Waarom social media soms zo frustrerend is – en hoe je er beter in wordt

Home / Social media / Waarom social media soms zo frustrerend is – en hoe je er beter in wordt

Je post elke week wel een paar keer maar er reageert eigenlijk niemand op. Een paar mensen drukken op like maar er komt geen reactie op. Super frustrerend natuurlijk. Het gevoel dat je vastloopt en dat alles wat je doet mislukt. Je bent niet de enige.

Wat als…

Stel je voor je staat in je woonkamer, je hebt een mini podiumpje neer gezet waar je op staat. Je vertelt enthousiast jouw verhaal, welke herkenbare problemen je hebt mee gemaakt en hoe je het hebt opgelost. En er staan maar liefst 50 mensen in je woonkamer. Die jouw verhaal aan horen. Dat is best wel veel toch?

Maar als we online zien dat “maar” 50 mensen je post hebben gezien denk je dat je gefaald hebt. Sommigen hebben wel duizenden of miljoenen views, likes én reacties. Zij zijn alleen al langer bezig, kennen hun doelgroep beter en weten beter wat ze moeten posten. Dat is appels met peren vergelijken.

De tijd van makkelijk groeien op social media is voorbij – je kan natuurlijk een keer mazzel hebben. Maar het bereik op Facebook is vaak erg laag, op Instagram is het vaak net even wat makkelijker met bijvoorbeeld reels om nieuwe mensen te bereiken. En op TikTok blijven de meeste video’s hangen rond de 200-300 views per stuk.

Leer je doelgroep kennen

Om te zorgen dat je betere volgers krijgt – ik zeg bewust niet meer volgers want dat aantal zegt niet zoveel – moet je natuurlijk wel precies weten wat je doelgroep bezig houd. Stap eens in de schoenen van je ideale klant. Visualiseer waar ze zijn op het moment dat ze eigenlijk jou nodig hebben: zijn ze op stal? Staan ze in de wei? Zijn ze aan het rijden of proberen ze hun paard op de trailer te krijgen? Tegen welk probleem lopen ze aan, en wat hebben ze allemaal al geprobeerd? Welke gedachtes hebben ze? Weten ze al dat ze een probleem hebben? Als hij de trailer niet op loopt waarschijnlijk wel :o) maar misschien heeft hun paard wel pijn maar herkennen ze de signalen helemaal niet.

Als jij namelijk dit weet kun je de mensen in je social media posts heel goed aanspreken, een herkenbare situatie schetsen en daar een discussie over starten of uitleggen hoe jij dit zou oplossen. Deel je kennis laat zien wat je weet, deel verhalen van klanten.

Realiseer je waar jij goed in bent

We zijn vaak bang om te kiezen, want als we kiezen hebben we het gevoel dat we anderen buitensluiten. Maar stel je bent hoefsmid en je post vooral dat “mensen een afspraak kunnen maken” maar je vertelt niet over dat speciale beslag of die speciale techniek waar mensen juist naar zoeken dan mis je juist de hele specifieke doelgroep die juist naar jou op zoek is.

Je hebt met een handje vol mensen precies dezelfde opleiding of cursus gedaan maar toch zien jullie het allemaal anders. Iedereen heeft zijn eigen visie en oplossingen. Wees je bewust van jouw kracht en waar jij blij van wordt. Als je dat kan combineren met wat je doelgroep nodig hebt heb je goud natuurlijk!

Analyseer je eerdere posts

Elke doelgroep is uniek – dus wat voor mij goed werkt hoeft voor jou misschien helemaal niet goed te werken! Bekijk dus terug in je statistieken welke posts het meeste bereik hadden, maar ook welke de meeste interacties / reacties of likes hadden. Op Facebook kun je de statistieken vinden in Meta Business Suite en dan onder “Statistieken” en dan klik je op inhoud. Je kunt dan elke kolom aanklikken om te sorten. Bijvoorbeeld op weergave.

Wat kun je leren uit deze post? Waar ging het precies over? Was het een video of was het afbeelding? Deed je iets anders in deze post dan in je andere posts? Blijkbaar is dit iets wat je doelgroep leuk vond!

Je vindt hier trouwens zowel je Facebook als Instagram posts, je kunt boven in bij “filteren” kiezen voor Plaatsing en dan alleen Facebook of alleen Instagram bekijken.

Door zo te analyseren wat je doelgroep leuk vind kun je steeds beter worden en zul je als het goed is zien dat je posts steeds meer weergaven hebben en steeds meer interacties. Zie het gewoon als een spelletje om steeds beter te worden.

Verspil geen tijd en pak het slim aan

Wat ook vaak zorgt voor veel frustratie is het gevoel dat alles veel te veel tijd kost! Regelmatig hoor ik klanten die uuuren bezig zijn met 1 social media post en daardoor natuurlijk het helemaal niet voor elkaar krijgen om zo een paar keer per week te posten. Een paar slimme tips om te zorgen dat je zo min mogelijk tijd verspilt

  1. Zorg dat je je doelgroep goed kent en dat je een aantal thema’s opschrijft die belangrijk zijn voor je doelgroep waar je over kan posten. Ik zou maximaal 3-5 thema’s aanhouden. Bijvoorbeeld: CPL educatie & preventie, Behandelingen CPL & Voeding bij CPL.
  2. Maak eens een overzicht met vragen die je kunt verwachten per thema. Je kunt per thema er zeker wel 4-5 verzinnen denk ik!
  3. Zo heb je best al een lijst met onderwerpen die je kunt gebruiken. Ga 1 keer in de week of 2 weken zitten en post dan gewoon voor die week of voor 2 weken vooruit. Het kost je veel minder tijd om in een keer meerdere posts te maken dan steeds weer opnieuw alles op te starten.
  4. Maak een aantal tijdloze posts – sommige posts kun je na een maand of 3 gerust weer herhalen! Maak dus ook een aantal tijd loze posts die je ergens opslaat zodat je hem over 3 maanden weer opnieuw kan plannen. Mensen weten dan echt niet meer wat je gepost hebt.
  5. Maak ook een lijst met “call-to-actions” voor onder je posts. Die je altijd onder je posts toevoegt om mensen actie te laten ondernemen. Je kunt er heel wat verschillende van maken (bijvoorbeeld met behulp van ChatGPT of Google Bard) zoals:
    • Ben je enthousiast geworden en wil je een les boeken? Meld je nu aan op mijn website! <link invoegen>
    • Wil je meer weten over lymfedrainage? Bekijk de behandelingen op mijn website. <link invoegen>
    • Nu ook eindelijk een betere band met je merrie? Laat mij langs komen voor een consult <link invoegen>

      Het scheelt je ook weer tijd als je dit gewoon ergens hebt staan en je er dus niet elke keer over na hoeft te denken. Gewoon kopiëren plakken en klaar!

Wil je in 2024 je social media eindelijk op orde maar heb je nog niet genoeg geld om het uit te besteden? Laat mij je aan de hand nemen in mijn programma “Je social media op orde zonder stress”. Je krijgt elke week opdrachten die je zelf kunt uitvoeren en zo naar een goede stabiele basis kunt bouwen voor je social media. Zodat je betere posts kunt maken, in minder tijd :).

Related Posts