Ik zie zoveel ondernemers van alles posten – terwijl er geen kip op reageert. Het voelt mega frustrerend want je bent er iedere week braaf druk mee zoals alle experts zeggen dat je het moet doen, maar het lijkt wel alsof niemand er op zit te wachten. Waar doe ik het allemaal voor? Heeft social media eigenlijk nog wel zin?
Hoe werkt social media eigenlijk?
Kijk stel je staat op een evenement, je hebt een mooi standje. En je hebt uren besteed aan een mooie flyer. Die heb je uitgespreid op je standje. En je staat er lief achter te glimlachen. De meeste mensen die kijken met een schuin oog en lopen vrij snel voorbij. Ze nemen niet de tijd om het rustig te bekijken – zo werkt ons brein nou eenmaal helaas.
Als je nu hetzelfde standje huurt maar iets interactief doet: je geeft korte demonstraties op bepaalde tijdstippen, je doet een soort prijsvraag of quiz met een mogelijkheid tot iets te winnen. Of je zet iets neer waarvan mensen denken huh wat gebeurt daar? Iets wat interesse wekt. Bijvoorbeeld een duidelijk heel oud zadel, die duidelijk beschadigd is en zet er een bord bij met iets als “Dit zadel nog steeds gebruiken?”. Dan gaan mensen stoppen en kijken – op dat moment kun jij een gesprek met ze aan gaan.
Op social media gebeurt eigenlijk hetzelfde. De meeste ondernemers leggen “een flyertje” neer. En dan gaan ze met hun armen over elkaar wachten tot de klanten komen. Een enkele komt wel. Maar de meeste lopen voorbij. En doordat de meeste voorbij lopen zal het social media platform (dat geldt voor alle platformen van Facebook tot TikTok) jouw bericht niet aan nog meer potentiële nieuwe klanten laten zien.
Op het moment dat je iets deelt wat mensen raakt, verbaast of waar ze zich in herkennen zul je zien dat ze sneller interactie hebben met je bericht. Bijvoorbeeld door op like te klikken, te swipen naar de volgende afbeelding, te delen of misschien wel te reageren. Als ze dat doen dan gaat het platform je bericht aan meer mensen zoals zij laten zien.
Daarnaast heb je niet alleen te maken met het algoritme van social media – maar ook met het menselijke brein. Stel je bent 1 keer op een evenement. Mensen zien je daar – slaan hopelijk je naam op. Maar ze zien je daarna nergens meer. Dan vergeten ze – helaas – al heel snel je naam. Als je elke keer op het evenement staat dan gaan mensen je onthouden en nog belangrijker: vertrouwen. Dat zelfde geld natuurlijk ook voor de berichten op social media. Hoe vaker ze je voorbij zien komen hoe meer ze het gevoel hebben dat ze je “kennen” en kunnen vertrouwen! Dat is een automatisch proces in ons brein.
Hoe goed ken jij je klant al?
Dit is in de meeste gevallen de basis van het probleem. Ik zag het laatst nog bij een relatief groot bedrijf: ze organiseerde een gratis (!) bijeenkomst voor hun doelgroep. Ze hadden van alles leuks georganiseerd. Ze kregen zelfs op een gratis avond niet genoeg mensen binnen! Ze hebben de avond geannuleerd. Ik ben er van overtuigd dat het komt omdat zij niet goed helder hebben wie hun doelgroep is en vooral wat hun problemen en behoeften zijn!
Als je jouw ideale klant niet helder hebt kun je ook geen posts maken die jouw ideale klant aanspreken. Je moet echt duidelijk hebben wie je ideale klant is en vooral wat hun problemen zijn – en hoe zij dit verwoorden. En daar moet je op in gaan spelen. Je kunt dat achterhalen door in gesprek te gaan met je huidige klanten maar je kunt ook in gesprek gaan met ChatGPT door bijvoorbeeld het volgende in te toetsen “Ik ben <vul je beroep in>. Ik help <vul hier in waar je ze mee helpt>. Wil jij me helpen mijn doelgroep beter te formuleren en beter te leren kennen, en vooral hun problemen identificeren. Stel me gerust alle vragen die je nodig hebt.”
Hij gaat je dan helpen nadenken en kan je ook helpen met een plan te maken! Als je namelijk dit helder hebt kun je de JUISTE posts plaatsen die de mensen raken, waar ze zich in herkennen en op gaan reageren.
Bied waarde, tips of inzichten
Zoals gezegd moet je dus niet je flyertje posten met dit ben ik en dit kan ik allemaal voor je doen. Dat triggert mensen niet. Je moet concrete dingen delen. Waarde, inzichten of tips delen. Laat eens een video zien van een zadel die je leeghaalt waar onwijs veel verschillende soorten vulling in zitten, of wol vulling die helemaal hard is geworden. Voor Roxana deel ik veel video’s uit de les waar ze briljante vergelijkingen en voorbeelden noemt zoals knijpen met je boven benen: als je dat doet met een skippybal schiet ie weg. Of wat doe je als je gaat slippen in de modder met je mountainbike? Dan ga je harder fietsen. Dat soort video’s doen het onwijs goed – omdat mensen denken hé daar heb ik wat aan. Of ze vinden het gewoon een grappige vergelijking.
Dat soort pareltjes moet je dus voor je zelf en jouw bedrijf gaan zoeken. Inzichten kunnen ook heel waardevol zijn zodat mensen dingen eens op een andere manier bekijken. Vooral inzichten die niet zijn zoals de gemiddelde mensen denken zorgen vaak voor veel interactie. Je moet dus eigenlijk je kop boven het maaiveld uit steken en jouw visie en mening delen. Dan wordt je namelijk interessant en val je op tussen de eindeloze stroom aan berichten.
Analyseer en test wat werkt!
Het kan zeker in het begin totaal moedeloos voelen dat gedoe op social media. Het is ook echt niet voor iedereen. En er zijn meerdere wegen naar Rome. Social media maakt het makkelijker om meer mensen te bereiken dan offline – maar voor dat je op de punt bent moet je wel eerst een heel proces door. Vinden wat jij vol kan houden om te maken, vinden wat werkt voor jouw doelgroep. Kijk dus regelmatig eens terug in je statistieken om te zien welke posts meer bereik of meer interactie hadden. En probeer daar eens op door te borduren!
Mijn ervaring is dat in de story’s mensen sneller reacties geven op bijvoorbeeld polls: zo kun je op een snelle manier uit testen welke problemen ze herkennen, welke woorden ze gebruiken.
Geef echt niet te snel op en probeer vooral eens verschillende dingen uit om te testen waar mensen op reageren! En vergeet op Facebook niet regelmatig groepen in te zetten – daar bereik je ook veel nieuwe mensen weer mee. Op social media werken video’s over het algemeen het beste om meer nieuwe volgers te bereiken.
Even screenshot van 3 compleet verschillende account die ik beheer maar zoals je ziet de reels – dat zijn dus rechtopstaande video’s bereiken de meeste niet volgers! Dus compleet nieuwe mensen! Probeer dus als het even kan het liefste te richten op video’s met je zelf in beeld. En ander ga je manieren verzinnen zodat je zelf niet in beeld komt: bijvoorbeeld door zelf te filmen terwijl je les geeft. de zadels vult etc (hang een go-pro aan je borst) en geef zo nuttige tips en uitleg!