Waarom (like &) win je bedrijf niet echt verder gaan helpen

Home / Social media / Waarom (like &) win je bedrijf niet echt verder gaan helpen

Op sociale media zie je heel vaak winacties voorbij komen. Soms moet je het liken, volgen en delen, en dan kun je iets winnen. In een poging om zo meer bereik te krijgen, meer volgers te krijgen. Maar het uiteindelijke doel is natuurlijk eigenlijk altijd meer omzet.

Waarom dat soort winacties meestal precies niet opleveren wat je echt nodig hebt

Kijk het meer bereik wat zo’n post oplevert dat is natuurlijk mooi. Meer mensen zien je naam voorbij komen. En misschien houd je er wel een paar extra volgers aan over. Maar meestal zijn de mensen die mee doen aan dit soort acties mensen die heel vaak mee doen met winacties. Die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. En 9 van de 10 keer dus géén geld over hebben voor je producten of diensten. Ze hoppen van winactie naar winactie en als je actie is afgelopen verdwijnen ze weer. Zonde van al je moeite en tijd als je het mij vraagt.

Natuurlijk kan je lang niet iedereen over een kam scheren en ik doe ook wel eens een winactie en heb daar ook echt wel eens een betalende klant uit gehaald – maar ze zijn niet zalig makend. De content die voor mij en mijn klanten de meeste likes, reacties en klanten opleveren zijn vaak gewoon vooral posts met echte waarde.

Riskeer niet je social media account voor weinig resultaat

Wist je dat dit soort acties eigenlijk gebonden zijn aan allemaal regels? En dat je niet gewoon even een like deel en win actie mag doen? Het risico is dat Meta je pagina zonder pardon uitschakelt. Ben je ook nog al je bereik die je had opgebouwd KWIJT. In de promotie regels van Facebook staat onder andere: “Je promotie mag deelnemers niet verplichten of stimuleren om je promotie te delen, opnieuw te plaatsen, anderen te taggen of op een andere manier te publiceren”.

Dus ze mogen wel een reactie plaatsen maar je mag niet vragen om je post te delen. Daarnaast moet je ook voorwaarden gaan schrijven waar in ieder geval het volgende in staat : “Je moet ook vereisen van deelnemers dat ze (a) Meta volledig vrijwaren van aansprakelijkheid, en (b) erkennen dat de promotie op geen enkele manier wordt gesponsord, goedgekeurd of beheerd door Meta of is verbonden aan Meta.”

Kortom het is dus niet even een post online zetten en je klanten stromen binnen :o).

Maar wat dan wel?

Ik ben altijd erg fan van gratis weggevers, waarmee je echte waarde bied. Waarmee je echt je potentiële klanten iets geeft waar ze wat aan hebben. Bijvoorbeeld een checklist hoe ze kunnen zien of hun zadel nog goed in balans ligt of dat het tijd is om een consult te plannen. Een leuke springoefening voor thuis. Of 10 tips om je paard op een relaxte manier trailer te laden. Dit zijn niet persee de dingen die zorgen voor meer bereik – maar die wel echt klanten op kunnen leveren.

Wil je meer bereik dan kun je ook op andere manieren zorgen dat mensen reageren bijvoorbeeld:

  • Start een discussie, deel een stelling en vraag mensen hun mening er over. Je kunt jouw mening ook delen in een reactie onder de post zodat er al een eerste reactie staat.
  • Je kunt in een post over je gratis weggever vragen om vrienden te taggen die hier wel wat aan kunnen hebben. Ja je moet er echt om vragen anders doen mensen het niet zo snel.
  • Maak een post met iets als “hoeveel punten scoor jij?” en dan een lijstje bijvoorbeeld met dingen die zij ooit al gedaan hebben met hun paard. Of een soort bucket list. Humor werkt goed dus je kunt ook eens roepen “Singel vergeten mee te nemen”, “gevallen voor hindernis 1” ik noem maar wat.
  • Je hebt ook tools zoals Manychat die automatisch een bericht kunnen sturen met een gratis weggever als mensen een bepaald woord reageren onder een post. Dit zijn vaak wel betaalde tools.

En meer bereik kan hem dus ook zitten in het gebruiken van bijvoorbeeld Facebook groepen. Kijk overigens uit voor Instagram followtrains – van die oproepjes van zullen we elkaar gaan volgen en elkaars posts liken. Want die mensen zijn zeer waarschijnlijk niet je doelgroep dus dan gaat Instagram niet meer snappen aan wie ie je posts moet laten zien.

Related Posts