Haal je doelen in 2025 – Deel 1: Zo stel je doelen die wél werken

We naderen weer het einde van het jaar. Veel mensen zijn weer bezig met goede voornemens en kijken uit naar doelen voor 2025. Daarom wilde ik de komende weken weer even focussen precies daarop!

Stel je voor: het is januari, je hebt net je goede voornemens op papier gezet en je voelt je supergemotiveerd. Maar ergens halverwege februari sta je weer tot je enkels in de modder (letterlijk én figuurlijk waarschijnlijk in de paarden he) en vraag je je af waarom er eigenlijk nog niks van je doelen terecht is gekomen. Herkenbaar? Geen zorgen, je bent niet de enige. Gelukkig gaan we daar in 2025 verandering in brengen. In deze serie gaan we aan de slag met haalbare doelen in het algemeen (en waarom ze zo vaak niet lukken) doelen voor je social media en doelen om op andere manieren klanten binnen te halen!

Dit is waarom veel doelen gedoemd zijn om te mislukken

De grootste valkuil bij het stellen van doelen is dat ze vaak te vaag zijn. Denk aan “meer klanten krijgen” of “succesvoller worden.” Dat klinkt leuk, maar het geeft je geen idee waar je moet beginnen. Daarnaast zijn doelen soms zó groot dat ze je al ontmoedigen voordat je eraan bent begonnen.

Zoals: “Ik wil binnen een maand van 2 klanten naar 100 klanten gaan.” Klinkt geweldig, maar het is simpelweg niet realistisch – tenzij je iets compleet unieks doet of een magisch toverstokje hebt.

De derde reden waarom doelen vaak mislukken? We vergeten om een concreet plan te maken. Zonder actieplan blijft een doel gewoon een mooie droom. En dromen betalen helaas nog altijd geen rekeningen he.

Hoe zorg je dan voor een doel wat wel te halen is?

Om te zorgen dat je in 2025 nu eindelijk wel eens actief aan de slag gaat met je doelen moet je dus de juiste doelen gaan stellen. Een goed doel voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Specifiek: Weet precies wat je wilt bereiken. Je kunt als doel hebben “Ik wil beter worden”. Maar wat is beter? Wanneer ben je beter? Je kunt als doel stellen ik wil dit jaar elke week 2 uur besteden aan persoonlijke ontwikkeling. Of bijvoorbeeld: “Ik wil maandelijks twee nieuwe klanten vinden.”
  • Meetbaar: Als je doel is “meer posten” op social media is dat geen meetbaar doel. Dus je kunt hem ook nooit halen. Zorg dus dat je het formuleert als “Ik wil minimaal 3 posts per week plannen op Facebook”.
  • Realistisch: Je kunt wel elke dag willen posten op je social media, en 3 blogs in de week schrijven. Maar als je er nu met moeite 1 post per week uit krijgt en 1 blog per maand. Dan is zoveel meer natuurlijk helemaal niet haalbaar. Tenzij je iets drastisch hebt veranderd.
  • Tijdgebonden: Ik herken het nog van vroeger met proefwerken, huiswerk, SO’s enzo voor school. Het leek allemaal ver weg. Ik ging lekker naar stal en bezig met de paardjes. Tot ik ‘ s avonds thuis kwam en dacht – verrek het is morgen al. Dan ging ik om 22:00 ‘s avonds maar een keer beginnen. Ik zie het hier nu met onze puber ook. Dat gaat precies zo. We komen pas in actie als de deadline er echt aan komt. Als er geen datum aanhangt dan komt het wel een keer. Dan doen we het niet. Geef jezelf dus een deadline met je doelen.

Een voorbeeld uit de paardensport: Je wilt misschien ooit Grand Prix starten. Dat is een fantastisch langetermijndoel, maar het begint met kleinere stappen. Zoals elke week bewust werken aan je houding en handpositie.

Van een stip ergens ver op de horzion naar ACTIE

Je hebt nu een idee hoe je een haalbaar doel moet stellen. Maar wat voor doel ga je jezelf stellen? Kijk het is onwijs goed om een stip ergens ver op de horizon te zetten (zoals het halen van de Grand Prix), maar dan moeten we terug gaan redeneren naar hoe we daar gaan komen. Door je lange termijn doel op te splitsen in de kleinere stapjes. Welke stappen zijn er nodig om te komen waar je wilt zijn over 5 jaar?

Daarna breek je dit grote doel op in kortetermijndoelen. Stel bijvoorbeeld:

  • “In de eerste drie maanden van 2025 wil ik zes nieuwe klanten werven.”
  • “Ik wil elke maand een workshop organiseren om mijn zichtbaarheid te vergroten.”

Door je grote doel in behapbare stukken te hakken, weet je precies wat je wanneer moet doen. Het voelt veel minder overweldigend en het geeft je veel meer motivatie, omdat je kleine successen boekt. Die je trouwens ook vooral lekker moet vieren!

Plan het ook echt in je agenda!

Het halen van doelen blijft vaak liggen omdat je er simpelweg geen tijd voor maakt.

We zijn vaak zo druk met werken ín ons bedrijf (denk aan lessen geven, afspraken, consult, of uitmesten) dat we vergeten om te werken áán ons bedrijf. Dat is precies waarom het belangrijk is om tijd te reserveren in je agenda.

Mijn tip? Kies één vaste dag of een paar uur per week waarin je echt alleen aan je bedrijf werkt. Zet je meldingen uit, sluit de deur, en zorg dat je je volledig kunt focussen. Dit is jouw tijd om stappen te zetten richting je doelen.

Een praktisch hulpmiddel: schrijf je to-do’s op een fysiek lijstje dat op je bureau ligt. Het klinkt simpel, maar het werkt. Het lijstje blijft in je zicht, waardoor je overzicht hebt en meer rust ervaart. Bonus: afstrepen geeft een heerlijk gevoel!

Jouw mindset is de bottle neck van het wel of niet halen van je doelen

Je mindset speelt een gigantische rol bij het behalen van je doelen. Als jij gelooft dat iets niet kan, dan ga je onbewust ook manieren vinden om het niet te laten werken. Ken je het verhaal van Roger Bannister? Hij was een hardloper. En was de allereerste hardlopen die een mile liep in minder dan 4 minuten. Tot hij dat deed was iedereen jaren lang er van overtuigd dat het fysiek onmogelijk was. Dus niemand zette zich er zo voor in om er voor te trainen dat het wél kon. Maar Bannister deed het gewoon. Hij geloofde er wel in. En de grap? Toen konden ineens veel meer hardlopers dat. Bijzonder he hoe krachtig je brein kan zijn.

Hetzelfde geldt voor jouw doelen. Als je blijft denken: “Dit lukt me toch niet” of “Ik ben niet goed genoeg,” dan zet je jezelf vast. Maar als je jezelf vertelt: “Ik ben goed genoeg en ik kan dit stap voor stap halen,” maak je ruimte voor groei.

Herhaal positieve gedachten zoals: “Ik mag fouten maken, want daar leer ik van” of “Ik heb kennis waar mensen op zitten te wachten.” Dit helpt je om door te zetten, ook als het even tegenzit! Want tegenslagen die ga je krijgen dat beloof ik je.

Conclusie: Jouw doelen, jouw succes

In 2025 ga je echt je doelen halen.Niet door alleen te dromen, maar door actie te ondernemen. Stel doelen die specifiek, haalbaar en motiverend zijn. Splits grote doelen op in kleinere stappen en maak tijd vrij in je agenda om eraan te werken. En vergeet niet: jouw mindset is de sleutel tot succes.

Ben je klaar om de volgende stap te zetten? Volgende week in deel 2 van deze serie ontdek je hoe je doelen stelt voor social media die je helpen om klanten binnen te halen. Tot dan!

Vorig bericht
Starten met een nieuwsbrief: weinig tot geen abonnees en toch gemotiveerd blijven
Volgend bericht
Haal je doelen in 2025 – Deel 2: Meer klanten via social media

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!