Vorige week in deel 1 ben ik in gegaan op de marketing principes die je nodig hebt om een succes te maken van je bedrijf – deze week gaan we verder met stap 3 t/m 5: Zorgen dat mensen je zien en vertrouwen, het delen van je aanbod en herhalen! Een praktisch stappen plan zodat jij voortaan precies weet wat je moet posten! Let’s go we gaan bouwen aan je contentstrategie!
Stap 1: Kies je thema’s (contentpijlers)
We moeten eerst een overzicht maken van belangrijke thema’s binnen die thema’s kunnen we makkelijk weer nieuwe posts verzinnen. Alles wat je deelt, valt straks onder één van deze thema’s. Zo hou je overzicht én herkenbaarheid.
Voorbeelden:
- Gedragsproblemen oplossen (zoals laden, opzadelen, spanning)
- Vertrouwen tussen ruiter en paard
- Achter de schermen / jouw werkwijze
- Klantverhalen en resultaten
- Praktische tips of oefeningen
💡 Tip: Kies thema’s die aansluiten op jouw aanbod en de vragen die je vaak krijgt.
Je kunt dit makkelijk verzamelen bijvoorbeeld in een excelsheetje – waar je dan straks onderwerpen onder de thema’s gaat uitschrijven. Maar ik vind het ook vaak prettig werken om het in een tool als Asana of Trello te zetten en dan per thema een kolom te maken! Zoek een manier die voor jou werkt!
Stap 2: Bedenk per thema een paar postideeën
Dus we hebben nu een overzicht van de belangrijke thema’s dan gaan we nu per thema bekijken wat voor problemen je klanten ervaren waar je wat over zou kunnen delen!
📌 Wat leeft er bij je klant?
📌 Wat hoor je vaak?
📌 Wat wil jij zelf vertellen of laten zien?
- Herkenbare problemen of situatie van je klant. Post over herkenbare situaties waar je (potentiele) klant mee worstelt voor ze bij jou komen. “Elke keer die knoop in je maag voor het buitenrijden..” “Ik kom vaak niet uit voor de sprong..” “Waarom dat ene spannende hoekje in de bak elke rit weer stress oplevert”
- Veel gestelde vragen / misverstanden. Wat hoor je vaak tijdens lessen, consults of gesprekken? Schrijf deze ook allemaal op als content ideeen om te gebruiken!
- Wat wil JIJ graag delen vanuit jouw visie of aanpak? Er zijn vast dingen die jou of jouw aanpak uniek maken – als je pas net begonnen bent is dit lastig om direct te benoemen, maar vraag vooral even aan je huidige klanten wat ze aan jou waarderen tov anderen.
Nog een paar vragen die je kunnen helpen met verzinnen van goede post ideeen:
- Wat is het eerste wat jij vaak zegt tegen een nieuwe klant?
- Wat zou je willen dat mensen al weten vóórdat ze een afspraak met je maken?
- Welke fabels of aannames hoor je vaak over jouw werk?
- Wat gebeurde er laatst tijdens een sessie wat leerzaam is om te delen?
- Waar ben je trots op in je werk? (Klantresultaat, je aanpak, een inzicht)
Stap 3: Wissel af in postvormen per onderwerp
Als het goed is heb je nu best een hele leuke lijst met onderwerpen waar je wat mee kunt! Je kunt alle ideeen in verschillende vormen content gieten. Van visuals (gewoon een foto, of een plaatje met tekst) naar carrousel posts (meestal plaatjes met tekst die je door swipet om zo alle antwoorden te zien) tot video’s.
- Inspirerende content – laat zien waar jij voor staat “Wat ik leerde van een lastige merrie en waarom ik nu altijd begin met rust.”, “Waarom ‘doorzetten’ niet altijd de beste optie is in het trainen van je paard.”
- Informatieve content – help je volger met praktische tips. “3 signalen dat je paard spanning opbouwt (en wat je dan kunt doen)”, “Zo kun je veilig oefenen met laden zonder gedoe”
- Persoonlijke content – deel iets van jezelf, je visie of je werkwijze “Waarom ik ben gestopt met ‘snelle oplossingen’ aanbieden”, “Mijn ochtendritueel met de paarden (en wat het me oplevert)”
- Social proof / klantverhalen – laat anderen over jou vertellen “Dit zegt Sanne over het trailertraject dat we samen deden”, “Voor & na: van wegrennen bij het halster naar rustig meelopen”
- Aanbodgerichte content – wees duidelijk over wat je aanbiedt, “Vanaf mei weer plek voor 2 trailerlaadtrajecten – regio Utrecht”, “Laatste 3 plekken voor de workshop ‘Ontspannen buitenrijden’ op 20 april”
De eerste twee soorten content zijn het liefste video en zorgen er voor dat nieuwe mensen je content ontdekken. Dit is je “groei” content. Zonder die content zal je account waarschijnlijk niet gaan groeien!
Nummer 3 kan soms ook in de groei categorie vallen (zeker als je het als video doet!) maar is vaak meer een stukje vertrouwen opbouwen, een relatie opbouwen met je klant. Daar valt natuurlijk nummer 4 ook onder: opbouwen van vertrouwen en de nieuwe mensen overtuigen dat jij ze echt kan helpen. Dit kan allemaal met een video maar ook best vaak met visuals of carrouselpost. Maar denk ook aan je stories! Daar zitten de mensen die je al volgen!
De laatste het aanbod is vaak waarom mensen via social media geen klanten binnen halen: ze delen niet concreet wat ze kunnen doen en daarom komen mensen niet in actie. Deze posts hebben vaak het minste bereik – maar zijn wel het belangrijkste in je contentstrategie! Deze kan je in je gewone feed plaatsen maar doe dit ook vooral in je stories! Daar zitten de mensen die je al volgen en bijna op het punt zijn wat bij je te kopen!
Stap 4: Maak een systeem om je content op te slaan
We hebben nu allemaal ideeen – verschillende post vormen maar zoek een plek waar je dit op slaat. Ik sla het voor klanten vaak op in tools als Asana of Trello. Maar je kunt het ook goed in Canva op slaan: en je tekst wat je bij de post wil doen in de notities toevoegen!
Alle content die je hebt gemaakt kun je namelijk met een maand of 2/3 rustig nog een keer herhalen! Dan zijn mensen het echt alweer vergeten. Als je zo zorgt dat je elke maand een beetje nieuwe content maakt heb je vrij snel een goed gevulde database en heb je altijd wat te posten – en af en toe voeg je gewoon wat nieuwe posts toe. Of bijvoorbeeld je lesroute, nieuwe cursus of workshop, demo of evenement.
Stap 5: Begin klein en houd het vol
En dit is het allerbelangrijkste van je strategie: het volhouden. Dus kies een frequentie waarbij je zeker weet dat je het vol houd. Is dat 2x per week posten? Dan doe je dat! 3x per week? Ook prima! Kies een minimale frequentie om mee te beginnen – je kunt het altijd later ophogen.
Let er op dat je alle soorten content regelmatig voorbij laat komen – als je nu even geen plek hebt dan post je vooral 1 t/m 4. En post je 5 wat minder. Heb je juist meer klanten nodig zou zorgen dat je nummer 5 veel vaker laat terug komen!