Alternatief voor social media: Bouw vertrouwen met een e-mailreeks

Post jij braaf op social media, maar levert het weinig op? Wat als er een manier was om klanten aan te trekken zonder afhankelijk te zijn van likes en algoritmes? Social media is vaak een van de eerste manieren waarop ondernemers starten met hun online marketing. En ook degene is die het meeste frustreert. Ik heb al vaak verteld over de kracht van nieuwsbrieven, maar heb je al eens gehoord van een e-mailreeks of een funnel? Het is echt niet zo ingewikkeld als je denkt.

Je potentiële klant meldt zich aan voor je gratis weggever en ontvangt die via e-mail. Daarna kun je in de daaropvolgende dagen automatisch e-mails sturen. Die je maar één keer hoeft op te zetten. Hoe chill is dat? Vertrouwen opbouwen met je potentiële klant terwijl jij er niets meer aan hoeft te doen. Daar gaan we het vandaag over hebben!

Wat is een e-mailreeks of funnel precies?

Als je net als veel van mijn klanten bezig bent met leren over online marketing en businesscoaches volgt, ken je het principe vast wel Ze hebben een gratis weggever – een checklist, e-book of iets dergelijks – die je ontvangt in ruil voor je e-mailadres. Zodra je die binnen hebt, krijg je waarschijnlijk in de uren, dagen of weken daarna nog een aantal e-mails.

Die e-mails zijn allemaal geautomatiseerd – en misschien wel jaren geleden geschreven. Ze helpen je klant om meer vertrouwen in jou te krijgen, beter te begrijpen wat jij voor hen kunt betekenen en jou écht te leren kennen. Want dát is je kracht: jij bent jij. En hoe makkelijk is het als je daar 1x goed over na denkt en vervolgens elke nieuwe nieuwsbrief inschrijver die reeks e-mails automatisch krijgt.

Een goede e-mailreeks neemt je klant mee op een reis. Eerst komen ze binnen via je gratis weggever, die meteen een probleem voor ze oplost, of in ieder geval de eerste stappen van de oplossing laat zien. Daarna leren ze jou én je werkwijze beter kennen. Ze ontdekken hoe jij ze verder kunt helpen en krijgen vertrouwen in jouw expertise. Uiteindelijk voelen ze zich klaar om met jou in zee te gaan  Dit proces werkt dag en nacht voor je – zonder dat jij er steeds opnieuw energie in hoeft te steken.

Als je er meer over wilt leren trouwen en online dingen over wilt opzoeken kun je zoeken op het woord “funnel” zo wordt die e-mailreeks ook wel genoemd.

Maar dat is toch vet ingewikkeld zo’n funnel?

Krijg je al stress en vlekken in je nek omdat je geen idee hebt waar je moet beginnen en klinkt het te ingewikkeld? Dat is écht niet nodig. Het kan zelfs helemaal GRATIS.

Voor veel van mijn klanten gebruik ik het Nederlandse LaPosta (nee, ik heb geen aandelen). Je kunt daar een nieuwsbrief opbouwen die tot 2.000 abonnees helemaal gratis is! En daarin kun je ook zo’n funnel opbouwen. In een eerdere blog vertelde ik je al stap voor stap hoe je start met LaPosta en hoe je een begin maakt met zo’n automation – zo noemen ze daar de e-mailreeks/funnel.

Eigenlijk kan een kind de was doen: je kiest wanneer die automation moet starten, bijvoorbeeld zodra iemand zich inschrijft. Daarna kun je een hele tijdlijn opbouwen met e-mails.

In deze automation gebruik ik ook de “Als/dan”-optie. Daarmee check ik of iemand de link naar het e-book heeft aangeklikt. Zo niet, dan krijgen ze nog een e-mail met: “Joh, je hebt hem niet gedownload!” En als ze dat wél hebben gedaan, dan gaan ze automatisch door naar de volgende e-mails in de reeks.

Hoe zet je het op zodat hij werkt én klanten oplevert?

Niet gelijk achter een writersblock verstoppen. Of als een kip zonder kop beginnen met tikken. Om te zorgen dat het ook echt werkt moeten we er even goed bij stil staan.

Stap 1: De gratis weggever

Als eerste is het essentieel dat je gratis weggever goed aansluit bij je ideale klant. Dat je daarmee dus de JUISTE mensen aantrekt. En dat het echt een urgent probleem oplost die jouw ideale klanten ervaren. ‘5 leuke oefeningen voor afwisseling in je training’ is best leuk maar vast niet het grootste probleem van je klanten. ‘Voelt je paard stug en vast in zijn lijf? Met deze 3 oefeningen wordt hij losser en soepeler.’

Die eerste stap moet dus iets zijn waar je potentiële klanten van weten dat ze er mee worstelen. En dan vanuit hun perspectief. Als voorbeeld: Zij ervaren vaak dat ze niet lekker uit komen bij de sprong. Het probleem is in veel gevallen dat ze zelf naar beneden kijken. Maar zij realiseren zich niet dat ze dat laatste doen. Dus als je daarop gaat in steken sla je de plank mis.

Dus: vraag jezelf af: met welke worsteling lopen mijn klanten rond? Wat zouden ze NU willen oplossen? Je weggever moet voelen als een eerste stap richting een oplossing. Helemaal oplossen ga je niet met een online gratis weggever maar het kan wel de eerste stap zijn in vertrouwen naar jou.

Stap 2: De volgende e-mail(s)

Dus nu heb je ze in je gratis weggever al goede tips gegeven dan kun je nu verder gaan bouwen aan het vertrouwen. Ik doe vaak in de volgende e-mail(s) de tips of oefeningen uit de eerdere weggever verdiepen. Extra uitleg geven of meer inzichten rondom die tip/oefening. Of bijvoorbeeld de reviews of ervaringen van je klanten omtrent dat delen.

  • Doe de eerste e-mails met 1 of 2 dagen er tussen. Dat ze nog weten wie je bent en dat ze het zelf bij je hebben aangevraagd. Bijvoorbeeld Dag 1, Dag 3, Dag 5, Dag 7.
  • Daarna kun je er voor kiezen om nog wat mails in te plannen met wat meer tijd er tussen. Dat je dan op dag 10 en dag 13 weer een mail stuurt.
  • Probeer je reeks in eerste instantie zo’n 5-7 emails te maken.
    • Email 1: De gratis weggever met tips
    • Email 2-4: Extra uitleg over de tips in de weggever. Meer verdieping. Je kunt ook bijpassende klantverhalen en reviews delen! Verhalen zijn mensen dol op.
    • Email 5: Meer over jouw persoonlijk verhaal. De meeste paardenondernemers zijn begonnen omdat ze zelf vast liepen op iets met hun paard. Dus vertel dat verhaal! En hoe je het oploste!
    • Email 6: Geef nog weer wat inzichten of tips en doe voorzichtig al je aanbod wat je voor ze kunt betekenen. Een proefles, een gratis kennismakings of advies gesprek. Iets met een lage drempel om toch persoonlijk in contact met je te komen.
    • Email 7: Nu kun je wat duidelijker zijn in je aanbod, deel je lesroutes, pakketten of les tarieven en voeg natuurlijk een call-to-action toe hoe ze met je een afspraak kunnen maken. Het liefst geef je ze nog een incentive, iets tijdelijk extra’s om te stimuleren dat ze nu contact opnemen. Bijvoorbeeld een e-book met extra huiswerk opdrachten als ze nu boeken. Iets wat jou weinig tot geen tijd extra kost maar wel van waarde is voor je potentiële klant!

Stap 3: Testen testen testen

Net zoals met social media is het belangrijk dat je met dit soort dingen ook test. Bijvoorrbeeld met het onderwerp van de e-mails. Dat zorgt er voor dat mensen wel of niet een email openen. Laat hem dus gerust eerst een tijdje lopen en ga dan kijken welke e-mails minder worden geopend dan anderen en probeer te spelen met het onderwerp om de juiste woorden te vinden! Een paar tips voor een goed onderwerp:

  • Probeer het kort te houden – het liefst onder de 50 tekens.
  • Gebruik cijfers en emoji’s in je onderwerp. Dat valt in de inbox meer op! Ga niet spammen natuurlijk – 1 emoji is zat per onderwerp.
  • Maak mensen nieuwsgierig in je onderwerp!

En laat ChatGPT je vooral helpen met brainstormen! Hij gaat je niet de beste titels kado geven maar kan je wel helpen als jij een opzet maakt om andere varianten of kortere versies te schrijven. Die jou weer helpen om een betere te schrijven.

Wil je meer tips om klanten te vinden zonder afhankelijk te zijn van social media? Start vandaag nog met mijn cursus Minder afhankelijk van social media!

 

Vorig bericht
Hoe staat het met je goede voornemens en doelen? Kom vandaag in actie!
Volgend bericht
Nieuwe mensen bereiken: zet reels in!

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!