Heb je wel eens je bedrijf opgezocht op Google?

Home / SEO / Heb je wel eens je bedrijf opgezocht op Google?

Als je iets zoekt ga je waarschijnlijk naar Google en typ je daar een zoekopdracht in. Zo vind je vaak verschillende website en bedrijven. Wanneer je allicht al een bedrijf op het oog hebt waar je zaken mee wilt doen zul je waarschijnlijk ook even op Google kijken om te zien of je wat kan vinden over dat bedrijf toch? Maar heb je eigenlijk wel eens naar jezelf gezocht op Google?

Denk als je klant!

Als je een bedrijf of persoon al kent zul je vast op die naam zoeken dus wanneer je mij zoekt dan zul je waarschijnlijk iets van “Serita” invullen. Nu is er een mooi hotel ergens in Griekenland maar al snel zul je mijn website daar zien staan 🙂 Dus daar kan je al eens beginnen.

Daarnaast kun je ook eens proberen op andere zoektermen die potentiële klanten mogelijk in toetsen. In het geval van Roxana bijvoorbeeld “crossles” – daar komt zij ook nogal snel omhoog gelukkig! Zo kun je eens kijken op een paar termen hoe je site er voor staat en hoe het er dan uit ziet. 

Hoe worden de zoekresultaten opgebouwd?

Je hebt betaalde resultaten, dat zijn advertenties die websites via Google Ads kunnen instellen. Deze staan vaak bovenaan maar zijn bijna niet te onderscheiden van de gratis ofwel organische resultaten. Er staat dikgedrukt “advertentie” voor. Dit kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

of met producten zo:

Na de advertenties komen de organische ofwel gratis resultaten. In dat stukje kun je dus kosteloos omhoog komen – maar op veel termen is de concurrentie HOOG! Op je eigen bedrijfsnaam wordt je natuurlijk vrij snel gevonden. Maar gevonden worden op dressuurles is al een stukje moeilijker natuurlijk – veel meer concurrenten!

De organische resultaten zien er zo uit:

Daarnaast kun je aan de zijkant nog een vermelding zien van je bedrijf bijvoorbeeld zoals deze:

Deze kunnen mensen ook makkelijk vinden wanneer ze bijvoorbeeld zoeken in Google maps! 

Genoeg plekken dus om te zorgen dat je website zichtbaar is in Google!

Google Ads

Google ads inzetten kun je overwegen als kleine zzper maar dat is vaak best specialistisch werk! Ik zou ook niet zo snel adviseren om daar als kleine ondernemer mee aan de slag te gaan. En als je dat wel wilt je eerst goed te verdiepen in Google Ads – Google heeft een gratis cursus waarmee je alles zelf kunt leren zodat je zelf een idee hebt hoe het werkt. Of je besteed het uit natuurlijk! Maar ga niet zomaar honderden euro’s er in pompen.

Organische resultaten

Om te ‘scoren’ in de organische resultaten moet je aan de slag met zoekmachine optimalisatie. Dat is ook weer een hele aparte tak van sport maar een paar dingen zijn belangrijk waar je zelf echt wel mee aan de slag kan:

  • Om te scoren in de organische resultaten moet je kwalitatief goede en uitgebreide content hebben. 
  • Daarnaast moet je zorgen dat je website regelmatig nieuwe content bevat. Bijvoorbeeld elke week, elke twee weken etc.

Als mensen gaan Googlen hebben ze meestal een probleem: “Mijn paard wil niet op de trailer”, “Mijn bak is te zwaar”, “ik heb moeite met afstanden in mijn parcours”. Als je wilt scoren in de zoekresultaten moet je dus content (bijvoorbeeld een blog) schrijven over de problemen waar je (potentiële) klant tegenaan loopt. Probeer het probleem zo uitgebreid en duidelijk mogelijk te beantwoorden.

In een eerder blog schreef ik al hoe je aan content ideeën komt en wat er belangrijk is bij het schrijven en opmaken van je blog.

Er is natuurlijk veel meer om je website beter te laten scoren in de zoekmachines zoals de technische kant maar we houden het hier puur even kort op de kant waar je zelf als niet technische hippische ondernemer wat aan kan doen! In een later artikel zal ik hier dieper op ingaan!

Google business

Dan heb je nog het zakelijke profiel aan de zijkant van de zoekresultaten. Dit kan ook juist super goed werken wanneer je vooral lokaal werkt! Mensen kunnen je bedrijf zo ook vinden op Google maps bijvoorbeeld.

Je kunt het gratis aanmaken via Google Bedrijf en dan vul je zoveel mogelijk informatie in. Als je hem hebt ingericht kun je ook je huidige klanten vragen om reviews te geven aan je bedrijf; dat kunnen anderen dan weer zien in de zoekresultaten – en dat schept natuurlijk weer meer vertrouwen

In een later artikel zal ik meer ingaan op hoe je beter kunt werken aan de lokale zoekmachine optimalisatie om zo nog meer klanten in je buurt te vinden. 

Related Posts