Zo zorg je dat mensen in de buurt je hippische bedrijf vinden!

Home / Klanten werven / Zo zorg je dat mensen in de buurt je hippische bedrijf vinden!

De meeste hippische ondernemers moeten het vooral hebben van mensen die bij hen in de buurt hun paard gestalt hebben. In ieder geval binnen hun werkgebied – de meeste gaan niet heel Nederland rond. Hoe zorg je nou dat de mensen die bij jou in de buurt gestalt staan jou kunnen vinden?

Zoek lokale samenwerkingen

Om te zorgen dat mensen weten dat je er bent is het heel handig om samen te werken met lokale bedrijven. Als instructeur kan je bijvoorbeeld contacten leggen met de plaatselijke ruitersportwinkel! Er zitten vast paard gerelateerde bedrijven bij je in de buurt, bel ze gewoon eens op. Stuur ze eens een berichtje en maak kennis met ze. Vertel over wat jij doet, en luister vooral ook naar wat zij doen want dan kunnen jullie elkaar verder helpen.

Je kunt altijd vragen of je bijvoorbeeld een flyer of visite kaartje (met handige QR code om te scannen, die maak je gratis met een tool als Canva) achter mag laten zodat potentiële klanten direct naar je website kunnen voor meer informatie of contact met je op te nemen.

Praat over je bedrijf

Praat niet alleen met andere lokale ondernemingen over je bedrijf maar ook met anderen, stalgenoten, kennissen of familie in de buurt. Je zult je verbazen hoe weinig ondernemers dat eigenlijk goed doen. Ze denken dat hun omgeving wel weet wat ze doen maar ik merk dat dat altijd best tegenvalt. En in jouw directe netwerk zitten vaak best veel klanten!

Google Mijn Bedrijf

Nog altijd wordt er heel veel gebruik gemaakt van Google en of Google Maps om bedrijven in de regio te zoeken als ze niet via via bij een bedrijf uit komen waar ze een goed gevoel bij hebben. Je kunt met Google Mijn Bedrijf gratis jouw bedrijf aanmelden. Een paar tips voor het gebruik hiervan:

  • Denk als je klant – gebruik in je omschrijving woorden die zij zouden gebruiken of intoetsen.
  • De juiste categorie kiezen als paardenondernemer is soms wel wat lastig maar een paar opties (afhankelijk van jouw beroep) zijn:
    • Paardenstal
    • Paardensmid
    • Paardentrainer
    • Paardrijservice
    • Paardenfokker
    • Paardrijwinkel
    • Coach
    • Fysiotherapeut
  • Deel foto’s van jou aan het werk, mensen doen graag zaken met mensen!
  • Voeg je services toe – dus bijvoorbeeld priveles, groeples.
  • Voeg een link toe naar je afspraak-maak pagina zodat mensen direct een afspraak met je kunnen maken.
  • Vraag actief rond of mensen een review willen schrijven voor je – dat is super waardevol want dat zie je direct bij je resultaat in Google.

Lokaal nieuws

Wat ook goed is om te doen is te kijken of lokale nieuws websites of kranten misschien een stukje over je willen schrijven! Misschien heb je een leuk nieuwtje, onderzoek of bied je gewoon iets speciaals aan. Neem gewoon eens contact op en kijk of er wat mogelijk is! Vaak kun je wel een persbericht maken die ze graag plaatsen omdat er weer nieuws is bijvoorbeeld:

  • “Instructeur lanceert nieuw programma speciaal voor eventing ruiters”
  • “Lokale ruiter aan de start bij internationale wedstrijd”
  • “In <plaats> gefokt paard doorgedrongen tot de subtop”

Probeer nieuwswaarde te creëren dan is de kans groter dat ze wat willen plaatsen. Heb je geen inspiratie probeer eens ChatGPT – vertel hem dat je een persbericht wilt schrijven maar je weet niet waarover. Vraag hem dan om jouw vragen te stellen om zo tot diverse titels te komen voor persberichten. Zo krijg je zelf ook weer inspiratie. Voorbeeld van de vraag die je kan stellen:

“Ik wil graag een persbericht schrijven over <vul een omschrijving van je bedrijf in> Maar ik weet niet zo goed wat ik moet schrijven – wil jij mij vragen stellen over mijn bedrijf en mijn producten/diensten zodat je daarna diverse onderwerpen voor een persbericht kan schrijven?”

Voorbeeld prompt ChatGPT

Marktplaats

Misschien heb je er nog niet aan gedacht maar veel mensen zoeken natuurlijk ook lokaal op Marktplaats! Je kunt daar ook een advertentie plaatsen om zo meer aandacht te krijgen voor je bedrijf. Houd daar ook weer rekening mee met waar je doelgroep op zoekt en welke woorden ze gebruiken zodat je het meeste bereik krijgt.

Related Posts