Wat je fout doet op je homepagina.. en hoe je het oplost!

Home / Website / Wat je fout doet op je homepagina.. en hoe je het oplost!

Laatst mocht ik weer een aantal websites reviewen van verschillende hippische ondernemers en het viel me weer eens op dat een website maken echt een vak apart is. En toch zul je dat als ondernemer zeker in het begin toch echt zelf moeten doen. Ik behandel deze ronde een aantal fouten die de meeste mensen maken op hun website – en natuurlijk hoe je ze oplost 🙂

1. Heet mensen geen ‘Welkom’

Een klassieke is dit: de eerste zin op je homepagina is “Welkom op deze website”. In een winkel als mensen binnen komen is het logisch dat je ze begroet maar zelfs dan zeg je vaak niet eens ‘welkom’. Waarom wel op je website? Online hebben mensen haast. Ze hebben geen geduld. Ze komen ergens willen gelijk hun antwoord. Als je dan een hele regel ‘verspilt’ aan het welkom heten van ze dan zijn ze misschien al afgehaakt. Zonde, want de eerste zin op je homepagina is degene die het meeste gelezen wordt. Zorg dat die gelijk vertelt met welk probleem je ze kan helpen.

2. Wees duidelijk en to the point

Zoals gezegd mensen online hebben haast en nemen vaak niet de tijd. Zorg dus dat je homepagina duidelijk is en to the point. Zorg dat je homepagina makkelijk te scannen is:

  • Maak gebruik van tussenkoppen
  • Maak gebruik van opsommingen

Als je alleen die tussenkoppen en opsommingen zou lezen moet je een aardig idee hebben van wat je voor je klant zou kunnen betekenen!

3. Je gebruikt niet de juiste woorden

Je (potentiële) klant goed kennen is de basis van succes. Ik kan het hebben over funnels, meetpixels en allerlei andere dingen maar dan haak jij waarschijnlijk af. Jij zoekt eerder op voor jou logische dingen als ‘klanten vinden’ of ‘website maken’.

Dat zelfde geldt natuurlijk voor jouw (potentiële) klanten – die gebruiken geen ‘vakjargon’ zoals jij. Die weten waarschijnlijk niet eens wat het echte probleem is. Als een paard staakt tijdens het rijden zullen ze vast zoeken op ‘paard staak tijdens rijden’ en niet op ‘past mijn zadel wel’ of ‘röntgenonderzoek paard’.

Zorg dat je dus weet wat hun probleem is VOOR ze jou nodig hebben en welke woorden ze dan precies gebruiken. Die woordkeuzes moet jij ook gebruiken op je homepagina (en door je hele website natuurlijk).

4. De homepagina draait om jou

Wij mensen zijn heel egocentrisch, vertellen graag uit de ik. Daarom zijn we geneigd de homepagina over onszelf te maken. Maar de homepagina moet draaien om je klant. Om zijn of haar probleem. En hoe jij die kan oplossen.
Natuurlijk is jouw verhaal ook belangrijk maar zorg dat je verhaal draait om het probleem van de klant.

5. Je denkt dat mensen wel doorklikken

Een korte homepagina en dan gewoon 5 losse pagina’s met contact, tarieven, behandelingen etc. Zo worden nog steeds veel websites gebouwd. Maar heb je wel eens op Facebook, Instagram of TikTok gezeten? Je kan er eindeloos blijven scrollen… en dat doen we massaal. Want om te scrollen maak je geen keuze, dat doe je gedachteloos. Zorg dus dat op je homepagina zoveel mogelijk de belangrijkste informatie te vinden is zonder dat ze hoeven te klikken.

  1. Welk probleem los je op?
  2. Wie ben je?
  3. Waarom moeten ze voor jou kiezen en niet voor je concurrenten, wat maakt je uniek?
  4. Je belangrijkste product/dienst
  5. Je werkgebied/contactgegevens
  6. Reviews van klanten

Natuurlijk kun je mensen laten door klikken naar pagina’s die meer informatie geven maar zorg dat alle informatie die mensen in de oriënterende fase nodig hebben direct al op je homepagina bij elkaar staat. Zorg natuurlijk wel voor de goede leesbaarheid met tussenkoppen/opsommingen. 1 lange brij met tekst gaat niemand lezen.

6. Klik hier!

Ook zo’n klassieker: ‘Klik hier om de tarieven te downloaden’. Of ‘Download hier de tarieven‘. Bij welke van de opties zie je sneller waar het over gaat? De tweede versie he!

Anders opgemaakte tekst zoals tussenkopjes, opsommingen maar ook linkjes die vallen op. Als mensen een pagina scannen vallen dat soort dingen meer op dan de standaard tekst. Zorg dus dat je geen ‘klik hier’ gebruikt maar liever een omschrijvende tekst.

Welke dingen deed jij allemaal ‘fout’?

Related Posts