Zo’n nieuwsbrief is wel een beetje een kip en ei verhaal: je begint er pas aan als je abonnee’s hebt – maar die krijg je pas als je ook echt iets zinnigs te vertellen hebt. In het begin heb je misschien zelfs minder dan 10 abonnee’s. Maar stel je even voor dat die 10 mensen in je woonkamer zitten en aandachtig naar je luisteren. Dan is 10 toch best een heel leuk aantal? We worden door veel mensen verblind door duizenden abonnee’s (en volgers) – maar dat is echt niet the holy grail.
Een kleine lijst is beter dan geen lijst
Als je me al een tijdje volgt heb je het vast vaker gehoord of gelezen: social media is leuk. Maar stel dat het platform waar je alles op gebouwt hebt morgen ineens stop. Dan ben je ALLES KWIJT. Geen manier meer om die mensen te bereiken. Zo’n e-mail lijst is van jou. Die heb jij in beheer. En kan je dus makkelijk blijven gebruiken. Jij kan in contact blijven met je klanten.
Dus je hebt liever een kleine lijst – dan geen lijst. Iedereen moet ergens beginnen.
Uit een onderzoek gedaan in 2024 bleek dat 61% van de consumenten liever updates van bedrijven ontvangt via e-mail dan via social media. Het voelt rustiger en persoonlijker. En dat is precies wat jouw bedrijf kan gebruiken.
En wist je dat je social media post vaak maar door 2% van je volgers gezien wordt? Bij e-mails is het 20-40% (!) Dus ook al heb je een veel kleinere lijst dan volgers op je socials – kans is dat mensen toch meer van je boodschap mee krijgen!
Vertrouwen opbouwen gebeurt door verbinding
Voor mensen bij je gaan kopen, moeten ze eerst een soort trechter door.
Ze moeten eerst weten dat je bestaat (know), dan moeten ze je leuk of interessant gaan vinden (like) en pas daarna ontstaat er echt vertrouwen (trust). En als dat vertrouwen er is, dán zijn ze klaar om te kopen of boeken.
En daar komt je nieuwsbrief dus om de hoek kijken.
Want met social media blijf je vaak hangen in de “know”-fase. Iemand heeft een keer een post van je gezien, scrollt verder, en vergeet je weer. Maar met een nieuwsbrief mag je letterlijk in iemands inbox komen. En daar kun je gaan bouwen aan die “like” en “trust”.
Wat je met je nieuwsbrief bijvoorbeeld kunt doen:
- Iets persoonlijks delen – laat jezelf zien, met alle herkenbare paardenchaos erbij
- Tips geven die meteen toepasbaar zijn – dat voelt als waarde, niet als reclame
- Herinneren wat je voor iemand kunt betekenen – ook voor wie eerder iets heeft afgenomen. Het hoeft allemaal niet groots of ingewikkeld.
- Stuur gewoon eens een korte mail waarin je een les deelt uit je week. Of een veelgestelde vraag van een klant.
- Of vertel hoe jij zelf ooit met knikkende knieën op een paard stapte (ja, daar is herkenning!).
👉 Tip: Denk bij elke mail: wat zou ik hierover tegen een klant zeggen in de les?
Een kleine lijst staat vol met echte geintresseerden
Wat ik al zei sommige staren zich blind op de duizenden volgers of abonnee’s maar hoeveel van die mensen zijn écht geintresseerd. Willen die écht een afspraak met je maken? Bij grotere e-maillijst zie je vaak dat het percentage van mensen die hem openen gaat zakken, dan is het eerder rond de 20-25% in plaats van richting de 40% bij kleinere en dus waardevollere lijsten. Bij de lijsten met veel meer mensen zijn de mensen gewoon veel minder betrokken bij jou en je bedrijf.
Een klant met 27 abonnees stuurde een aanbod → 3 reacties → 1 boeking.
Da’s bijna 4% conversie — véél hoger dan op social media.
Wat kun jij doen om het maximale uit je nieuwsbrief te halen?
Het doel is natuurlijk klanten halen uit je nieuwsbrieven – maar gewoon dom verkopen via je nieuwsbrieven levert echt niet altijd het beste resultaat op. Dus probeer in je nieuwsbrieven vooral te richten op het bouwen van vertrouwen. Het opbouwen van de relatie.
Vertel (herkenbare) verhalen. Deel eens een kijkje achter de schermen. Deel gedachtes, inzichten of denkprocessen zodat ze meer verbinding met je voelen.
Verbinding is superbelangrijk, maar uiteindelijk wil je ook dat mensen íets gaan doen. En dat hoeft niet altijd ‘koop dit’ of ‘boek nu’ te zijn.
👉 Vraag in je nieuwsbrief altijd om één duidelijke actie. Bijvoorbeeld:
- Reageer op deze mail (maak het gesprek persoonlijk)
- Klik door naar je nieuwste blog
- Volg je op Instagram
- Boek een kennismaking
📌 1 nieuwsbrief = 1 doel.
Als je drie knoppen, vier links en geen duidelijke richting geeft, dan doet je lezer vaak… helemaal niks. Hou het simpel én duidelijk.