Ik merk bij zowel mijn eigen accounts als voor mijn klanten dat Instagram toch zorgt voor meer reacties, meer volgers en klanten. Terwijl ik zelf altijd vooral nog wel op Facebook zit – en voor de video’s vaak op TikTok verschuift toch steeds meer naar Instagram. En daar heb je iets wat je op Facebook niet echt hebt: carouselposts. Natuurlijk kan je bij je Facebook post wel meerdere afbeeldingen plaatsen – maar op Instagram worden die posts als een soort carrousel geplaatst. Je volgers zien eerst alleen de eerste afbeelding. En moeten actief swipen voor de volgende afbeelding.
Carouselposts nodigen uit tot interactie
Omdat gebruikers zien dat er meer plaatjes bij zitten: door de puntjes onderin, door het pijltje rechts of door het door jou toegevoegde swipe-tekentje gaan ze je post sneller “aanraken”. En dat vertelt Instagram iets over je post. Namelijk dat die persoon meer wil weten over wat jij hebt gepost.
De volgende dingen kunnen gebeuren door carrouselposts
- Mensen zijn onwijs nieuwsgierig, als de eerste afbeelding ze triggert en ze benieuwd zijn wat het antwoord is of hoe het verhaal verder loopt dan gaan ze swipen!
- Trouwens elke keer dat een lezer doorswipet krijgt hij of zij een een kleine dopamine boost. Want elke swipe brengt ze dichter bij het antwoord. Het geeft een gevoel van beloning.
- Hoe vaker mensen je posts aanraken hoe groter de kans is dat Instagram meer van jouw content (van posts, reels tot stories) aan die persoon laat zien. Ze zullen dus minder dingen van je missen.
- Als ze eenmaal hebben gekozen om de eerste swipe te doen: zullen ze vaak alle afbeeldingen willen lezen. Das een soort van interne behoefte die we allemaal hebben om iets “af te maken”
Wist je trouwens dat carrouselposts – als ze ook echt waardevolle informatie bevatten – ze ook vaker worden opgeslagen dan gewone posts! Dat helpt ook weer voor het bereik van je account.
Hoe maak je dan een goede carouselpost?
Ik maak ze zelf eigenlijk te weinig 🙈 maar ik probeer ze wel echt regelmatig terug te laten komen. Het allerbelangrijkste is dat je echt waardevolle info deelt. Zoals een veel voorkomend probleem, een veelgestelde vraag.
Een paar belangrijke tips voor het maken van een goede carouselpost:
- Begin met een sterke eerste afbeelding. Die moet tekst bevatten die nieuwsgierig maakt naar de rest van de afbeeldingen. Die moet zorgen dat iemand stopt met scrollen en jouw post gaat lezen. Dingen als:
- 3 manieren om in alle rust je paard te laden
- Dit is waarom je geen 7 haalt in je dressuurproef
- Zo zorg je dat je paard naar je toe komt op de wei ipv wegrent
- Wat je houding en energie zeggen tegen je paard (zonder dat je het doorhebt)
- De top 3 fouten tijdens grondwerk en hoe je ze oplost
- 5 snelle tips voor meer controle tussen de hindernissen
- 4 tips om eindelijk relaxed op buitenrit te gaan
- Voeg dan een paar slides bij met de extra tips en info. Wel redelijk kort en bondig – je kunt in de tekst van de post zelf nog uitgebreider zijn! En spreek mensen aan met “je” alsof je in een gesprek met ze zit en dit bericht echt alleen voor hun is.
- Sluit af met een soort eindconclusie of call-to-action. Zoals boek een les, boek een gratis kennismakingsgesprek, download mijn gratis tips etc. Of een eindconclusie waarin je een korte samenvatting geeft van de voorgaande tips.
- Wat ook helpt is: Zet als eerste tekst in de omschrijving van je post ‘➡️ Swipe voor het antwoord. Dan stimuleer je mensen ook weer om te swipen! Zorg dan wel dat je dat alleen voor je Insta post doet – op je FB post komen de plaatjes gewoon allemaal naast elkaar en hoeven ze niet te swipen maar moeten ze klikken.
Zorg verder dat je in je afbeelding het liefst een icoontje toevoegt zoals pijltjes of een vinger met pijltjes die laten zien dat mensen kunnen swipen. En wist je dat als je “save”-icoontje toevoegt dat mensen dat ook sneller doen? Het is zo grappig hoe het menselijke brein werkt en hoe je dat kan beïnvloeden 💪!
Wat moet je niet doen bij carouselposts?
Zorg dat je niet té veel tekst op 1 slide zet. Het moet het liefste kort en bondig zijn. Je kunt altijd nog iets meer vertellen in je omschrijving. Anders gaan mensen afhaken!
En ik zeg het altijd maar zorg dat je je aan je huisstijl houdt. Gebruik altijd dezelfde kleuren, stijlen, lettertypes zodat mensen je post gaan herkennen. Zeker als je zo een aantal afbeelding achter elkaar hebt in een carousel is het handig als het goed bij elkaar past en geen bij elkaar geraapt zooitje is! Dat draagt bij aan vertrouwen bij je volgers.
Als je trouwens wel eens van die hele mooie gelikte carouselposts ziet die in 1 lange afbeelding zijn gemaakt – dat het echt lijkt alsof je een afbeelding doorschuift, dat hoeft echt niet helemaal! Ik maak zelf ook altijd gewoon losse posts. Maar weet dat je in Canva via apps makkelijk zo’n lange afbeelding kunt maken met “Image splitter”