Een social media post die méér bereik oplevert

Home / Social media / Een social media post die méér bereik oplevert

Als je net begint met je social media kan het echt super demotiverend zijn. Amper bereik en nog minder reacties op je post. Waar DOE je het in hemelsnaam voor? Het levert helemaal niets op! De social media markt is natuurlijk ontzettend vol met iedereen die zijn verhaal wilt doen – iedereen schreeuwt om aandacht. De algoritmes proberen steeds beter te begrijpen welke content jij deelt en voor wie dat relevant is. Hoe zorg je er nou voor dat je posts meer bereik krijgen – en zo uiteindelijk ook meer opleveren?

Heb je even geen zin om te lezen? Luister dit blog in podcast vorm

Even geen tijd of zin om dit blog helemaal goed te lezen? Ga dan even naar spotify dan kun je deze blog ook terug vinden met dezelfde titel in podcast versie! Volg me daar ook even dan krijg je een melding zodra ik weer een nieuwe heb geupload!

Elke week upload ik minimaal 1 podcast die maximaal 10-15 minuten duurt om JOU te helpen die ene persoon te vinden die misschien wel op het punt staat om zijn paard te verkopen of misschien wel in te laten slapen omdat ze zich geen raad weer weet.

Welk platform?

Welk platform ga je het liefste mee aan de slag? Ik heb jaren lang Facebook boven aan mijn lijstje gehad voor al mijn klanten en natuurlijk mezelf. Maar de laatste jaren wordt dat bereik minder en minder. Facebook Reels en Facebook groepen zorgen soms nog wel voor iets meer bereik maar het is vaak erg lastig om mensen buiten je volgers te bereiken: de nieuwe mensen die je nog moeten ontdekken.

Op Instagram is het – zeker met reels – op dit moment relatief makkelijk om met de juiste content en hashtags (veel) nieuwe mensen te bereiken. Een aantal screenshots van bereik van verschillende accounts van verschillende groottes:

Een account met minder
dan 100 volgers

Een account met 3.000 volgers waar ongeveer 1 reel per week geplaatst wordt.

Een account met 2.500 volgers waar diverse reels per week geplaatst worden.

Reels moeten natuurlijk wel rechtop gefilmde video’s zijn, van goede kwaliteit en in de eerste 3 seconden moet er iets zitten waardoor mensen denken – hee dit moet ik even zien. Ze scrollen natuurlijk heel snel door de feed. Probeer ze dus in de eerste 3 seconden gelijk aan te spreken en begin niet met “Hoi ik ben..” of “Welkom bij..” – maar duik gelijk in het probleem: “Heeft jouw paard CPL? Scroll niet verder!”. De mensen die zich aangesproken voelen stoppen dan met scrollen en bekijken je content. Zo weet Instagram ook beter wie jouw doelgroep is.

Je Instagram reels kun je vaak ook relatief makkelijk door posten op TikTok waardoor het je bijna geen extra tijd kost maar wel meer bereik oplevert. Mits jouw doelgroep natuurlijk daar zit.

YouTube is ook nog een top platform om meer bereik mee te creëren, al is dat eigenlijk veel meer een zoekmachine net zoals Google en daardoor is het bereik met de gewone video’s vaak een stukje langzamer. Als eenmaal je video’s goed gevonden worden, je gebruik goede titels waar mensen ook echt op zoeken, zul je zien dat het een vaste stroom aan verkeer, bezoekers en klanten oplevert.

Ken je je doelgroep?

Dit wordt zo vaak vergeten! In mijn programma “Je social media op orde zonder stress” besteed ik er ook een week lang aandacht aan om voor je begint met je socials omdat als je je doelgroep niet goed genoeg kent je met hagel aan het schieten bent. Het je niet de goede mensen oplevert, geen klanten of misschien wel verkeerde klanten.

Welke problemen loopt jouw ideale klant tegen aan? Welke symptomen ziet zij voor ze contact met je gaat opnemen? Trapt het paard de ijzers steeds af? Staakt het paard tijdens het rijden? Wat ervaren ze voordat ze weten dat ze jou nodig hebben?

Probeer in te spelen op hun perspectief, ga in hun schoenen staan en bedenk wat zij hun stalgenootjes zouden vragen. En daar maak je dan content over. Niet “Je kunt bij mij dressuurles boeken” maar “Angst en spanning in je dressuurwedstrijd – hoe kom je er vanaf?” Zie je het verschil?

Welk soort content?

Ik liet het in het stuk over de reels al een beetje doorschemeren maar video is een van de beste vormen van content om je bereik te verhogen. Als ik kijk in de statistieken van de verschillende sociale kanalen die ik beheer voor klanten dan is video steevast degene die het meeste bereik oplevert.

Een gewone foto waar jij of je paard op staan kan ook zeker helpen voor je bedrijf maar zal vaak echt minder bereik opleveren. Zelf wissel ik af tussen visuals en video’s voor mijn kanalen zodat ik wel nog meerdere keren per week wat tips kan delen maar het me niet te veel tijd kost om steeds video op te nemen. Maar ook daar zie ik altijd dat de video’s – die ik gewoon met mijn telefoon even snel opneem en bewerk ondertitel met de gratis app CapCut het meeste bereik én reactie opleveren.

Eerder schreef ik al diverse artikelen over filmen voor je bedrijf: onzekerheid tijdens het filmen, ik gaf 70 ideeën om video’s over op te nemen voor hippische ondernemers, en waar je op moet letten tijdens het filmen en editten. Allemaal echt niet zo technisch of veel gedoe. Gewoon doen.

Zet je telefoon op een statief tijdens een les of consult zodat je daar weer stukjes uit kunt knippen en kunt gebruiken. Het filmen kost je dan al niet eens tijd, alleen achter af allicht nog een intro opnemen (met het haakje waardoor mensen stoppen met scrollen) en even de beste stukken eruit knippen.

Deel waarde

Jaren werkte ik bij internetbureau’s waar ik voor de bedrijven zelf vaak blogs schreef. Ik deelde waarde, uitleg hoe (potentiële) klanten bijvoorbeeld zelf hun vindbaarheid van hun website konden verbeteren. Zo vaak heb ik discussie gehad met verschillende leidinggevende: maar je geeft ALLES weg. Dan komt er toch geen klant meer betalen? Toch moesten ze altijd na een tijdje toegeven dat het juist wel klanten opleverden: ze hadden ons gevonden via het blog. Vonden het waardevolle tips en hadden er soms wel wat van toegepast maar uiteindelijk kwamen ze toch vaak tot de conclusie dat ze een professional nodig hadden. Die doet het namelijk makkelijker en sneller, en ziet eerder waar er problemen optreden die een om een nieuwe (creatieve) oplossing vragen.

Dit is dus precies wat ik voor jullie ook doe: waarde delen, zodat jullie hopelijk een heel eind zelf komen. En dat als jullie op een punt zijn dat je bedrijf zo gegroeid is je dingen kunt uitbesteden aan de professionals om nog verder te groeien. En dat zou jij dus ook moeten doen: geef ze waardevolle inzichten, tips die ze direct kunnen toepassen. Geen wollige onzin en nutteloos geblaat. Waarde. Nu.

Analyseren en leren

En als je dan lekker aan het posten bent kijk dan ook eens terug, zowel bij Facebook, Instagram, TikTok, Youtube kun je statistieken bekijken. Welke posts leverde het meeste bereik op? Welke de meeste reacties? Wat kun je daar van leren? Had je daar een briljante intro? Ging het over een specifiek probleem? Zo kun je doelgroep nog beter leren kennen en nog betere posts maken. En zo nog meer mensen bereiken en helpen.

Related Posts