Voorkom dat je verloren bent als Facebook of Instagram weer eens wat aanpassen

Mijn tijdlijn op diverse social media stromen de afgelopen weken vol met een nieuwe instagram update: of we even willen gaan betalen voor meer bereik. Ze hebben een soort abonnementsvorm verzonnen – voorlopig nog niet in europa. Maar het komt er op neer dat dat je dan meer bereik kan kopen – het gewone bereik zal dan zeker weer lager worden. DRAMA als je net daar al je volgers hebt opgebouwd. Op Facebook merk je het al langer waarschijnlijk dat het bereik soms ingewikkeld is. Dus hoe zorg je nou dat zij jou niet in hun greep kunnen houden? Begin een nieuwsbrief!

Maar wie zit daar nou op te wachten?!

Kijk een nieuwsbrief heeft in jouw hoofd allicht een negatieve lading. Het voelt als “reclame” of “spam”. Maar een nieuwsbrief kan zoveel waarde bieden. Vooral heb je de e-mailadressen in eigen beheer. Dus je bent niet zo afhankelijk van het betreffende platform.

Het is nog altijd ook in 2024 een van de meest succesvolle marketing kanalen voor de meeste bedrijven! Ga maar eens na voor hoeveel bedrijven jij jezelf hebt aangemeld om op de hoogte gehouden te worden. Waarschijnlijk best wel veel. En de mails van de mensen waar je echt een connectie mee voelt zul je vaak ook wel echt lezen. De zoveelste webshop met random aanbiedingen waarschijnlijk wat minder.

Je hele bedrijf draait om relaties, verbinding maken. Mensen moeten je leren kennen, vertrouwen en dan pas gaan ze over tot iets aan te schaffen

Wat kun je realistisch gezien verwachten van een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief lijst opbouwen is zeker in het begin nog best wel moeilijk: want je moet wel nieuwsbrieven gaan schrijven ook al heb je nog maar 10 mensen op je lijst. Voordeel is als er nog niet zoveel mensen op je lijst zitten je ook niet zo bang hoeft te zijn met experimenteren en uitproberen wat voor jou én je doelgroep werkt. Een klein groepje heeft meestal niet zulke grote gevolgen. Maar uit een nieuwsbrief lijst met 10 mensen hoef je geen 5 klanten te verwachten. Een paar cijfers die goed zijn om te weten:

  • De gemiddelde openratio ligt rond de 20-30%. Dat betekent dat van de 100 mensen op je lijst ongeveer 20-30 mensen hem openen. De nieuwsbrieven die ik rond de veiling stuur (met de gehele collectie maar ook de last call omdat de veiling gaat sluiten) liggen meestal rond de 40-45%. Voor Roxana (eventing instructrice) stuur ik vooral mails met nieuwe les data, daar ligt de openratio rond de 35-40%.
  • Het gemiddelde percentage wat door klikt vanuit een nieuwsbrief is gemiddeld rond de 2,5%. Bij de veiling ligt dat vaak wat hoger met 7-10%. Bij Roxana ligt het tussen de 2,5-4% over het algemeen.

De voor je écht impact gaat maken met je nieuwsbrieven moet je dus wel een aardig aantal mensen op je lijst gaan hebben staan. Om te zorgen dat je lijst gaat groeien moet je dus wel actief aan de slag: promoot je nieuwsbrief waar je kan, geef ze er iets voor terug (van korting tot een gratis weggever). In podcast #31 vertel ik meer over het laten groeien van je nieuwsbrief lijst.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een advertentie lopen voor een euro per dag – zodat ik hem altijd aan kan laten staan – die verwijst naar mijn gratis social media checklist en zo zorgt voor een continue groei in mijn nieuwsbrief lijst.

Is het niet mega technisch en gedoe?

Neeee joh dat valt allemaal reuze mee! Het klinkt als een heel gedoe maar met een (gratis!) tool als LaPosta heb je het zo opgezet. Kan jij ook echt zo simpel. In podcast #47 help ik je in een kwartiertje met het opzetten van je nieuwsbrief & het automatiseren van je gratis weggever.

Echt kind kan de was doen, maak je geen zorgen. En het blijft dus altijd van jou die e-mailadressen. En je kunt ze zo verhuizen naar een andere tool als je meer of andere dingen wilt.

Wat zet ik er precies in?

Waarde en inzichten. Vooral dat. Deel je gedachtes, oplossingen en inzichten die je in je werk tegen komt. Om zo mensen verder te helpen. Geef je dan niet alles weg? Nee zeker niet – ze zullen over het algemeen uiteindelijk altijd een afspraak met jou moeten maken voor een les, consult of behandeling om het probleem echt op te lossen. Maar zo leren ze je visie en manier van denken alvast kennen waardoor ze het gevoel hebben dat ze bij JOU op de juiste plek zijn.

  • waar worstelen je klanten mee? En hoe kun jij ze de inzichten geven die zijn nodig hebben om de oplossing te begrijpen?
  • Wat zijn herkenbare situaties voor je klanten? Welke inzichten heb jij daar uit gekregen en kunnen jouw klanten helpen?
  • Wat doen veel mensen fout of is een groot misverstand? Hoe denk jij er over wat is jouw visie?

En trouwens zou ik het ook houden op 1 onderwerp per nieuwsbrief, en niet 3 verschillende dingen erin zetten. Je kan beter dan er 3 nieuwsbrieven van maken – dan heb je veel meer kans dat het gelezen wordt. Je ziet bijvoorbeeld coolblue tegenwoordig ook bijna geen algemene nieuwsbrieven meer sturen maar alleen als ze zien dat je bijvoorbeeld stofzuigers hebt bekeken dat ze je dan een geautomatiseerde mail sturen met relevante stofzuigers. En na je aankoop tips voor je betreffende product. Echt allemaal specifiek op de doelgroep. En geen brede – ik gooi maar 5 onderwerpen/producten er in in de hoop dat het iemand aanspreekt!

Vorig bericht
Waarom (like &) win je bedrijf niet echt verder gaan helpen
Volgend bericht
Faal je weg naar succes

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

GRATIS E-book: Haal meer inkomen uit de paardensport

Ben je al voor jezelf begonnen maar loopt het nog niet zo vlot als je wilt en heb je er misschien nog wat naast? Ik kan helpen om te groeien met je bedrijf om zo ook jouw volledige inkomen uit de paardensport te halen en zo meer mensen of paarden te helpen met waar JIJ goed in bent!

Elke week geef ik tips speciaal voor de hippische ondernemers. Zorg dat jij die tips ook in je mailbox ontvangt, je krijgt direct mijn GRATIS e-book “Zo haal jij inkomen uit de paardensport”.

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!