Dus je hebt een uur aan die tekst, post, video gewerkt. Goed beeldmateriaal, je hebt een duidelijke tekst erbij. Dus hup publiceren en dan.. ja niets. Je moeder liked misschien je post. En je vriendin. Maar geen klanten. Geen reacties. En geen bereik. Zo frustrerend.
Het algoritme is tegen me. Ik moet meer hashtags toevoegen. Ik ben gewoon niet goed genoeg. Allemaal gedachtes die waarschijnlijk door je hoofd schieten. Maar het probleem kan heeeel goed ergens anders liggen. Niet bij de techniek. Maar bij het brein van je volger.
Hoe dat precies zit, en hoe je het brein van je volger wel wakker krijgt – daar ga ik deze keer op in.
Ons brein is gewoon heel LUI
Wist je dat je dat je brein maar 2% van je lichaamsgewicht is, maar wel 20%(!) van je energie verbruikt. We maken gemiddeld 35.000 keuzes per dag. Is toch niet voor te stellen? Daarom doen we het overgrote deel onbewust en vol automatisch. Daarom kunnen we zo lang gedachteloos scrollen op social media. TOT iets onze hersenen wakker schud. Uit de luie stand haalt en actief maakt.
Maar hoe je ze dan wakker maakt? Nou daar moet je een van de volgende 3 dingen voor doen:
- Verrassen. Zeg iets of laat iets zien wat niet verwacht wordt. Waarvan ze denken Huh? Wat gebeurt er nu? Wat zegt ze nu?
- Herkenning. Laat een herkenbare situatie zien of deel herkenbare gedachtes. Waarbij de scroller denkt “oh jaaa dat heb ik ook!”
- Emotie. Van ontroering (mijn tijdlijn stroomt bij tijd en wijle vol met zielige paardjes die “gered” worden), frustratie (de galopwissels die niet lukken), trots (“Vandaag voor het eerst zonder angst buiten gereden”), medelijden/bezorgdheid (mensen die van hun paard vallen) tot ongeloof en boosheid (zoals het filmpje van de week van die eventer die tijdens een 5* wedstrijd half viel en toch doorreed).
Als je post dat allemaal níet voor elkaar krijgt – dus geen verrassing, herkenning of emotie – dan blijft je post onopgemerkt. Geen likes, geen reacties. Niet omdat jij niet goed bent, maar omdat je volger letterlijk is blijven slapen. En je gewoon nog even door moet blijven oefenen. Tot je wél die snaar raakt.
Maak gebruik van dit model
Om je een beetje te helpen kun je eens proberen om een bewezen marketing formule te gebruiken om je posts / video’s e.d. te maken. Dat is het AIDA model. Ik ga niet in de droge marketing theorieen hoor maar deze kan je wel heel makkelijk helpen meer impact te maken.
🅰️ A – Attention (Aandacht trekken)
Hoe zorg je dat iemand stopt met scrollen? Dat kan met een sterke openingszin, een opvallende foto, een video die meteen iets laat zien.
Bijvoorbeeld: “Voerbeloningen gebruiken is NIET VERSTANDIG”
Of: Een video waarin je bijna van je paard valt. En dan stopt.
We moeten hun brein wakker maken. Dus met emotie, herkenning of verrassen. Dat is stap 1.
🔸 I – Interest (Interesse wekken)
Oké, ze zijn gestopt met scrollen. Nu moet je zorgen dat ze blijven hangen. Zorg dat wat je laat zien of zegt niet saai of te langzaam gaat.
→ Laat je video niet te langzaam starten. Begin niet met “Hoi allemaal, welkom op mijn Instagram…” maar met een prikkelend moment of zin.
→ Wissel in beeld, in beweging of in camerahoek als je video’s maakt – houd het brein actief.
→ Schrijf niet te langdradig. Houd je tekst kort en scanbaar.
Gebruik genoeg witruimte zodat mensen niet overweldigd raken door een tekstblok.
Laat ze denken: “O ja, dit is te behappen. Hier kan ik even doorheen scrollen.”
Geef het brein iets wat boeit én makkelijk verteerbaar is.
🔸 D – Desire (Verlangen opwekken)
Nu wil je dat je volger denkt: “Ooooh… dit wil ik ook!” of “Was dit maar mijn situatie…” Je raakt hier aan een droom, een frustratie, of een wens van jouw ideale klant.
Laat zien wat er mogelijk is. Maak het voelbaar. Niet perfect, wel haalbaar.
Bijvoorbeeld:
“Ik wou dat mijn paard ook zo makkelijk de trailer op liep.”
“Kon ik maar zonder stress naar buiten — gewoon genieten.”
“Ik wil ook zo’n fijne zit, zonder telkens uit balans te raken bij een sprongetje.”
“Waarom rent mijn paard altijd van me weg in de wei?”
Dit is dit hét moment waarop hun ideale volger denkt: “Die snapt mij. Zij weet wat ik nodig heb. Hier wil ik meer van zien.”
Als je hier goed op inspeelt in je content, dan wordt het geen promotie meer. Dan wordt het herkenning. En dát opent de deur naar vertrouwen én actie.
🔸 A – Action (Actie)
En dan… duidelijk maken wat je volger moet doen.
Reageren? Delen? Klikken? Naar je podcast luisteren? Laat het duidelijk weten. En zorg dat zij niet moeten kiezen. Geef ze dus maar 1 optie.
Bijvoorbeeld:
“Heb jij dit ook meegemaakt? Laat een reactie achter.”
“Luister de nieuwste aflevering van mijn podcast — ik vertel precies hoe je het brein van je volger wakker maakt.”
“Sla deze post op zodat je hem snel weer terug vind!”
Dit model kan je helpen om zo bewuster om te gaan met je content. Niet omdat je alles in een strak keurslijf moet persen, maar omdat het je helpt om structuur te geven aan je verhaal. En structuur = duidelijkheid.
En duidelijkheid zorgt ervoor dat het brein van je volger zegt:
“Hé, dit is interessant. Hier blijf ik even bij.”
Ga het gewoon uitproberen – en vergeet niet terug te kijken
Dus even een korte resume:
- Je moet het brein van je volger wakker schudden.
- Maak gebruik van emotie, herkenning of verassing.
- Structureer je content door het AIDA model.
- En ga oefenen, testen, aanpassen en door gaan.
Je posts hoeven niet perfect te zijn, maak iets en post het. Ga niet 3399292 uur schaven. Post het. En kijk later terug, welke posts hadden het meeste bereik afgelopen maand? En welke de meeste reacties? Wat kun je er van leren? Wat was het dat de mensen raakte? Een bepaalde situatie, vertelde je een verhaal? Probeer dat weer te reproduceren of herhaal dezelfde post gewoon een maand of 2/3 later nog een keer in een iets aangepaste versie!