Zakelijk bloggen voor je hippische onderneming?

Home / Website / Zakelijk bloggen voor je hippische onderneming?

Als je een hippische onderneming hebt, dan heb je waarschijnlijk veel kennis waar je klanten mee geholpen zouden kunnen zijn. Er zijn veel dingen die ze nog niet weten en wel zouden moeten weten. Of er zijn problemen waar jij een oplossing voor hebt. Bloggen kan je – als je het consequent doet – heel veel brengen.

Wanneer heeft bloggen zin?

Als je met een vast ritme (elke week of om de week) een blog kan plaatsen is het zinvol. Krijg je 1 blog al amper uit je pen? Dan kun je het beter niet doen. Ik kan vaak in een half uur een aardig blog eruit schrijven – maar ik doe het dan ook al sinds 2008 dus ik heb heel wat jaren ervaring. Al zegt ervaring ook niet alles: een vriendin en oud collega waar ik veel mee samenwerkte kon nooit een blog schrijven terwijl ze wel veel kennis had. Maar als ik voor haar al een geraamte had opgezet (wat titels en tussenkoppen) kon ze het wel!

Het moet echt wel iets zijn wat je leuk vind om te doen, het schrijven en het delen van je kennis.

Wat levert bloggen op?

Consequent bloggen levert eigenlijk twee belangrijke dingen op:

  • Een vaste stroom aan bezoekers via de zoekmachine. Een deel zal klant worden maar het grootste deel niet. En dat geeft niet. Wie weet nu nog niet maar later wel – of misschien is het je ideale klant niet.
  • Je bouwt aan een relatie en vertrouwen met je klant. Als je laat zien dat je er verstand van hebt gaan ze je zien als expert. Zonder dat jij een woord met ze gewisseld hebt is er al een klein zaadje gepland van vertrouwen na de eerste blog. Als ze je blogs vaker tegenkomen dan groeit dat plantje alleen maar groter.

Gratis kennis weggeven? Dan verdien ik niets meer!

Ik heb jaren dus in Internetbureau’s gewerkt en daar was altijd steevast de discussie maar als je ze uitlegt hoe ze het moeten doen gaan ze het zelf doen en worden ze geen klant meer bij ons! Nu is dat op het gebied van online marketing deel waar: een deel zal het inderdaad zelf gaan doen. Maar nog altijd een groot deel denkt: Jij weet het beter, jij hebt er meer verstand van ik ga met jou samenwerken.

In de paardensport is het zomaar even iets leren van een blog iets ingewikkelder. De meeste zullen niet leren via wat letters hoe ze hun paard goed laten uitkomen bij een sprong, of hun zadel echt past of hoe ze de hoeven kunnen onderhouden. Daar komt vaak heel veel praktijkervaring bij kijken. 

Toch heeft een groot deel veel aan je kennis die je online deelt: ze krijgen een soort van basiskennis waardoor ze het beter kunnen begrijpen en meer inzichten krijgen.

Hoe begin je een blog?

Het is het beste als je zorgt dat je een blog op je eigen website zet. Dus op dezelfde URL als je gewone website. Dus in mijn geval is het op www.serita.nl. Alles wat achter de .nl/ komt ziet Google als dezelfde website. Sommige kiezen ervoor om een blog op een hele andere URL of bijvoorbeeld op blog.serita.nl te doen. Dan heb je ineens een hele andere website waar je waarde op moet bouwen – dat zou ik niet doen.

Daarna is het handig om vanuit je ideale klant te bedenken wat hun grootste problemen zijn en daar categorieën op te maken. Bijvoorbeeld bij een hoefsmid:

  • Bekappen
  • Beslag
  • Orthopedisch beslag
  • Hoefverzorging

Dan kun je per categorie vast weer diverse onderwerpen verzinnen die je kunt gebruiken!

Wat ik verder vaak ook nog doe om op ideeën te komen voor blogs is:Google zoeken: Als je op Google een zoekterm invult zie je ook welke zoektermen andere mensen ook invullen. Die vind je helemaal onderaan dan zie je bijvoorbeeld bij “orthepedisch beslag paard” ook de volgende items:

  • Answerthepublic: Dit is ook een leuke tool: werkt niet altijd voor hele specifieke onderwerpen in de paardensport maar soms krijg je er nog wel goede ideeën uit! Je vult een word in en hij verzint er allerlei vragen bij die je zou kunnen beantwoorden.
  • Fora: Ook zinvol in de paardensport is het om wat fora na te kijken op vragen die veel gesteld worden. Ik klik zo wel eens door topics op Bokt.nl het is het grootste paardenforum in Nederland waar je zo best wel eens goede ideeën op kunt doen.
  • Groepen op Facebook: Op Facebook zijn er veel groepen over specifieke onderwerpen waar je ook lid van kan worden om zo ideeën op te doen. Zoek eens rond op Facebook of er groepen zijn die aansluiten bij jouw discipline om te zien of je daar blog ideeën uit kunt halen.
  • Vraag je klanten! Ik doe het ook regelmatig! Ik vraag het in stories of in posts welke problemen ze tegenaan lopen waar ze hulp bij willen hebben. Zo kom ik vaak vanzelf weer op allerlei nieuwe content ideeën.
  • Schrijf problemen op die je tijdens je les/consult tegenkomt: Bij de crosslessen van Roxana sta ik er vaak bij om te fotograferen of te filmen – zo hoor ik tijdens de lessen allerlei issues waar ze tegen aanlopen die ik dan direct opschrijf om een keer een social post of blogpost over te schrijven. Dat kun je met elke andere discipline natuurlijk ook doen: elke dag even terug lopen naar welke issues je klanten vandaag hadden en die even opschrijven zodat je daar later weer content over kunt maken.

Bewaar je content ideeën ergens

Ik gebruik bijvoorbeeld Google Keep om even snelle ideetjes te dumpen. En daarna zet ik het in Asana op een planbord. Daar plan ik het ook weer in wanneer ik welk onderwerp ga schrijven. Zo probeer ik de categorieën ook steeds af te wisselen. En zodra ik dan tijd heb om te schrijven ben ik niet eerst een half uur zoet om een onderwerp te verzinnen. 

Ik schrijf ze gewoon vooruit in Google docs en 1 keer per week plaats ik ze dan op mijn website (en ik zet ze gelijk in mijn nieuwsbrief) zodat ik altijd content heb. Weet ik dat ik een week geen tijd heb om te schrijven dan schrijf ik er dus 1 of meer vooruit.

Dit is er belangrijk in een blog

Belangrijk is dat je het onderwerp schrijft vanuit het probleem van je klant. Ik zou als onderwerp kunnen kiezen “Bloggen doe je zo” maar de kans is groter dat je gaat zoeken op iets als “Zakelijk bloggen” “bloggen voor je bedrijf” of “bloggen voor je hippische onderneming”. Jij kijkt er namelijk met een andere bril naar dan ik. Zo geldt het dus ook voor jouw blog!

Hoeveel woorden je blog moet zijn? 

Dat is een beetje lastig – de meeste pagina’s die hoog scoren zitten tussen de 1000-2000 woorden. Het belangrijkste is dat het blog antwoord geeft op een vraag die niet te kort door de bocht is. Google wil graag goede, diepgaande en kwalitatieve content. Ga dus niet 3993 onzin woorden er tussen plempen zodat het nog wat lijkt. Is een vraag in 500-800 woorden uitgebreid te beantwoorden dan laat je het daar bij. Ik probeer een vraag altijd zo volledig mogelijk te beantwoorden.

Anders opgemaakte teksten

Maak gebruik van tussenkoppen en anders opgemaakte tekst! Als ik een blog schrijf dan begin ik vaak met de hoofdtitel, dan een aantal tussenkoppen. Dat moet eigenlijk de samenvatting zijn van je blog. Dus als je alleen de titel en de tussenkoppen leest moet je grofweg een idee hebben waar een blog over gaat. Mensen doen namelijk heel graag teksten scannen en niet 100% lezen. Dingen die dan opvallen zijn:

  • Opsommingen zoals deze
  • Tussenkopjes
  • Dikgedrukte of schuingedrukte teksten
  • Of linkjes.

Zorg dat al die elementen dus bij elkaar een belangrijke samenvatting geven van je blog! Then you’re goed to go!

Plaats ook links

Links is iets wat vaak vergeten wordt en dat is zonde! Plaats links naar andere sites die je als bron kan gebruiken of die bijvoorbeeld expert zijn op bepaalde gebieden. Door te linken naar grotere sites wordt jouw website ook “belangrijker”. 

Plaats ook vooral veel ‘interne’ links! Zo kunnen mensen gemakkelijker door je website heen navigeren en hoe meer links je naar 1 pagina hebt staan hoe belangrijker Google denkt dat ie is. Dus schrijf je ergens iets in een blog over een consult dan kun je linken naar een pagina waarbij je meer informatie geeft over hoe een consult bij jou gaat bijvoorbeeld. 

Ook in een blog hoort een call-to-action

Stel je hebt een super interessant blog gelezen over cranio sacraaltherapie bij een therapeut. En je denkt nou dat lijkt me wel wat maar…. Als er dan onder het blog een call-to-action staat  als “Neem nu contact op om te kijken of ik jouw probleem bij je paard kan oplossen!” dan zul je dat eerder doen dan wanneer je zelf terug moet scrollen naar een contact pagina moet doen. 

Probeer dus ook hier weer te denken uit de klant, stel ik heb dit blog gelezen wat zou dan mijn vervolgstap zijn als ik meer zou willen weten?

Related Posts