Op social media zijn mensen doelloos aan het scrollen – ze denken er niet eens over na. Ze blijven maar een beetje swipen. Tot er iets is wat hun aandacht. Trekt. Hoe zorg je dat dat gebeurt bij JOUW post? Je hebt maar een paar seconden om ze te laten stoppen met scrollen en ze te overtuigen dat ze jouw verhaal moeten lezen of jouw video moeten kijken.
Openingszin 1: De herkenbare situatie
In de eerste zin kun je iets herkenbaars schetsen. Als het goed is weet je precies wat je potentiele klant ‘s nachts wakker houd. Schets die situatie – zodat ze denken “he dit gaat over mij!”.
Zoals “Ik stapte op met knikkende knieen. En ik wist – dit gaat hem vandaag niet worden”.
Als jij iets schrijft wat jouw lezer zelf ook dacht, voelde of meemaakte, dan haakt hun brein aan. Ze voelen zich gezien. En dat is het begin van échte verbinding – en uiteindelijk: vertrouwen.
Openingszin 2: De prikkelende vraag
Een vraag die ze nieuwsgierigmaakt. Zelfbewust maakt – of dat ze zich afvragen – huh wat zegt ze nu weer? Zo maak je je post interactief en nodig je uit tot nadenken (of zelfs reageren).
Zoals “Hoe vaak rem jij eigenlijk al af voordat je paard twijfelt bij die sprong?” of “Wat als je paard niet het probleem is, maar jouw ademhaling?”
Een goede vraag laat je lezer niet passief scrollen, maar denken. En als iemand begint met nadenken over zichzelf, over zijn paard, over zijn spanning of ambitie… dan heb je de aandacht te pakken.
Openingszin 3: Het kwetsbare moment
We zijn allemaal mensen – en soms is het krachtigste wat je kunt delen – iets wat niet goed ging. Ik zie vaak dat mijn posts over dat soort onderwerpen het heel goed doen.
Deel het moment waarop je het even niet meer wist, waarin je faalde, bang was of jezelf keihard tegen kwam. Want juist in die kwetsbaarheid voelen mensen verbinding. Ze herkennen zichzelf in jouw ervaring – en dat maakt dat ze verder lezen.
Kwetsbaarheid wekt vertrouwen. Volgens onderzoek van Brené Brown (2012) is kwetsbaarheid dé basis voor echte verbinding. En dat geldt dus ook voor je posts: als jij je masker durft af te zetten, gaan mensen zich écht aan je binden.
Voorbeeld:
“Ik dacht: ik ga dit jonge paard zelf opleiden. Maar hij had zóveel power… hij sprong alles veel te hoog. En ik werd bang. Dus ging ik hem tegenhouden. Met als gevolg: hij sprong nóg hoger. En ik zat steeds meer vast in m’n lijf. Hij werd gespannener, ik werd onzekerder – en we werden er allebei niet beter van.”
Ze herkennen de situatie en zijn vooral benieuwd hoe het verder gaat. Je hebt hun brein aan en ze stoppen met scrollen!
Openingszin 4: Start midden in een verhaal
Je ziet het in serie’s en films zo vaak. De eerste scene beland je midden in een situatie. Je probeert nog te begrijpen wat je ziet en wat er gebeurt. Je hersenen gaan daardoor aan en willen weten hoe het verder loopt.
Voorbeeld:
” Ik stond al vijf minuten in de trailer, met het brokjesbakje te rammelen. Ik hield mijn adem in. Misschien… nu?
Ze stond met haar neus nét voor de klep. Oren naar voren, maar haar benen plakten vast aan de grond. Niet bang. Niet druk. Gewoon… stil.
“Kom dan meisje,” fluisterde ik. Maar in haar hoofd was het allang duidelijk: dit voelde niet veilig.”
–
“Ik zat op m’n paard en voelde het meteen: m’n ademhaling zat hoog, m’n handen te strak, m’n benen te gespannen. Hij reageerde direct – rug wegdrukken, tempo omhoog.
“Adem!” riep m’n instructeur. Maar m’n hoofd was allang ergens anders. Ik hoorde alleen maar: je moet dit kunnen, stel je niet aan, straks ziet iedereen je bibberen.
En hij, mijn brave ruin, deed precies wat ik onbewust vroeg: reageren op paniek. Niet op hulpen.”
Aan de slag: schrijf je eigen openingszinnen
Je hebt vast 1 of 2 posts die je deze week wilt uitwerken, ga deze eens uitschrijven op verschillende manieren! Ik heb je hier 4 manieren vertelt die je kunt gebruiken om je post mee te starten – ik daag je dan ook uit om in ieder geval 1, maar misschien wel 2 posts op deze 4 verschillende manieren aan te vliegen.
Zo heb je gewoon alweer 4 verschillende insteken die je allemaal kunt inplannen de komende weken!
Vergeet niet dat je ze daarna ook moet vasthouden
Je openingszin heeft de aandacht getrokken maar dan moet je ze ook vast houden, en zorgen dat ze in actie komen.
- Gebruik witregels (voor scanbaarheid)
- Bouw je post logisch op: van herkenning → inzicht → oplossing
- Eindig met een duidelijke call-to-action (stel een vraag, nodig uit tot DM, link naar je aanbod)
Zorg dat je 1 actie koppelt aan zo’n post. Dus geeft ze géén keuze!