Ik ben zelf echt een onzekere ruiter. Stap echt niet zomaar ergens op en een nieuw paard zorgt altijd voor knikkende knietjes. En dat voelen ze 🙈. Zo herinner ik me nog dat ik op de manege op een paard moest, en toen ik zijn stal in liep wist ik al – wij zijn geen match. Ik voelde het in alles. Toch opgezadeld en erop gegaan – met knikkende knieen vol zenuwen. Nog geen 15 minuten later lag ik in het zand. Terwijl het beest echt dood braaf was hoor – maar hij voelde al mijn spanning, twijfel en onzekerheid. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat je potentiele klanten en volgers ook jouw twijfel en onzekerheid in je bedrijf voelen? Dat houd ze tegen om ook echt met je in zee te gaan.
Wat je denkt en voelt – dat straal je ook uit. OOK in je teksten
Als je video’s maakt voor je bedrijf dat zie je het heeel snel als je een beetje twijfelt of onzeker bent of het gene wat je zegt. Maar wist je dat het in je tekst onbewust ook door druppelt als je niet helemaal zeker bent van je verhaal of je keuzes?
Als je twijfelt krijg je vage twijfelachtige teksten.
- Je kunt bij mij terecht voor verschillende vormen van begeleiding. → Het zegt niets. Geen focus = geen klik.
Beter:
“Bij mij kun je terecht voor mentale begeleiding, speciaal voor paardenvrouwen die te veel in hun hoofd zitten.” Is al veel duidelijker! - Ik kijk wat er op dat moment nodig is. → Klinkt mooi maar als klant weet ik totaal niet of je mij kunt helpen.
Beter:
“Samen pakken we die knoop in je buik aan, zodat jij weer vol vertrouwen op je paard stapt en je lichaam met je meewerkt in plaats van tegenwerkt.”
Als je angst hebt om te verkopen dan krijg je ook vage en vooral niet converterende teksten.
- Als je denkt dat dit misschien wat voor je is, stuur gerust een berichtje hoor! → Niet echt overtuigend, als iemand nog een beetje twijfelt gaan ze hier van echt niet in de actie modus.
Beter:
“Er zijn nog 2 plekken vrij voor juni – stuur me even een DM als je interesse hebt!” - Ik ben er als je er klaar voor bent. → Is helemaal waar – maar totaal niet overtuigend.
Beter:
“Wil jij af van die spanning in het zadel? Plan hier je gratis kennismakingsgesprek.”
Twijfel je nog over wie je helpt – en waarmee?
Ik zie zo veel ondernemers nog altijd struggelen met “ik wil gewoon iedereen helpen” en “ik wil niemand uitsluiten”. Mensen willen zich herkennen in wat jij deelt, ze willen de klik voelen. Ze willen geloven dat JIJ ze kan helpen. Als jij “ALLES” doet dan voelen ze zich (bijna) nooit aangesproken.
Mensen willen weten: Is dit voor mij bedoelt? Weet ze wat ze doet? En wat krijg ik als ik een afspraak, les of traject bij haar boek.
Als je tijdens het rijden niet duidelijk bent tegen je paard dan raakt ie ook de kluts kwijt. Als je niet duidelijk bent over dat je rechts af wilt, gaat je paard misschien links af, en jij rechtsaf. Zo werkt het ook met je klanten als je zelf nog twijfelt aan je aanbod, je doelgroep of je prijzen, dan raakt je klant in de war en haakt af.
We noemen dit stukje in de marketing positionering – duidelijke positionering is bijvoorbeeld:
“Ik begeleid recreatieve ruiters met wedstrijdambities die last hebben van prestatiedruk.”
“Ik help paardenliefhebbers met chronische spanning in hun lijf om weer pijnvrij te rijden.”
Je hebt dan heel helder wie je helpt met wat!
Check jezelf:
- Kun je in één zin zeggen wie je helpt en hoe?
- Zijn je diensten overzichtelijk en makkelijk te vinden op je site? Kloppen je prijzen met wat je levert (of hou je ze expres laag “omdat je nog twijfelt”)?
- Durf je met overtuiging je traject aan te bevelen?
Als jij helder bent in wie je bent en wat je te bieden hebt, dan gaan mensen op je afkomen die precíes dat nodig hebben. Dan word je de leider waar ze op durven vertrouwen – net als dat jouw paard rust vindt als jij weet wat je doet.
De eerste indruk telt!
Een paard leest je binnen de eerste paar seconden volledig. Is ze gespannen, vrolijk, blij, is het veilig? Ze weten precies wat je status is vandaag – vaak voelen ze dat al vanaf een afstandje. Je potentiele klanten hebben ook direct zo’n eerste indruk van je.
Wanneer ze op je website of social media profiel komen hebben ze vaak onbewust al een goed of slecht gevoel. Of ze zich op hun gemak voelen of niet. Het brein pikt namelijk onwijs snel allerlei signalen op. Binnen 0,05 seconden (!) heeft je brein al een eerste indruk gevormd. Dat bleek uit onderzoek van de universiteit van Carleton (Lindgaard, 2006)
Ons brein pikt vooral veel non-verbale signalen op dus heb je op je website een foto staan waar je wat neutraal of onzeker lijkt dan kan dat direct een gevoel van twijfel opwekken.
Wat kan jij doen om te zorgen dat die eerste indruk goed is?
- Gebruik een warme, open foto van jezelf
- Liefst met oogcontact en een vriendelijke, ontspannen blik
- Sta stevig (niet scheef of in elkaar gezakt)
- Vermijd te geposeerde stockfoto-vibe
💡 Tip: Vraag een vriendin of klant welke foto “jou” het meest laat zien zoals je echt bent
- Kies kleuren die kloppen bij je energie en boodschap
- Ben jij rustgevend en coachend? Denk aan blauw-, zand- of groentinten
- Ben jij actiegericht of inspirerend? Denk aan oranje- of roodaccenten
- Sta je voor verbinding en zachtheid? Denk aan roze- of pastelkleuren
👉 Check eens of je website of Insta nu een ander gevoel geeft dan je eigenlijk wilt overbrengen
- Gebruik een consistente ‘tone of voice’ (de manier waarop je schrijft/praat)
- Spreek zoals je met klanten in de praktijk praat
- Vermijd stijve, formele zinnen als dat niet bij je past
- Wees helder, warm, en uitnodigend