedrijf. Die dag is van mij. Maar hoe kun jij zorgen dat je het volhoud?

  • Stel realistische doelen. Ga niet te veel in 1 keer willen doen en wees echt reeel naar wat je kan volhouden. Alle experts kunnen zeggen je moet minimaal 1 keer per dag wat posten. Maar als jij dat maar 3 dagen volhoud dan heeft het geen zin. Dan is consequent 1 keer per week veel zinvoller.
  • Maak je doelen zichtbaar. Wist je dat mensen die doelen opschrijven maar liefst 85%(!) meer kans hebben om ze te halen? Schrijf ze op, leg ze op je bureau en vink het elke keer af als je het gedaan hebt.
  • Vind je intrinsieke motivatie. Doe iets niet omdat IK het zeg. Maar vind jouw reden om het te doen. Om meer mensen te helpen. Om meer klanten te vinden. Om je verhaal bij meer mensen te krijgen.
  • Kies je structuur. Kies wat voor jou werkt. Voor mij werkt 1 dag in de week aan mijn eigen bedrijf. Die is écht heilig. Ik wissel soms de dinsdag en de woensdag wel eens om als bijvoorbeeld iets echt op woensdag moet gebeuren maar ik houd echt altijd die afspraak met mezelf. Voor jou werkt misschien elke ochtend een uurtje, of juist elke middag na de lunch. Denk na over wanneer jij het beste functioneert. Voor mij is dat de ochtend – ik ben een ochtend mens. Voor jou is dat misschien anders.
  • Maak een plan. Losse flodders en iedere keer maar weer wat verzinnen kost je veel meer energie en tijd. Maak een mindmap van je content: kies 4-6 hoofdonderwerpen waar je over gaat schrijven, en verzin daar weer subonderwerpen onder. Een voorbeeld van een zadelpasser:


    Zo heb je altijd iets waar je op terug kunt vallen en je zo weer allerlei ideeën kunnen geven. Wil je nog een stapje verder? Schrijf dan alvast per bolletje verschillende problemen uit. Elk probleem die een klant ervaart kun je weer in verschillende soorten posts gieten, een verhaal, een afbeelding, video, een quote, een review. Zie je hoeveel ideeën je dan al hebt?
    Hulp nodig met zo’n mindmap maken en problemen identificeren binnen de onderwerpen? Vraag een content brainstorm aan 🙂.

    Wist je trouwens door een plan te maken je minder stress ervaart en je gaat zo ook veel betere content schrijven. Geen losse flodders meer doen dus he?
  • Vind een business buddy! Als mensen samen met een vriendin gaan sporten houden ze het veel langer vol: je kunt voor jezelf wel makkelijk een excuus verzinnen om toch niet te gaan, maar die vriendin teleurstellen doe je liever niet. Dat werkt het zelfde voor je bedrijf. Kijk of je iemand kan vinden die je kan steunen en je kan helpen als “accountability partner”. Dat jullie elke week een keer contact hebben om te checken dat jullie de doelen halen die jullie jezelf hebben gesteld.

Fouten maken hoort erbij

Het geeft echt niet als je fouten maakt. Als je het een keer niet volhoud. Morgen pak je het weer op en ga je er weer voor! Geef niet op en zet door. You can do this.

Related Posts
Klanten vinden met een gratis weggever!