5 dingen die je zelf kan doen om je website te verbeteren!

Home / Website / 5 dingen die je zelf kan doen om je website te verbeteren!

De meeste ZZP-ers (binnen en buiten de paardensport) hebben niet altijd het geld over om het laten maken van een website uit te besteden. Daarnaast is het vinden van een betrouwbare partner in deze tijd niet altijd even makkelijk. Eigenlijk IEDEREEN kan wel websites bouwen dus de meeste maken het lekker zelf. En dat is ook voor een leek tegenwoordig best goed te doen. Vanaf 2008 heb ik bij internetbureau’s gewerkt en heb ik veel websites gevuld, getest en gewerkt aan hun vindbaarheid en online marketing in het algemeen – ik heb dus wel wat ervaring op gedaan die ik graag met je deel om te zorgen dat jouw website er top bij staat!

Houd de navigatie simpel

Je bent nog geen Wehkamp of Bol.com met oneindig veel items die je in je menu’s hoeft te proppen. Zorg dat je een focus hebt wat het belangrijkste is voor jouw klanten. Wees heel kritisch met wat je wel of niet in je (hoofd)menu zet. Iets als “algemene voorwaarden” of “nieuws” hoeft daar echt niet boven in, dat kun je best op een minder belangrijke plek plaatsen. Zorg dat je in je menu zo min mogelijk items hebt.

Wij mensen krijgen bij te veel keuzes namelijk keuze stress. Ons brein is niet in staat om efficiënt te kiezen bij te veel keuzes: we gaan twijfelen over wat de beste keuze is, raken overweldigt en klikken dan liever helemaal weg.

Denk heel bewust na of het menu item wat je wilt toevoegen echt belangrijk is voor je potentiële klant (dus niet voor jou zelf!). Dus alleen de knoppen die gefocust zijn op de problemen die ze ervaren!

Tarieven op een aparte pagina?

Ik zie veel hippische ondernemers netjes een aparte tarieven pagina maken. Dat ziet er best handig uit. Maar stel je bent een potentiële klant: jouw paard wil niet de trailer op. Dus je klikt in het menu op “Trailerlaad hulp”. Je ziet een prachtige pagina met informatie over hoe zo’n training word aangepakt… Dan wil ik gelijk op die pagina de tarieven weten. Niet nog door hoeven klikken naar een aparte pagina. Want hoe meer klikken je potentiële klant moet doen: hoe groter de kans is dat hij ergens in het proces afhaakt. Dat is ook de reden dat ik een afspraak inplannen ook direct vanaf de Trailerlaad hulp pagina zou willen doen.

Benut de homepagina maximaal

De meeste van je bezoekers zullen zeker in het begin binnen komen op je homepagina. Dat is dus DE kans om te vertellen wat je voor ze kunt betekenen. Stel je bent een ruiter die opzoek is naar een dressuurinstructeur. Als je dan op de homepagina binnenkomt heb je gelijk al een paar vragen in je hoofd:

  • Is deze persoon kundig? Heeft hij of zij diploma’s of goede referenties van andere ruiters?
  • Wat kost een les?
  • Komt ze op locatie of moet ik naar haar toe?
  • Wat is het werkgebied of de les locatie?
  • Wanneer kan ik bij haar terecht?

Al deze vragen zou je al op je homepagina moeten beantwoorden. Mensen scrollen namelijk gedachtenloos door de apps als Facebook, Instagram en TikTok die ons geleerd hebben dat we eindeloos kunnen scrollen. Daarvoor hoeven we geen keuzes te maken. Dus liever een lange homepagina waar alle belangrijke informatie op staat. Ik schreef eerder dit blog waar ik uitgebreider in ga op de homepagina.

Zorg dat het goed leesbaar is

Nu veel mensen hun eigen website kunnen maken krijgen we allerlei feestelijke website met verschillende lettertypes, kleuren en allerlei leuke effecten. Niet iedereen heeft namelijk een goed gevoel voor design: dat is echt weer een heel vak apart. Er zijn wel een aantal makkelijke richtlijnen waar je gebruik van kunt maken om te zorgen dat het fijn leesbaar blijft voor je bezoekers:

  • Gebruik maximaal 2 verschillende lettertypes. Je kunt de titel in een iets ander lettertype doen dan de gewone tekst. Maar verder varieer niet te veel dat wordt een rommeltje en heel onrustig.
  • Gebruik goed leesbare lettertypes, niet allerlei handgeschreven grappige versies. Dat komt de leesbaarheid niet ten goede.
  • Kies maximaal 2-3 kleuren. Het is leuk dat je alles allerlei kleuren kunt geven maar dan krijg je geen samenhangend geheel. Probeer 2-3 kleuren te kiezen die goed bij je logo/huisstijl passen en gebruik die ook in je website. En let er op dat er genoeg contrast zit als je andere kleuren voor de tekst of links gebruikt. Licht groen op een witte achtergrond is zeker met kleine teksten niet goed te lezen:
  • Maak gebruik van “witruimte”. Met witruimte bedoel ik ruimte tussen de elementen, teksten etc. Dus meer lege ruimte (die dus ook rustig een van je huisstijlkleuren kan zijn) tussen elementen laten om zo de ogen letterlijk te laten “rusten”.
  • Maak op een juiste manier gebruik van buttons. We hebben op je website sowieso call-to-actions nodig: elementen die de bezoeker oproepen tot actie (anders gaan ze het niet doen!) Bijvoorbeeld het maken van een afspraak. Dat kun je doen met een button die een opvallende kleur heeft. Kijk wel uit dat je niet 6 buttons bij elkaar zet: dan krijgen we weer keuze stress. Ga dus heel bewust om met je buttons/call-to-actions.
  • Bekijk je website ook eens op mobiel: Als ik mijn eigen website aan het bewerken ben (of die van klanten) doe ik dat meestal op de computer. Lekker groot scherm dus alles is vaak wel goed leesbaar. Maar hoe zit het op mobiel? Open eens je website op mobiel en kijk hoe daar alles uit pakt. Soms zorgt een afbeelding in de tekst er namelijk voor op mobiel dat je elk woord op een nieuwe regel hebt. Dat leest natuurlijk niet fijn! En tegenwoordig surft bijna iedereen op zijn mobiel en amper nog op de computer.

Spreek de taal van je klant

Dit is niet alleen zinvol voor je website maar voor al je communicatie: social media, nieuwsbrief alles! Je moet je ideale klant begrijpen en vooral de taal van je klant spreken. Een simpel voorbeeld: als dressuur instructeur zie ik veel mensen op hun website schrijven “dressuurinstructie”. Maar welke woorden gebruiken ruiters? Dressuurles of dressuur instructeur. Het is een klein verschil maar dat soort dingen zorgen er voor dat mensen zich sneller aangesproken voelen en dingen herkennen.

Probeer dus na te gaan welke woorden jouw klanten gebruiken en waar ze op zoeken. Vraag het eens aan de klanten die je al hebt, of probeer gewoon eens in de schoenen te staan van je klanten.

Welk woord zou de klant gebruiken en welke de trainer?

  • Trailerlaad training of Hulp bij trailerladen?
  • Gedragstheraphie of paard staakt

Probeer dus echt even in de schoenen te staan van je klanten en daar uit te schrijven.

Related Posts