Gebruik stories om echt in contact te komen met je klanten

Home / Social media / Gebruik stories om echt in contact te komen met je klanten

Met de stories heb je een extra manier om mensen te bereiken en te laten zien dat je er nog bent. En natuurlijk weer even “top of mind te worden”. In mijn ervaring kijken zo’n 20-35% van je volgers naar je stories dat is nog best een heel leuk aantal. En het voordeel is je kunt met stories makkelijker direct in gesprek komen met je (potentiële) klanten. Het is goed om van te voren goed na te denken over je stories en ook dit meer strategisch in te zetten.

Je hoeft echt niet te zorgen dat ie nooit leeg is!

Sommige mensen beweren dat je story altijd actief moet blijven, hij verloopt namelijk steeds na 24 uur. Alleen zie je vaak dat de eerste story in het rijtje de meeste aandacht krijgt. Als je namelijk 3 stories achter elkaar post zit er maar een paar seconden tot misschien een minuut tussen. De eerste verloopt na 24 uur, de tweede blijft dus maar hoog uit een minuut als “eerste” story staan op dat moment voor hij ook verloopt. Als mensen de eerste niet interessant vinden kan het zomaar zijn dat ze direct wegklikken. Ik laat het daarom vaak rustig wel een keer verlopen! Je kunt wel stories direct na elkaar plaatsen als het echt bij elkaar hoort, zijn het echt losse dingen dan kun je er beter een paar uur tussen laten zodat de tweede ook een paar uur echt “voorop” staat!

Maak korte stories

Je kunt in Instagram stories video’s uploaden van maximaal 15 seconden. Beter kun je het vaak nog iets korter doen omdat mensen niet kunnen doorspoelen in een stories maar ze kunnen wel doorklikken naar je volgende story. Liever een paar korte die bij elkaar horen dan 1 lange waar ze niet doorheen kunnen spoelen en daarom afhaken. En gebruik niet al te veel tekst in 1 story, want dan haken mensen ook snel af – lezen is vermoeiend.

Maak gebruik van je highlights op Instagram

Wist je dat je stories op Instagram kunt opslaan in je highlights? Zo kun je mensen die op je instagram profiel komen meer informatie geven. Je kunt daar bijvoorbeeld reviews neer zetten maar ook wat producten of diensten uitlichten! Die moet je dus eerst eens in je story posten en dan kun je hem uitlichten in je highlights.

Probeer vanuit je klant te denken – welke informatie zouden zij nodig hebben, welke vragen zouden zij hebben voor ze met je samen willen werken? Ga daar stories over maken en sla die op in je highlights.

Deel je stories automatisch met Facebook

Je kunt zodra je je Instagram en Facebook aan elkaar koppelt automatisch je verhalen door laten plaatsen! Op Instagram worden stories vaak veel meer bekeken dan op Facebook maar ook daar groeit het steeds meer. Ik zie steeds vaker mensen op Facebook ook echt reageren op stories. Je hoeft het maar 1 keer in te stellen en daarna blijft hij het altijd automatisch doorplaatsen – kost je dus niets aan extra tijd.

Interactie is belangrijk

Om te kunnen groeien in aantal volgers maar ook in klanten en bereik is zorgen voor interactie heel belangrijk.

  • Zorg dat je de relevante mensen tagt. Veel mensen delen dan jouw story ook weer hun hun story en daardoor zie je ook weer dat mensen klikken op die tags. Dat is interactie met je story!
  • Voeg een locatie sticker toe. Ook daar kunnen mensen op klikken om te zien waar je nou eigenlijk bent.
  • Zet ook eens quizzen, polls en vragen in! Je kunt dan de antwoorden die je daarop weer krijgt weer gebruiken in je stories en misschien wel in je posts. Op Instagram stories zie je best vaak dat mensen daar op reageren omdat ze dan direct en prive contact met je hebben. Op een gewone post reageren mensen minder snel omdat dan iedereen het kan zien denk ik!
  • Gebruik een link sticker. Zeker als je een product of dienst deelt zorg dat je een sticker toe voegt met de link naar je website waar ze dat kunnen bestellen of meer informatie kunnen krijgen!
  • Aftelsticker is goed voor evenementen en speciale dagen! Moedig mensen aan om de sticker aan te klikken want als de teller afgelopen is krijgen ze dan namelijk een reminder dat het nu tijd is! Leuk voor wanneer je een evenement organiseert, wanneer kaarten in de verkoop gaan of wanneer je een speciale sale hebt.

Wat kun je delen in je stories?

De mogelijkheden zijn EINDELOOS. En dat is waarschijnlijk vaak waarom je niet precies weet wat je moet posten. Daarom help ik je met allerlei ideeën die je hopelijk inspiratie geven om er af en toe ook wat leuks mee te doen!

  1. Deel een stukje uit een les – en plaats er een vraagsticker bij om te zien welk stukje ze het interessants vonden.
  2. Deel een poll over bijvoorbeeld hun favoriete hindernis, hun favoriete discipline, hun favoriete plek om te rijden of misschien wel dilemma’s als: met of zonder zadel, zonder hoofdstel of zonder zadel, pony of paard, rijden of grondwerk.
  3. Deel voor en na foto’s/video’s met een bijbehorend verhaal. Bijvoorbeeld een hoef die erg slecht was die je beter hebt gemaakt. Een foto van ruiter die voor het eerst op les kwam en na een aantal lessen, vertel wat er verbetert is en wijs het aan op de foto’s. Laat een video zien van hoe een paard eerder de trailer niet op wilde – en nu zonder hulp er zelf op loopt. En het liefst natuurlijk een uitleg hoe je dit hebt gedaan.
  4. Deel een voorbeeld foto of video en vraag wat je volgers zien wat er beter of anders kan.
  5. Deel een herinnering van vroeger, je eerste paard of pony, of misschien de reden waarom je begonnen bent met je bedrijf.
  6. Organiseer een Q&A – plaats diverse stories om mensen te vertellen dat je op datum x open staat voor allerlei vragen. Gebruik een aftel sticker en post het een paar dagen van te voren. Op de dag zelf post je een story met een vraag sticker waar mensen vragen in kunnen stellen. Dan kun je die met een tekst of video weer beantwoorden. Dat kun je doen in je stories of je maakt er een uitgebreidere post van!
  7. Organiseer een challenge – geef ze een opdracht om thuis uit te voeren of na te doen en een foto te delen in hun stories en jouw te taggen. Dan kun je bijvoorbeeld een les of consult laten winnen.
  8. Deel eens wat jij doet, bijvoorbeeld een lekkere buitenrit met je paard of misschien ben je er wel even tussen ook. Ook dat soort stories vinden veel volgers interessant.
  9. Deel reviews! Deze kan je dan ook weer opslaan in je hightlights op instagram en is vaak heel waardevol voor mensen die je overwegen in te schakelen.
  10. Deel informatie over je producten of diensten met een link naar de juiste pagina. Dit kan je natuurlijk regelmatig herhalen voor je nieuwe volgers en ook deze kun je opslaan in in highlights.

Gebruik jij je stories al vaak of nog niet zo bewust en strategisch?

Related Posts