Social media posts die langdurig klanten opleveren..

Home / Social media / Social media posts die langdurig klanten opleveren..

Ik ben zelf ook vooral het liefste actief op Facebook en Instagram maar heb je er ooit bij stil gestaan dat de posts die je daar doet vaak relatief vluchtig zijn? Op Facebook ziet je post op de pagina maar een klein deel van je volgers, in groepen heb je vaak wat meer bereik maar ook daar zakken berichten gauw weg en worden vervangen door nieuwere berichten. Op Instagram verdwijnen de story’s na 24 uur en de gewone posts worden in de meeste feeds al vrij snel vervangen door nieuwere posts. Op Instagram Reels zie je al dat content vaak een wat langere levensduur heeft en later ineens weer nieuwe views krijgt. Maar wist je dat er platformen zijn waar je content eigenlijk niet “uitstertft”

Content die niet verdwijnt: hoe dan?

Facebook en Instagram willen vooral content delen die actueel is, daardoor sterven berichten ook vaak snel weer af. Het is al niet meer actueel. Maar platformen als YouTube, Pinterest en TikTok worden gebruikt als zoekmachines. Daar is dus elk stukje content die je ooit een keer plaatst nog heel lang terug te vinden. Je maakt hem dus 1 keer en daarna blijven mensen je content vinden. Hoe lekker klinkt dat?

Trap niet in deze valkuil

Als je nu enthousiast bent en gelijk overal een profiel gaat maken hold your horses. Het zijn 3 compleet verschillende platformen waar je niet zomaar even goed in wordt. Probeer wel overwogen een keuze maken welk platform je mee gaat starten en start niet alles tegelijk als je er nog geen ervaring mee hebt.

Het voordeel is dat content langer leeft, het nadeel is net als met hoger scoren in Google dat het niet iets is wat je vandaag doet en morgen een vaste stroom met bezoekers en klanten aanlevert (okay, dat kan wel maar dan alleen als je de advertentie opties kiest – maar ook dat is weer een vak apart!). Je moet er wel tijd in steken en geduld hebben. Het is dan wel zo dat 1 stuk content langer leeft maar je moet ook daar zorgen dat je actief genoeg bent zodat je account ook echt op waarde wordt geschat.

TikTok & Instagram Reels

Het TikTok account van Roxana met inmiddels 15.200 volgers

Ik groepeer ze even samen, het zijn in feite natuurlijk 2 verschillende platformen maar ze hebben veel raakvlakken: video in een rechtopstaand formaat. Je kunt de video’s die je voor TikTok in zet goed hergebruiken voor Instagram Reels. Zo kun je beide platformen inzetten.

Wil je op TikTok snel groeien dan moet je eigenlijk voor een langere periode meerdere video’s per dag delen. Zorg er dan ook voor dat je goede omschrijvende teksten in de omschrijving plaatst – dat is waar je video op gevonden gaat worden. Nu is meerdere video’s per dag natuurlijk lang niet voor iedereen haalbaar, als je maar zorgt dat je consequent post het lieft met een vast ritme. Bijvoorbeeld elke dag 1. Op TikTok is het steeds belangrijker om je eigen audio (dat jij iets vertelt bijvoorbeeld) te gebruiken (dus niet zo zeer trending sounds) en te zorgen dat mensen je TikTok zo ver mogelijk af kijken. Zorg dus voor wat kortere – die ze sowieso af kijken. En voor wat langere TikTok die diep gaander zijn en wissel dat af. En gebruik vooral relevante Hashtags en geen algemene als #fyp.

Bij Instagram Reels wat meestal iets achter loopt op TikTok zijn de trending sounds nog wel relatief belangrijk, er zijn veel websites die de huidige trending sounds delen dus Google daar gewoon op en zet die als achtergrond geluid voor je video.

Bij deze video’s gaat het er vooral niet om iets te verkopen maar waarde te geven, iets te leren aan je doelgroep. En het liefst met humor of iets wat ze op een andere manier raakt.

Op TikTok zitten inmiddels ruim 3 miljoen Nederlanders. Daarvan zijn er dagelijkse 1,6 miljoen actief en de cijfers stijgen nog enorm hard. In het begin was TikTok vooral in gebruik onder de jeugd maar we zien nu steeds meer 25-34 en 35-44 jarigen verschuiven naar TikTok. En ook boven de 45+ zijn er nog genoeg mensen die het gebruiken. Het was ook de meest gedownloade app van 2022 wereldwijd met 672 miljoen downloads.

Instagram heeft 6,6 miljoen gebruikers waarvan er dagelijks 4 miljoen actief zijn. Op Instagram zien we vergelijkbare cijfers als op TikTok qua leeftijden.

TikTok/Reels ideeën: Film stukjes uit lessen, laat een oefening zien die mensen thuis kunnen doen, film de progressie van het trailer laden en hoe je dit oplost.

Pinterest

Een overzicht aan pins als je zoekt op “dresuur oefeningen”

Pinterest is een soort prikbord voor inspiratie en het leunt vooral op afbeeldingen en tegenwoordig ook op video. Mensen kunnen prikborden maken en zo content delen. Achter elke “pin” zit een link, bijvoorbeeld naar een blog artikel die je hebt geschreven. Pinterest fungeert als een zoekmachine maar het helpt ook de waarde van je eigen website stijgen in Google. Het draait hier niet zo zeer om likes maar vooral om kwalitatief goede en waardevolle content!

Je kunt in Canva een pinterest template op zoeken en die zo ombouwen naar je eigen stijl en je artikel toevoegen natuurlijk. Maar nog gaver is als je tekeningen kan maken zoals bovenstaande waarbij je echt oefeningen uittekent. Dat kan met apps als Procreate (betaald, alleen op iOS) of Sketchbook (gratis, zoals op Android als iOS).

Gebruik de omschrijvingen in je pins en borden maximaal en gebruik de woorden die je klanten zouden kunnen intoetsen als ze op zoek zijn naar jouw content. Belangrijk ook bij Pinterest is om te zorgen dat je regelmatig actief bent om te zorgen dat je account ook echt gaat groeien en het een vaste bron van bezoekers gaat worden. Maak zoveel mogelijke relevante en verschillende borden aan en probeer die zo goed mogelijk te vullen! Je kunt bij Pinterest makkelijk Pins inplannen zodat je er maar 1 keer naar hoeft te kijken en ze verder elke dag worden gepost!

Op Pinterest zitten ruim 4,2 miljoen Nederlanders waarvoor bijna 1 miljoen dagelijks Pinterest gebruikt. Hun cijfers zitten nog altijd in de lift.

Pinterest ideeën: Teken oefeningen uit, deel blogs, of voor een webshop combineer verschillende toffe setjes en deel nieuwe producten. En de fotografen kunnen natuurlijk tofste inspiratie foto’s delen.

Youtube

Het kanaal van Zadel-logisch

Meestal als ik wat zoek dan heb ik een snel antwoord nodig en heb ik geen zin om een hele video te kijken dan wil ik het gewoon even snel lezen in een artikel – maar daar blijk ik een van de weinige in te zijn! Daarnaast is het in de paardensport vaak veel makkelijker iets te laten zien dan het uit te tikken!

Ook hier is het weer belangrijk om goed te letten op je titels en omschrijvingen. In plaats van “buitenrit” kun je er beter van maken “Zonder angst op buitenrit” of “De manier om zonder spanning op buitenrit te gaan”. Mensen zullen namelijk zoeken op “angst buitenrit”, “buitenrit spannend” of “buitenrit spanning” als ze jouw video willen vinden. Zorg dus ook dat je dat uitlegt in de omschrijving om zo zo duidelijk mogelijk te maken waar je video over gaat.

Interactie is ook op Youtube belangrijk dus stel vooral een vraag in je video die je kijkers moeten beantwoorden! Zorg dan ook dat je even reageert op die antwoord zelf weer :). Deel in je omschrijving ook even relevante andere links, blogs, of video’s zodat mensen door kunnen klikken.

Deel je YouTube video’s vooral ook weer bijvoorbeeld op je website, Facebook of misschien in je nieuwsbrief zodat meer mensen je account vinden.

Op YouTube zitten zo’n 9,3 miljoen Nederlanders waarvan 3,5 miljoen dagelijks actief zijn. De cijfers van YouTube stijgen nog altijd. Op YouTube zit inmiddels bijna iedereen dus de grootste aantallen van alle leeftijdsgroepen vind je hier.

YouTube Ideeën: Probeer vooral content te delen die mensen iets leert en vragen die ze vaak hebben beantwoorden. Deel lessen, oefeningen maar beantwoord ook veel gestelde vragen! Review producten die je verkoopt, toon ze uitgebreid.

Ga jij een van deze platformen uitproberen voor je bedrijf?

Zoals gezegd kies er liever een en ga niet alles tegelijk willen doen want dan kom je er niet meer uit en houd je het niet vol :o). En sta er bij stil dat je het dus langere tijd moet vol houden voor het je wat oplevert. Verdiep je in het platform wat je wilt gebruiken, Google eens hoe anderen hun account op dat platform hebben gegroeid: want dit blog is natuurlijk te beperkt om je ALLES te leren over elk platform om te zorgen dat je succes hebt daar. Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om het eens over een andere boeg te gooien en een lange termijn strategie er bij te pakken.

Related Posts