Hoe je je doelen haalt, zelfs als je het al 100 keer geprobeerd hebt

Home / Algemeen / Hoe je je doelen haalt, zelfs als je het al 100 keer geprobeerd hebt

We kennen als paarden mensen allemaal de film Black Beauty wel: een meisje red het paard van de eigenaar, ze krijgen samen een band en al snel is het haar doel om aan paardenrace te winnen. En dat gebeurt. Natuurlijk gebeurt dat niet zomaar, daar gaan heel wat tegenslagen aan vooraf. Maar ze houd altijd duidelijk het doel voor ogen en blijft doorzetten.

Heb je even geen zin om te lezen? Luister dit blog in podcast vorm

Even geen tijd of zin om dit blog helemaal goed te lezen? Ga dan even naar spotify dan kun je deze blog ook terug vinden met dezelfde titel in podcast versie! Volg me daar ook even dan krijg je een melding zodra ik weer een nieuwe heb geupload!

Elke week upload ik minimaal 1 podcast die maximaal 10-15 minuten duurt om JOU te helpen die ene persoon te vinden die misschien wel op het punt staat om zijn paard te verkopen of misschien wel in te laten slapen omdat ze zich geen raad weer weet.

Iedereen heeft tegenslagen

Je kent vast het gezegde wel “Het gras lijkt altijd groener aan de overkant”. We denken al snel dat wij de enige zijn die tegenslagen ervaren in ons even of in ons bedrijf. Wij zien namelijk zelf ALLES wat we fout doen. Wat er verkeerd gaat. Maar de overbuurman deelt meestal alleen de positieve dingen. De dingen die goed gaan. Je hebt dit waarschijnlijk al veel vaker gehoord maar dit is zo’n belangrijke om te onthouden want het is écht zo. Ga dus niet bij de eerste tegenslag bij de pakken neer zitten.

Ik luister veel podcasts waaronder Bizar de Podcast (5 afleveringen gratis op Spotify en de rest betaald op Podimo) en daar komen echt de meest bizarre waargebeurde verhalen voorbij. Vanochtend luisterde ik een verhaal van 2 bergbeklimmers, waarbij een van de mannen onderweg gewond raakt en alleen achterblijft. Die vervolgens met een gebroken been (!) uit een 20 meter diepe gleuf klimt en vervolgens een stuk wat je normaal in 6 uur loopt kruipend terug gaat. Hij stel zichzelf iedere keer weer een doel, zoveel meter verder. Als hij daar was rustte hij even uit en stelde zich weer een nieuw haalbaar doel. En zo kwam hij terug bij het basiskamp en hij overleefde dit gewoon.

Stel de JUISTE doelen

De beste man had natuurlijk als doel direct het basiskamp kunnen stellen: maar het stuk wat normaal dus 6 uur lopen is – is voor hem meer dan 9 uur kruipen. En dat terwijl je gewond bent, onderkoelt door de sneeuw en je al uren geen eten of drinken meer hebt gehad. Als hij dat direct als doel had aangemerkt was het hem nooit gelukt. Het doel is veel te groot. Veel te ver weg. Je krijg dan nooit het idee dat je dichterbij komt. Het duurt veeel te lang.

De reden dat het hem gelukt is is omdat hij een realistisch doel steeds stelde voor zichzelf. Een haalbaar doel op de korte termijn. Zodat hij een succesgevoel kon ervaren en daardoor de kracht kreeg om door te zetten.

De meeste ondernemers zetten dus wel een groot doel neer: ik wil deze omzet halen. Die misschien wel 10x zo hoog is als ze nu hebben. Logisch dat het je niet lukt als je zo’n doel stelt. Het is veel te groot, ongrijpbaar en veel te ver weg. Als je begin dit jaar zo’n doel gesteld had, dan was je misschien in januari nog in volle kracht bezig, zwakte het in Februari al af en vraag je je nu in December af waarom het wéér niet gelukt is om je doelen te halen.

Natuurlijk is het goed om een stip op de horizon te zetten waar je heen wilt. Maar zorg dan dat je ook terug redeneert hoe je daar komt in kleine stapjes. Net zoals de bergbeklimmer uit de podcast. Je moet je navigatie instellen naar dat hoofddoel, je hebt de route er naar toe nodig.

Voor 2024 wil ik je dus uitdagen om doelen te gaan neer zetten die je nu WEL gaat halen:

  • Als je al weet waar je naar toe wilt kun je die grote stip op de horizon zetten. Zoals ik wil een omzet van 100.000 euro halen. Of ik wil naar een team van minimaal 2 mensen.
  • Ga dan aan de slag met kleinere stapjes hoe je daar gaat komen. Als je een omzet van 100.000 euro wilt halen dan moet je gaan berekenen hoeveel klanten je daar voor nodig hebt. Hoeveel producten je daarvoor moet verkopen. Misschien kom je er wel achter dat je producten dan niet goed geprijst zijn, of je uur tarief te laag ligt. Of dat het helemaal niet haalbaar is. Ga dan weer terug naar de tekentafel voor je stip aan de horizon. Er moet iets veranderen zodat het haalbaar wordt.
  • Zorg er dan voor dat de doelen die je opschrijft:
    • Specifiek is: Je kunt als doel hebben “Ik wil beter worden”. Maar wat is beter? Wanneer ben je beter? Je kunt als doel stellen ik wil dit jaar elke week 2 uur besteden aan persoonlijke ontwikkeling. Lezen van een boek, luisteren van een podcast of lezen van blogs. Dan wordt je beter. En is het duidelijk wat je bedoelt.
    • Meetbaar is: Als je doel is “meer posten” op social media is dat geen meetbaar doel. Dus je kunt hem ook nooit halen. Zorg dus dat je het formuleert als “Ik wil minimaal 3 posts per week plannen op Facebook”.
    • Haalbaar is: Je kunt wel elke dag willen posten op je social media, en 3 blogs in de week schrijven. Maar als je er nu met moeite 1 post per week uit krijgt en 1 blog per maand. Dan is zoveel meer natuurlijk helemaal niet haalbaar. Tenzij je iets drastisch hebt veranderd.
    • Realistisch is: Ik zie veel experts voorbij komen die mensen aansporen om een omzet van 100.000 euro te willen hebben. Dat klinkt natuurlijk heel leuk: maar even tussen jou en mij als je omzet nu 45.000 is dan is het helemaal niet realistisch dat je volgend jaar meer dan het dubbele verdiend. Laat staan als je omzet nog veel lager is of als je het over de winst gaat hebben. Dat heeft allemaal tijd nodig – dat lukt je echt niet in een paar weken, maar dat vertellen ze natuurlijk niet direct.
    • En tijdsgebonden is: Ik herken het nog van vroeger met proefwerken, huiswerk, SO’s enzo voor school. Het leek allemaal ver weg. Ik ging lekker naar stal en bezig met de paardjes. Tot ik ‘ s avonds thuis kwam en dacht – verrek het is morgen al. Dan ging ik om 22:00 ‘s avonds maar een keer beginnen. Ik zie het hier nu met onze puber ook. Dat gaat precies zo. We komen pas in actie als de deadline er echt aan komt. Als er geen datum aanhangt dan komt het wel een keer. Dan doen we het niet. Geef jezelf dus een deadline met je doelen. Stel doelen per week, per maand. Hang er een tijd aan.

Wat voor doelen kun je allemaal op focussen?

Soms kan het je enorm overweldigen dus ik deel graag wat ideeën die je kunt gebruiken als de kleine haalbare doelen voor jezelf voor 2024.

Online Marketing

  • Ik plaats 3 keer in de week op Facebook.
  • Ik plaats elke week 1 video op Facebook & Instagram.
  • Ik plaats elke week 2 story’s op Instagram
  • Ik schrijf elke week 1 blog op mijn website.
  • Ik deel elke maand 1 testimonial op mijn social media.
  • Elke maand verbeter ik 2 pagina’s op mijn website.
  • Ik verstuur elke 2 weken een nieuwsbrief.
  • Ik promoot mijn gratis weggever elke week 1 keer op mijn sociale media.
  • Ik analyseer elke maand 1 keer alle social media posts en schrijf op wat ik er uit kan leren:
    waarom scoorde de ene post beter dan de andere?

Persoonlijke ontwikkeling

  • Ik besteed elke week 2 uur aan persoonlijke ontwikkeling. Het lezen van een informatief boek, luisteren van leerzame podcasts.
  • Ik blokkeer elke ochtend 30 minuten voor mijn planning, todolijst en agenda.
  • Ik volg dit jaar minimaal 2 verdiepende cursussen om mijn kennis te verhogen.
  • Ik plan wekelijks 1 uur in voor mezelf om te ontspannen: yoga, wandelen of gewoon even lekker in de wei/paddock kijken naar de paarden.
  • Ik zorg dat ik elke dag minimaal 8.000 stappen zet (Mijn doel was trouwens dit jaar 4 miljoen stappen in 365 dagen. Die heb ik nu al gehaald en december is pas op de helft :o)).

Ondernemen

  • Ik plan elke maand 1 webinar om kennis te delen en nieuwe klanten binnen te halen.
  • Ik ga elke maand 1 dag langs diverse stallen/bedrijven om te vertellen over mijn bedrijf.
  • Ik plan elk kwartaal een leuke workshop voor mijn klanten.
  • Ik neem elke week contact op met 1 iemand die eerder een consult/les bij me heeft geboekt om te vragen of ik nog iets voor ze kan doen.
  • Ik huur dit jaar een VA in om taken die me energie kosten uit te besteden.
  • Ik maak 1 nieuw traject dit jaar voor mijn klanten.

Houd focus op je doelen en maak een plan

De meeste ondernemers gaan zo’n beetje nu nadenken over hun doelen, zetten wat op papier. Of doen het ergens digitaal uittikken. En dan gaan ze lekker de feestdagen in. Ze denken er misschien halverwege januari nog een keertje aan en dan zitten we weer in het gewone ritme en vergeten we ze weer. Hoe je dat voorkomt?

  • Maak een plan, gebruik een todolijst. Ik werk heel graag met Asana – een gratis project management tool – waarin ik mijn todo’s inzet om mijn doelen te behalen. En elke maandag ga ik zitten en plan ik wat ik wanneer doet. Nu is het voor mij anders omdat het gros van mijn werk natuurlijk achter de PC is maar maak voor jezelf het systeem dat je bijvoorbeeld 1 dag in de week op kantoor zit en bezig gaat met werken AAN je bedrijf. En dus ook het inplannen van je doelen.
  • Zoek een business buddy. Dit kan ook enorm helpen als je samen met iemand je doelen bespreekt. Zo houd je elkaar verantwoordelijk voor je doelen. Maak elke week of elke maand een afspraak dat je elkaar belt en even door neemt hoe het er voor staat.
  • Sta even stil bij je succes. Onze hersenen onthouden het makkelijkste de negatieve dingen: zo zorgt je brein dat we overleven en niet dat giftige besje toch eten. Help je brein door het vieren van successen. Elke keer als je een doel gehaald heb beloon je je zelf met iets kleins. Deel vooral je succes ook met je naasten, je business buddy of deel het gewoon op je socials!
  • Wees niet te streng voor jezelf. Maar ook niet te makkelijk. We zijn vaak te streng voor ons zelf waardoor je jezelf snoeihard voorbij loopt. Soms zijn er gewoon onvoorziene omstandigheden waardoor je doelen in de loop van het jaar misschien moet aanpassen. Maar daarentegen zie ik ook veeel ondernemers die – in de angst om te falen – een doel omlaag aanpassen zodat ze het zeker weten halen. En daardoor halen ze niet de maximale resultaten die ze eigenlijk willen. Zonde als je het mij vraagt . Wees dus net streng genoeg voor jezelf – of overleg het met je business buddy of je echt een goede reden hebt om je doelen aan te passen of dat je gewoon een schop onder je kont nodig hebt.

Wil je in 2024 eindelijk een succes maken van je social media? Doe dan mee mijn mijn programma “Je social media op orde zonder stress”, we starten op 8 januari. Ik geef je handvatten om een goed plan te maken, haalbare doelen te stellen, hoe je het beste je ideale klant aanspreekt en hoe je zorgt dat ze ook klant worden. T/m 31 december betaal je slechts € 14,95. Daarna gaat de prijs omhoog naar € 24.95.

Ik doe mee met de cursus “Je social media op orde zonder stress”.

Related Posts