Ondernemen is echt niet voor iedereen weggelegd. Aan de andere kant, werken in loondienst ook niet hoor. Ik heb dat tot halverwege mijn dertigste geprobeerd – maar ik ben daar echt niet geschikt voor 😂.
Maar ja, dat ondernemen… Dat eeuwige gevecht tussen motivatie, discipline en altijd maar werken is soms ook een uitdaging. Daarom wil ik deze week weer eens duiken in de mindset van een ondernemer. Want naast alle marketingtips is mindset een van de belangrijkste redenen voor succes of falen als ondernemer. Net zoals bij paardrijden, waar het probleem meestal “onder de cap” zit.
Niet wachten op motivatie om AAN je bedrijf te werken
Laatst had ik er ook weer eentje: iemand die mijn hulp vraagt om haar social media aan te pakken, meer klanten te vinden en haar website te optimaliseren. Maar zodra ik een to-dolijst en actieplan maak… gebeurt er vervolgens niets. Veel te druk met andere dingen.
Maar hoe ga je die extra klanten straks lesgeven als je nu al geen tijd hebt om dit aan te pakken? 🤔 Nu er geen baas meer is die zegt: je moet van dan tot dan werken, dit en dit moet dan af zijn, gaan mensen wachten op motivatie. Op “zin”. Wachten tot er “tijd voor is”.
Motivatie is grillig. Soms heb je het in overvloed, soms is het met de noorderzon vertrokken. Wat je bedrijf draaiende houdt, is discipline. 💪
Discipline betekent dat je een actieplan maakt, mét deadlines, en je daar ook aan houdt. Geen excuses. Als je in de paarden een doel wilt bereiken, zoals een bepaald niveau halen, dan moet je ook consequent trainen. Niet alleen rijden wanneer je zin hebt en de rest van de tijd je paard vrij geven. Dat werkt in je bedrijf net zo.
Maar ik heb echt geen tijd
Even heel eerlijk: als je iets écht wilt, dan maak je tijd. Zo simpel is het. Als je het niet graag genoeg wilt, geef je andere dingen voorrang. Of misschien ben je gewoon nog te onzeker. Je durft nog niet zo goed, want wie zit er nou op jou te wachten?
We zijn ALLEMAAL ergens begonnen. 💡 Ook al heb je pas net een opleiding afgerond, je weet al meer dan de mensen die dat niet hebben gedaan.
Een ander struikelblok? Je maakt het misschien gelijk te groot. Je hoeft echt niet meteen je hele marketingstrategie uit te werken en alles te overdenken. Begin gewoon in kleine stapjes! Ga eerst eens wat posten en kijk wat werkt. Stuur een paar berichtjes naar mensen. Het is net zoals met paardrijden: je moet in het begin gewoon doen en kilometers maken – ook al is het nog niet zo goed als je zou willen. Dat komt vanzelf. 🐎
En weet je? Uitstelgedrag en zeggen dat je “geen tijd” hebt, kost je juist veel méér tijd – en misschien ook een bak aan stress. Want zonder klanten komt er ook geen geld binnen en kun je geen rekeningen betalen.
En wat dacht je van de energie die je verspilt? 😩 Elke keer dat je denkt “dat doe ik later wel”, blijft het in je hoofd hangen. Dat kost energie en uiteindelijk méér tijd dan wanneer je het gewoon meteen oppakt.
Gewoontes en systemen helpen je volhouden
Mijn artikelen en podcasts over doelen stellen begin dit jaar gingen als een malle. 🚀 Want iedereen kan wel doelen stellen, maar bijna niemand houdt ze echt langere tijd vol. Het geheim zit ‘m in het maken van gewoontes en systemen. En dan niet zomaar het systeem van een of andere guru of coach kopiëren, maar een vinden die voor JOU werkt.
Zóveel van jullie kopen het ene na het andere programma omdat jullie worden meegesleurd door alle marketingtrucjes die worden toegepast. 🎯 En dan kom je erachter dat hun systeem helemaal niet werkt voor jou.
Ik stimuleer dan ook iedereen om te zoeken naar je EIGEN systeem. Zelf ben ik echt onwijs een ochtendmens. Ik ga dus tussen 6 en 7 eerst lekker een uur wandelen. Ik heb zelf geen paard meer hier in Lelystad, dus als ik niet bij Roxana ben, moet ik op andere manieren aan mijn beweging komen. En zodra ik thuis kom, ga ik ontbijten en aan het werk.
Elke woensdag werk ik AAN mijn bedrijf. Ben ik die dag op (internationale) wedstrijd mee met Roxana? Dan zorg ik dat ik die uren op een andere dag inhaal. Zo plan ik elke week tijd in voor mijn social media posts, blog en nieuwsbrief.
‘s Middags ga ik vaak nog sporten (van bewegen word je ook weer scherper), en als ik nog veel werk heb, ga ik daarna nog even verder. De avonden gebruik ik soms nog om video’s of foto’s te verwerken, maar meer voor het “domme” werk, omdat mijn hersenen dan al aan het indutten zijn. 😴
Daarnaast heb ik een paar keer per jaar veilingen waar ik veel werk voor moet doen. In de maanden dat ik dat niet heb, werk ik vaak aan nieuwe programma’s of andere dingen om mijn klanten aan te bieden. Dat is MIJN systeem en werkt al vijf jaar echt top voor mij. Maar dat hoeft niet voor jou te werken.
Je moet je eigen systeem vinden:
-
Kies een vaste dag of tijd om aan je bedrijf te werken. Of dat nou één dag per week is of elke dag twee uurtjes.
-
Houd rekening met of je een ochtend- of avondmens bent! Plan het in op het moment dat je echt scherp bent en de rust en tijd hebt om aan de slag te gaan.
-
Zoek een businessbuddy met wie je afspreekt om elkaar aan deadlines te houden, als je dat nodig hebt!
Dat gaat met vallen en op staan – van je fouten kun je alleen maar leren.
Groeien? Begin gewoon!
Eigenlijk is het zo simpel als dat. Als je wilt dat je bedrijf gaat groeien en meer klanten wilt vinden, is de hele clue gewoon beginnen. Gewoon aan de slag gaan en de marketing kiezen die bij je past. Veel ondernemers focussen zich alleen op social media, maar marketing is zoveel breder.
Samenwerkingen opzetten, netwerken, praten met mensen in je buurt, een nieuwsbrief starten, blogs of podcasts maken… het zijn allemaal manieren om zichtbaar te worden en nieuwe klanten aan te trekken. Social media is slechts één onderdeel – en je kan zelfs succes hebben zonder heel actief te zijn op social media. Dat is het leuke aan ondernemen je kunt het helemaal op JOUW manier doen.