Als ik in gesprek ben met hippische ondernemers over hun social media hoor ik vaak “Ik wil <vul een nummer in > volgers hebben”. Het draait ze vooral om dat aantal – dat is waar ze naar kijken. Maar eigenlijk is dat aantal helemaal niet zo relevant als je denkt.
Hoeveel posts zien je volgers eigenlijk?
Er zijn de afgelopen jaren verschillende onderzoeken gedaan naar hoeveel posts jouw volgers op Facebook en Instagram eigenlijk zien. En de cijfers die ik kon vinden zijn SCHRIKBAREND. Ga even zitten en houd je vast: op Instagram ziet ongeveer 50% van je volgers je post. Dat is niet zo veel. Maar schrik niet van Facebook, in 2018 deed een bedrijf onderzoek en die kwam er achter dat slechts 12,3% van de volgers je post ziet. Bizar he? En in 2023 deed een ander bedrijf nog een onderzoek die kwam tot de conclusie dat maar 5,2%(!!) van je paginavolgers je Facebook post ziet.
Pas op dat je jezelf niet saboteert
Vanuit dit oogpunt kan ik me voorstellen dat je zegt, maar HELP als zo weinig volgers mijn posts zien dan MOET ik toch meer volgers hebben? Deze lage percentages laten zien dat het aantal volgers minder belangrijk is dan we denken. Het is namelijk niet zo dat je post automatisch wordt gezien door al je volgers. Het algoritme van het social media platform bepaalt welke posts aan welke gebruikers worden getoond. Dit algoritme houdt rekening met een aantal factoren, zoals de interactie die je volgers met je posts hebben gehad, de onderwerpen waar je over post en de tijdstippen waarop je post.
Natuurlijk is meer volgers beter – maar het gaat dus wel om de juiste volgers. De volgers die je hebt moeten wel echt potentiële klanten zijn – als je namelijk veel volgers hebt die eigenlijk geen potentiële klant zijn zullen ze minder interactie hebben met je post en daardoor juist zorgen dat je post aan nog minder mensen wordt getoond.
Je saboteert daarmee dus je eigen zichtbaarheid. En dan levert het je dus eigenlijk niets op. Leuk dat je 1.000 volgers hebt, maar als je daarin 800 man hebt zitten die helemaal niet geïnteresseerd is in wat je doet dan brengt het je niets!
Verkeerde volgers aantrekken komt door bijvoorbeeld: steeds wisselen van bedrijf en je accounts/pagina’s gewoon steeds hernoemen. Je was bijvoorbeeld eerst paardenmasseur maar je gaat nu ook grondwerklessen geven. Je hebt dan ineens een hele andere doelgroep! Wat ik ook vaak zie gebeuren is dat mensen een soort volg-jij-mij-dan-volg-ik-jou groepje gaan maken om zo hun aantal omhoog te krikken, daar schreef ik eerder al dit blog over: ‘Doe dit in ieder geval NIET als je jouw Instagram wilt laten groeien’.
Leer je doelgroep kennen en groei met ze mee
Het belangrijkste is dat je gaat leren wat jouw doelgroep belangrijk vind, wat hun interesses zijn, waar ze tegen aan lopen. Als je al klanten heb en bijvoorbeeld al veel lessen geeft dan kun je vast zo op een aantal dingen komen maar als je dat lastig vind kun je dat ook gewoon eens aan je klanten vragen tijdens een les, consult of afspraak. Begin je pas net? Dan zou je kunnen proberen om wat gratis (of tegen een gereduceerd tarief) pilot klanten te vinden: post bijvoorbeeld eens in een lokale Facebook (paarden) groep om zo klanten te vinden.
Analyseer je social media posts
Als je dan een idee hebt en je hebt al het een en ander gepost is het belangrijk om later een terug te kijken naar de posts die je eerder geplaatst hebt. Welke posts werkte goed?
- Waar kwamen veel reacties op en waarom?
- Welke hadden meer bereik en waarom?
- Voor Facebook: In welke posts werden de links het meeste aangeklikt?
Zo leer je je doelgroep steeds beter kennen en groei je met ze mee! In Meta Business Manager kun je onder statistieken heel veel informatie terug vinden en sorteren op verschillende kolommen – zo zul je zien dat er verschillende posts omhoog komen waar je iets uit kan leren, super interessant!
Gebruik Reels op Instagram en Groepen op Facebook
Om makkelijker wel meer mensen te bereiken zijn er nog 2 manieren: op Instagram is Reels vaak een goede manier om meer mensen te bereiken. En als je toevallig met iemand kan samen werken en die als bijdrager uitnodigen voor je reel bereik je nog meer mensen! Op Facebook werkt het heel goed om aan de slag te gaan met groepen, daar schreef ik eerder al dit blog over. Als je dit combineert met leren van je eerdere posts dan ga je zo groeien in aantal volgers – maar ook vooral in klanten natuurlijk!