In het kader van “minder afhankelijk worden van social media” wil ik het deze week weer eens hebben over nieuwsbrieven. Zoveel mensen zijn inmiddels social media-moe: altijd maar zichtbaar zijn en vechten tegen algoritmes. Met een nieuwsbrief heb je veel directer contact. En je bent niet afhankelijk van een social kanaal wat ineen keer de stekker eruit kan trekken. Maar waar begin je in godsnaam? Want als je nog geen mensen op je lijst hebt, voor wie maak je die nieuwsbrief dan? Hoe krijg je ze op je lijst? En hoe houd je het vol met slechts vijf mensen? Dat ga ik je vandaag uitleggen.
De kip en het ei
Dus je wilt wel beginnen aan een nieuwsbrief, maar je hebt nog niemand op je lijst. Dus nu iets maken heeft weinig zin he :o). Je moet dus eerst een plan gaan maken hoe je mensen op je nieuwsbrief lijst gaat krijgen. De makkelijkste manieren zijn:
- Vraag je klanten tijdens de les, consult of als je met ze appt of je hun e-mailadres mag toevoegen!
- Maak een kleine gratis weggever: een checklist, ebook, iets waardevols waarvoor ze hun emailadres achter willen laten.
- Voeg een inschrijfformulier toe op je website (met zo min mogelijk velden, elk extra veld is een kans voor hun om af te haken)
- Deel het uiteraard wekelijks op je sociale media – deel een tip of je gratis weggever en vraag ze daaronder om zich in te schrijven!
- Sta je op een beurs of evenement? Maak een poster/bordje met een QR code die ze kunnen scannen – waarbij ze iets krijgen (weggever) of iets kunnen winnen in ruil voor hun e-mailadres achter laten.
Dan moet je natuurlijk als je al een paar mensen op je lijst hebt staan ze niet “ghosten” dus zodra je de eerste paar inschrijvers hebt ga je beginnen aan je nieuwsbrief!
Hoe doe je dat een nieuwsbrief?
Nou als eerste heb je een tool nodig om je nieuwsbrief in te maken. Ik kan LaPosta van harte aanraden. Het is simpel werk fijn, is Nederlands en tot 2.000 inschrijvers helemaal gratis.
Dan moet je iets gaan “ontwerpen” – niet gelijk schrikken hoor dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld en fancy. De tijd van fancy opgemaakte nieuwsbrieven is voorbij – dat ziet iedereen als reclame en spam. Ik zou het zo simpel mogelijk houden en het bijna op een gewoon e-mailtjes laten lijken. In LaPosta kun je makkelijk een sjabloon aan klikken en invullen, ik zou de basis zonder kolommen kiezen – zo min mogelijk fratzen. Kind kan de was doen! Voeg je logo toe, misschien wat linkjes naar social media en you’re all set.
Maak een systeem voor jezelf
En dan hoe vaak doe je het? Ik krijg van sommige mensen echt 3 x per week een nieuwsbrief. Zelf doe ik het altijd 1 keer per week – soms als ik wat acties heb, ga ik naar 2 of 3 keer.
Je moet zoeken wat bij jou past, en wat je vol kunt houden. En vooral hoeveel waardevolle dingen je écht kunt delen. Als dat 1x per maand is, doe je dat. Is dat om de week, ook goed. Het belangrijkste is consistentie. Dat je het dus langere tijd kunt volhouden – echt een prioriteit maakt en dus ook echt altijd op een vast moment doet. Denk daar dus van tevoren goed over na wat realistisch is.
En wat zet je er dan in?
En dan nog de inhoud – wat zet je er in? Ga eens na wat voor nieuwsbrieven je wel leest – en welke je al heel snel weer uitschrijft. De nieuwsbrieven die je wel leest zijn degene met waardevolle inzichten en tips! Het onderwerp is het belangrijkste: die zorgt er voor dat je het wel (of niet) opent! Laat ChatGPT je gerust helpen met het vinden van goede onderwerpen als je eenmaal je inhoud hebt geschreven.
Omdat je in je onderwerp niet te veel kwijt kan en dat degene is die triggert om de nieuwsbrief te openen adviseer ik altijd om in je nieuwsbrief zelf je ook zo veel mogelijk bij 1 onderwerp te houden. Een paar ideeën voor je inhoud:
- Deel klantverhalen: Je hebt vast mensen eerder geholpen met wat je doet. Je kunt dat verhaal vertellen, hoe stonden het paard en de eigenaar er voor toen je aankwam. En welke stappen heb jij genomen en hoe staan ze er nu bij? Het is als het goed is heel herkenbaar voor de mensen die je volgen!
- Geef praktische tips of oefeningen. Daar zijn mensen ook altijd dol op – want ze lopen al snel vast als ze zelf met hun paard bezig zijn met wat voor mogelijkheden ze hebben.
- Les of consult routes of speciale dagen. Ga je zelf op pad en heb nog plekjes vrij op bepaalde routes? Of organiseer je speciale lesdagen of workshops? Maak daar dan vooral ook een paar keer een nieuwsbrief over!
Verkoop je echt producten dan is het voor de hand liggend dat je die vooral in je nieuwsbrief deelt, alleen zeker als je een heel breed assortiment hebt is dat vaak wel een beetje schieten met hagel. De grote webshops die doen veel aan personalisatie – dat is voor jou als kleine ondernemer met een vrij kleine lijst en geen grote portemonnee om dat allemaal te automatiseren vrij lastig. Ik zou als ik jou was dan ook proberen vooral te richten op nuttige informatie, allicht experts aan het woord over relevante onderwerpen, of bijvoorbeeld praktische tips wanneer ze voor wat moeten kiezen.
Ook hier weer: content hergebruiken
Als kleine hippische ondernemer komt er zoveel op je af als je het allemaal goed wilt doen. Daarom ook hier weer de tip probeer alle content die je maakt her te gebruiken. Wat ik doe is bijvoorbeeld een blog schrijven, die ook opnemen als podcast, en diezelfde blog ook in een nieuwsbrief omgieten. En natuurlijk haal ik (met behulp van ChatGPT trouwens) er weer wat social media posts uit! Dat scheelt je veel nadenken en heb je op meer platformen ineens content!
De motivatie niet verliezen
En dan het belangrijkste hoe zorg je dat je zelf niet de motivatie verliest en het echt vol blijft houden? Het maken van een vast systeem die je echt kan vol houden is al een belangrijke stap. Je kunt wel vinden dat je elke week wat moet schrijven maar als dat niet haalbaar is schiet je jezelf al snel in je voet. Zorg dus dat het echt haalbaar is wat je jezelf op legt! En bouw een routine in.
Vergeet ook geen tijd in te plannen om je nieuwsbrief elke week te promoten. Het zij dus in het echie, hetzij via social media. Als je dat niet doet – dan is het niet realistisch te verwachten dat je lijst gaat groeien!
Zorg dat je het leuk houd voor jezelf. Ga proberen uit te vinden wat je leuk vind, een leuke manier van schrijven of opmaken vind. Ga vooral niet proberen het zelfde te doen als alle anderen. Wees je zelf alleen dan val je op.
En zoek een buddy die in hetzelfde schuitje zit waar je mee kunt sparren en vooral elkaar scherp houden op deadlines en voorkomen dat je met slappe excuses toch maar een keertje overslaat ;).