Maak het je klanten niet zo moeilijk op je website

Home / Website / Maak het je klanten niet zo moeilijk op je website

Mensen zijn verschrikkelijk lui. Ze willen zo min mogelijk “calorieën” verbranden om een antwoord te vinden. Hoe meer stappen ze moeten doorlopen op je website om een antwoord te vinden hoe groter de kans is dat ze afhaken, ze denken “laat maar zitten”. Tegenwoordig hebben we eigenlijk totaal geen geduld. En lange lappen tekst lezen – dat doen we nog maar weinig. Ik probeer mijn puber-dochter steeds vaker dingen zelf te laten oplossen zonder dat ik het voorkauw. Dan dirigeer ik haar naar Google en steevast klikt zij de video’s aan :o). Terwijl ik liever voor de tekst resultaten kies: maar dan scroll ik er wel doorheen tot ik het juiste antwoord heb gevonden. Ik scan de tussen koppen en zoek naar het stukje wat ik nodig heb.

Je homepagina aanpakken

In de meeste gevallen is de begin pagina van de bezoekers je homepagina: de allereerste pagina van je website. Ze hebben je website misschien van iemand anders gekregen, ze hebben gezocht op je bedrijfsnaam of ze klikken vanuit je social media profiel.

Op de homepagina zou ik er voor zorgen dat je alle belangrijke info bij elkaar hebt zoals:

  • Waar kan je ze mee helpen? En wat kost dat?
  • Wat is je werkgebied?
  • Wie ben jij eigenlijk?
  • Wat reviews van eerdere klanten

Scrollen versus klikken

Maar wordt mijn homepagina dan niet veel te lang als ik alles op de homepagina zet?! Nee zeker niet. Je hebt waarschijnlijk wel een app als Instagram, Facebook of TikTok op je telefoon toch? Als je daarop zit scroll je waarschijnlijk eindeloos door. Dat doe je eigenlijk zonder na te denken. Scrollen is eigenlijk net zoals ademen dat doe je gewoon. Als je ergens op moet klikken voor meer informatie dan gaat er een keuze proces starten in je hoofd: wat moet ik aan klikken? moet ik deze knop of die knop doen? Zou mijn antwoord onder dat onderwerp vallen of toch die? Als het niet duidelijk is dan is de kans groot dat ze afhaken.

Als je zoveel mogelijk informatie verzamelt op de homepagina scrollen ze door tot ze het stukje zien waarvan ze denken “ooohh ja daar was ik naar op zoek”. En dan kunnen ze altijd nog doorklikken naar meer informatie als dat nog nodig is.

Simpele navigatie

De navigatie. Ook wel het menu. Ook weer zo’n keuze ding. Dat als het niet duidelijk is, ze afhaken. Probeer zo min mogelijk items in het menu te zetten. En ze zo duidelijk mogelijk te maken.

Plaats in ieder geval een “Home” en “Contact” knop in je menu. “diensten” is alweer te algemeen zou ik niet zo snel doen maar wel bijvoorbeeld “Boek nu een les”, “Maak een afspraak” en we blijven hollanders dus ik zou ook altijd iets van “tarieven” of “prijzen” maken.

“Over mij” zou ik niet zo snel in je menu zetten – plaats dat ergens op je homepagina, netzoals de reviews. De reviews kun je ook makkelijk op de pagina “Boek een les” of “Maak een afspraak” zetten. Dat is de plek waar ze overtuigd moeten worden, en dat scheelt ze weer een klik als dat bij elkaar op 1 pagina staat.

Vraag alleen de noodzakelijke info

Ik hoop dat je al gestart bent met het verzamelen van e-mailadressen en het e-mailen van je (potentiële) klanten, zo niet luister nog even podcast #47. Vraag daar voor, maar ook bij je contact en afspraken formulier zo min mogelijk informatie. Echt alleen de noodzakelijke informatie. Want elk veld wat ze moeten invullen is een keuze moment. En een moment om af te haken.

Dus ga bij elk veld wat je vraagt na: heb ik dit wel echt nodig? Je kunt er voor kiezen een veld niet verplicht te maken, maar liever nog helemaal niet te tonen.

Je kunt daarna altijd contact op nemen om de informatie die je meer nodig hebt aan te vullen.

Link in bio?

Op Instagram en TikTok kun je geen links plaatsen in je post. Daarom zie je vaak “link in bio” staan bij teksten. Zorg dan dat de link in bio naar een pagina gaat waar ze ook echt een antwoord kunnen vinden. Je kunt makkelijk zo’n pagina aan maken met “Linktree” maar ik doe het het liefste op mijn eigen website (kijk maar eens op mijn link in bio pagina) zodat ik de bezoekers al gelijk kan meten!

Zorg voor een goede opmaak

Zoals ik in het begin al aangaf: mensen doen niet graag hele lappen tekst lezen. Ze scannen naar het stuk wat ze nodig hebben. Omdat te kunnen doen moet je gebruik maken van tussenkoppen. Die tussenkoppen moeten vertellen wat ze kunnen verwachten in de tekst er onder.

Daarnaast zorgt anders opgemaakte tekst zoals dit dikgedrukte, dat het ook meer opvalt. Maar ook links of opsommingen helpen om een tekst beter scanbaar te maken.

Related Posts