Zichtbaarheid, zichtbaar zijn op social media. Daar denk je als ondernemer vast vaak aan. Je post soms wat. Een foto van je paard. Een story van je les. En dan… niks. Want: Wat moet je eigenlijk zeggen? Wat werkt?
En dat komt waarschijnlijk gewoon omdat je een mens bent. Die goed is in “iets met paarden” – en niet perse in het hele marketing stuk. Je hoort aan alle kanten van alles wat je moet doen als ondernemer. En iedereen roept wat anders. Hoe kun je daar als marketing leek nou de juiste keuzes in maken? Hoe krijg je rust in je hoofd? Laat mij je helpen! Deze week duiken we hier dieper op in.
Hoe ingewikkeld is (online) marketing nou echt?
Kijk voor grote bedrijven zijn er pagina lange plannen uitgeschreven en wordt er weken lang over gediscussieerd en nagedacht door verschillende marketeers. Maar jij en ik zijn geen groot bedrijf. We zijn kleine zelfstandige ondernemers. En eigenlijk volgt (online) marketing een paar simpele basisprincipes:
1. Weten voor wie je het doet.
Je hoeft niet iedereen te bereiken. Alleen de mensen die écht passen.
Dat maakt je zichtbaarheid sterker én je boodschap duidelijker.
Dus niet: “Ik help iedereen”
Maar: “Ik help ruiters die angstig zijn in het zadel”. Hoe concreter hoe beter – dan voelen mensen zich aangesproken. Je moet weten welke symptomen zij ervaren die jij zou kunnen oplossen – dus hoe beter je ze kent, hun denkwijze begrijpt hoe beter jouw aanbod kan worden.
➡️ Vraag jezelf af: Voor wie werk jij het liefst? En wat hebben zij nodig?
2. Weten wat je verkoopt.
👉 wat het je klant oplevert.
Dus niet: “Ik geef dressuurlessen.”
Maar: “Ik help ruiters met meer zelfvertrouwen en ontspanning in het zadel.”
➡️ Vraag jezelf af: Wat verandert er voor je klant als jij je werk doet?
3. Zorgen dat mensen je zien en vertrouwen.
Zichtbaarheid draait niet om roepen of promoten.
Het gaat om regelmatig laten zien:
Wie je bent
Wat je doet
Hoe je werkt
Zodat mensen denken: “Ja, bij haar moet ik zijn.”
➡️ Vertrouwen groeit als mensen je beter leren kennen, stapje voor stapje.
4. Je aanbod delen
Veel ondernemers posten wél, maar vergeten hun aanbod (zoals hun dienst of product) te delen.
Of ze zijn zó voorzichtig dat niemand doorheeft dat ze ruimte hebben voor klanten.
Dus niet: “Ik heb plek voor lessen.”
Maar: “Ik heb vanaf mei weer plek voor 2 nieuwe lesklanten die willen werken aan ontspanning in het zadel – regio Utrecht, aan huis of op locatie.” Ook hier weer hoe concreter hoe beter!
➡️ Benoem wat je aanbiedt, voor wie het is, en wat het oplevert. Regelmatig.
5. Herhalen, herhalen, herhalen.
Jij bent misschien al 10 stappen verder, maar jouw volger ziet het pas net. Ze komen pas in actie bij de 3e of 5e keer.
Mensen moeten je boodschap vaker horen voordat ze overwegen klant te worden. Deel het in verschillende vormen deel eerst je workshop in een soort aankondiging, de volgende week deel je hem met een review van een eerdere klant, dan een week later deel je met “laatste plekken” en in de week voor de workshop nog “Er is een uitvaller nog 1 plekje vrij”.
➡️ Wees niet bang om jezelf te herhalen. Dat is juist slim.
Hoe doe je dat nu in de praktijk?
Allright dus deze 5 stappen zijn eigenlijk je strategie. Dat klinkt heel ingewikkeld maar het is echt zo simpel als dit. Ken je jouw ideale klant nog niet (goed) genoeg ga daar dan eerst eens in duiken want dat is de reden waarom je marketing wel of niet iets oplevert als je dat niet goed hebt! Luister dan even podcast #93 terug want daar ga ik daar veel dieper op in!
Dan moet je dus nog je aanbod duidelijk en helder krijgen:
- Benoem het probleem dat je klant herkent. Waar loopt die op vast?
- Mijn paard blijft niet stil staan bij opstijgen.
- Mijn paard loopt de trailer niet op.
- Ik vind buitenrijden heel eng maar wil het wel graag.
💡 Gebruik de woorden van je klant, niet je eigen vaktaal.
- Vertaal wat jij kan naar een resultaat. Wat verandert er al ze met jou hebben gewerkt, wat levert het op – praktisch én gevoelsmating.
- Mijn paard blijft rustig staan bij het opstijgen.
- Mijn paard loopt zonder stress de trailer op binnen een paar seconden.
- Het buitenrijden kan weer zonder angst en voelt veilig!
💡 Denk: Wat kan je klant straks wél wat nu nog niet lukt?
- Wees concreet in je aanbod, maak het duidelijk. Hoe werk je met iemand? Hoelang? Wat krijgen ze precies? Natuurlijk is een losse les fijn maar meestal heb je meederde lessen of sessies nodig om iets op te lessen. Zorg dus dat je naast losse lessen ook echt duidelijke trajecten aanbied.
- Bijvoorbeeld: 3 sessies van 1 uur bij jou op stal, inclusief persoonlijk plan en support via WhatsApp.
💡 Maak het concreet – aantal sessies, tijdsduur, begeleiding, locatie. En natuurlijk kan het soms per paard of situatie aangepast moeten worden maar dan hebben ze vast een idee!
- Bijvoorbeeld: 3 sessies van 1 uur bij jou op stal, inclusief persoonlijk plan en support via WhatsApp.
- Sluit je aanbod af met een korte en duidelijke samenvatting.
- Bijvoorbeeld: Ik help gespannen of onzekere recreatieruiters om weer met vertrouwen buiten te kunnen rijden, in 3 sessies bij jou op stal – zonder gedoe, mét blijvend resultaat.
💡 Dit kun je gebruiken op je website en in je socials.
- Bijvoorbeeld: Ik help gespannen of onzekere recreatieruiters om weer met vertrouwen buiten te kunnen rijden, in 3 sessies bij jou op stal – zonder gedoe, mét blijvend resultaat.
Nu hebben we al een groot deel van je basis marketingstrategie staan💪! Volgende week ga ik je helpen met stap 3 t/m 5 om aan de slag te gaan met een content strategie, praktisch en duidelijk zodat je nooit meer zit te hikken tegen losse flodders, wat moet ik posten en waarom levert het niets op.