Hoe zorg je dat je website gevonden wordt door je potentiële klanten?

Voor dat ik voor mezelf begon heb ik jaren bij diverse internetbureau’s gewerkt en werkte daar aan grote en kleine websites (waaronder trouwens ook Horses.nl in een ver verleden :)) om hun vindbaarheid te verbeteren. Of wel zoekmachine optimalisatie of SEO afgekort. In de jaren is er natuurlijk ontzettend veel veranderd maar een website en de vindbaarheid ervan is nog steeds een belangrijk onderdeel van je bedrijf.

De technische basis moet goed zijn

Technisch gezien kan er een hoop mis gaan met de vindbaarheid van je website: maar daar ligt vast en zeker je expertise niet. Goed om te weten is dat in de meeste gevallen de website systemen tegenwoordig vanuit de basis best goed zijn voor de vindbaarheid van je website. Ik ben ontzettend fan van WordPress (al van voor dat het gebruikt werd voor websites, maar toen het echt nog een bloggerssysteem was) en dat is ook zo makkelijk zelf op te zetten. De meeste hosting providers (waar je je website kun registreren en laten draaien) bieden vaak aan dat je het met 1 klik kunt installeren. Voor de rest kan een kind de was doen!

Wix en Weebly zijn systemen die wel veel gebruikt worden welke NIET zo goed zijn voor je vindbaarheid. De opties zijn beperkt en de basis is ook niet heel goed. Gebruik je die zou ik toch overwegen over te stappen naar bijvoorbeeld WordPress.

De belangrijkste checks die je zelf kunt doen is:

  • Kun je een eigen domeinnaam er aan koppelen? Dus je website is <naam>.wix.com, maar www.<jedomeinnaam>.nl. Dus echt een volledig eigen adres.
  • En kun je invloed uitoefenen op wat er na de / komt? Kun je dus een eigen pagina of blog een eigen URL geven?

Content is belangrijk

Als je wilt dat mensen je website kunnen vinden dan moet je dus wel iets aanbieden op je website. Niet 2 regels maar echt waardevolle teksten – content dus. Waar ze wat aan hebben.

Een potentiële klant gaat vaak naar Google om iets in te toetsen: en dan krijgen ze een sloot aan resultaten. En jij wilt daar met jouw website tussen komen te staan. En dan zou ik niet focussen op “paardengedragstherapeut” dat is namelijk te breed. Er zijn heel veel gedragstherapeuten en de een helpt juist met trailer laden, en de andere heeft zich gespecialiseerd in heel iets anders.

In de workshops die ik aan veel bedrijven had gegeven vertelde ik altijd dit voorbeeld:

Stel iemand is op zoek naar een fiets. Hij toets in Google “fiets”. Hij krijgt dan ZOVEEL resultaten. Van mountainbikes, tot stadsfietsen. Kinderfietsen, tandems misschien wel. Hij ziet dus nog helemaal niet precies wat hij zoekt. Hij gaat dan dus verder specificeren. Misschien zoekt hij wel een 28″ stadsfiets. Hij probeert dat. Maar vind het dan nog niet precies wat hij wil. Dus hij toetst nu in “28” stadsfiets met versnellingen voor dames”. Bij de laatste zoekopdracht is het veel geloofwaardiger dat een van de resultaten die Google hem geeft het juiste resultaat is. Want hij zoekt iets heel specifieks.

Je moet dus content gaan schrijven over specifieke problemen waar je klant tegen aanloopt zoals:

  • Waarom is mijn paard boos tijdens het opzadelen?
  • Hoe laat ik mijn paard stil staan met opstijgen?
  • Kun je een paard met CPL blijven rijden?
  • Overstappen naar kunststof beslag waar moet je op letten?

Hoe specifieker de tekst is die je schrijft hoe groter de kans is dat minder mensen hier over geschreven hebben en jij dus makkelijker hoger kunt staan met jouw website.

In 4 stappen naar betere content

Content is dus het grootste goed als je wilt dat je website beter vindbaar is. Ik help je in 4 stappen naar betere content voor je website 🙂

  1. Ken je doelgroep: Het wordt misschien een beetje afgezaagd maar dit is echt echt stap 1. Leer je doelgroep kennen. Dat is echt de basis van je bedrijf. Wat weet je van je klanten? Hoe gaan zij om met hun paard? Wat vinden zij belangrijk? Maar vooral tegen welke problemen lopen ze aan? Waar zijn ze op het moment dat ze jou eigenlijk zouden moeten inschakelen? Tegen welke symptomen lopen ze aan? En hoe verwoorden ze dat?
  2. Ga op zoek naar de juiste zoektermen: Nu je een idee hebt van je doelgroep en hun problemen kun je eens de problemen die ze hebben intoetsen in Google. Zodra je in het balkje gaat tikken zie je al dat Google je meer ideeen geeft rondom dat onderwerp, maar zodra je op enter drukt zie je vaak ook op de pagina diverse vragen die Google heeft verzameld en een antwoord heeft geplukt van een website, en helemaal onderin kun je ook nog wat zoektermen zien die mensen gebruiken. Probeer zo wat verschillende dingen in te toetsen en kijk waar je veel resultaten ziet, waar je kansen ziet.
  3. Ga aan de slag met je content: Nu je je doelgroep en de problemen kent en de juiste zoektermen hebt geïdentificeerd kun je content gaan schrijven. Zorg dat je de zoektermen die je hebt gevonden gebruikt (nee dat hoeft geen 100 keer in elke zin terug te komen – de zoekmachines zijn slimmer dat dit tegenwoordig) maar vooral dat je echt een oplossing bied voor je lezer en daarmee een potentiële klant. Natuurlijk moeten ze voor de meeste dingen echt een afspraak maken maar je kunt ze vast wel al inzichten of oefeningen geven waar ze NU iets mee kunnen.
  4. Optimaliseer je content: Voor betere vindbaarheid zijn een paar dingen belangrijk die je kunt mee nemen als je jouw blog of artikel hebt geschreven:
    • Maak gebruik van tussenkoppen – het liefst waar je zoekterm of probleem in voorkomt
    • Maak gebruik van opsommingen en anders opgemaakte tekst als dikgedrukt of onderstreept.
    • Voeg links toe. Niet alleen interne links naar je eigen website maar ook zeker naar externe websites om te laten zien dat je niet uit je nek kletst maar echt waarde bied!

Er zijn overigens als je met WordPress werkt hele fijne plugins die je leesbaarheids tips geven als je je blog schrijft. Ik gebruik op deze website “All in One SEO” maar op anderen ook wel “Yoast SEO” die ook heel fijn is en vooral ook in het Nederlands tips geeft.

Screenshots van Yoast SEO

Screenshots van All in One SEO

Meten is weten

Als je hier mee bezig gaat adviseer ik je sowieso om je website aan te melden voor Google Search console: kost niets en is zo gedaan. Maar dan kun je zien hoe je website het doet in de zoekmachine – waar hij op gevonden wordt en vooral als je er zo tijd in gaat steken dat je kan zien wat het oplevert!

Vorig bericht
Mijn top 3 blogs om (nieuwe) klanten binnen te halen
Volgend bericht
Jouw potentiële klanten kunnen vinden door hun echte problemen te kennen

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

GRATIS E-book: Haal meer inkomen uit de paardensport

Ben je al voor jezelf begonnen maar loopt het nog niet zo vlot als je wilt en heb je er misschien nog wat naast? Ik kan helpen om te groeien met je bedrijf om zo ook jouw volledige inkomen uit de paardensport te halen en zo meer mensen of paarden te helpen met waar JIJ goed in bent!

Elke week geef ik tips speciaal voor de hippische ondernemers. Zorg dat jij die tips ook in je mailbox ontvangt, je krijgt direct mijn GRATIS e-book “Zo haal jij inkomen uit de paardensport”.

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!