Zonder klanten heb je geen business, zonder klanten kun je je rekeningen niet betalen. Maar hoe kom je daar nou aan? Een vraag die je waarschijnlijk veel bezig houdt net als vele andere hippische ondernemers 🙈 Er is al veel over gezegd en geschreven maar ik hoop jullie deze keer weer te voorzien van wat praktische tips waar je direct mee aan de slag kan!
1. Teamwork makes the dream work
Als je iets wilt bereiken met je paard zul je ook samen een team moeten worden, en vaak als je echt op wedstrijd wilt heb je ook een team aan mensen nodig die je helpen, van voorlezers tot grooms, van trainers tot de hoefsmid. Deze hebben allemaal hun eigen taak en vullen elkaar aan om dat ene doel te bereiken.
In jouw onderneming kun je ook heeel goed samenwerken met andere ondernemers om zo meer ruiters en paarden verder te kunnen helpen! Laatst sprak ik een klant die gespecialiseerd is in ruiter met angst/onzekerheden die op zoek is naar klanten. En ik werk al jaren voor een eventinginstructrice die juist dàt stukje het allerlastigste vind als ze dat tegen komt bij ruiters. Hoe mooi zou het zijn als de instructeur gaat samen werken met de coach die mensen kan helpen met hun angst en onzekerheden te paard te verhelpen. Zodat ze daarna weer gewoon kunnen focussen op het trainen! Dat past onwijs mooi in elkaar en zo kun je elkaar versterken.
De instructrice werkt op haar beurt alweer jaren samen met een zadelpasser – zodra zij in de lessen twijfelt over de ligging van het zadel verwijst zij ze weer door naar haar zadelpasser.
Het werkt vaak zo goed omdat de persoon wel al vertrouwen heeft in degene die ze kennen – en dus van hun sneller aanneemt dat de andere persoon hun echt kan verder helpen. Win win situatie! Dus ga actief op zoek in je werk gebied naar andere ondernemers, drink eens een bak koffie (of een glas wijn) en ga in gesprek met elkaar. Kijk waar jullie elkaar kunnen ondersteunen!
2. Het rammelende biks bakje
Je wilt je paard uit de wei halen, of de trailer in krijgen. Wat werkt eigenlijk altijd? Een bakje waarin je wat biks stopt en mee gaat rammelen. Je lokt ze naar je toe – en hups je kunt gaan doen wat je van plan was. 💪
Dat kun je ook gebruiken in je bedrijf! Maak een gratis weggever. Een checklist, e-book, challenge, mini-cursus verzin het maar. Iets wat jou doelgroep onwijs aanspreekt, onweerstaanbaar is en waarmee je vooral bij hun vertrouwen op gaat bouwen en aan de relatie gaat werken.
- Maak iets wat je ideale klant NU gelijk wilt hebben. Niet iets wat “wel leuk is”.
- Zorg dat het een “oplossing” is voor een specifiek probleem. En nee je kan een trailerlaad probleem niet direct oplossen met 3 tips uit een e-book. Maar het kan je wel een begin geven in de oplossingen. Kies een probleem waar je doelgroep ‘s nachts echt van wakker ligt.
- Maak het niet te groot en te ingewikkeld. Heb je nog geen nieuwsbrief systeem (Tip: LaPosta is nederlands én gratis) vraag dan mensen om een privebericht te sturen om ze zo de gratis weggever te sturen. Zodat je in ieder geval in contact komt met ze!
- Mensen houden meer van actie dan van lezen. Dus laat ze vooral in ACTIE komen met je gratis weggever. Geef ze een oefening, huiswerk, actieve opdracht waar ze direct mee aan de slag kunnen en resultaat van kunnen zien.
En sluit natuurlijk af met wat je verder (betaald) voor ze kan betekenen!
3. Binnenbeen-buitenteugel
Het hele verhaal van binnenbeen-buitenteugel draait om verbinding, contact, controle. Op je social media wil je ook niet alleen zenden, maar ook in verbinding komen. Ook op je social media dus van binnenbeen naar de buitenteugel.
- Wordt actief in Facebook groepen – die zijn echt goud. Je kan makkelijk in contact komen met heel veel nieuwe mensen. Er zijn heel veel facebookgroepen al gemaakt – probeer aan te sluiten in die groepen die voor jouw bedrijf van toepassing kunnen zijn en probeer daar echt wat bij te dragen aan gesprekken!
- Besteed elke dag 10 minuten aan reageren op posts – Niet alleen maar zenden dus vanaf je eigen kanaal. En ook niet doelloos scrollen. Maar reageer eens écht inhoudelijk op mensen die je volgt en die mss wel (potentiële) klanten zijn. Toon echt interesse, stel een vraag, deel een compliment of tip.
- Gebruik actief je stories – Je stories worden getoond aan je “ambassadeurs” dus de mensen die je al kennen en waarschijnlijk al heel leuk vinden! Veilig plek dus om te expirimenteren met dingen. Gebruik polls, quizzen en vraagstickers om tot interactie te komen!
- Durf zelf ook priveberichten te sturen – Als mensen reageren onder je posts of in je stories durf dan ook ze een privebericht (terug) te sturen. Om echt in gesprek te komen. Stel open vragen en probeer natuurlijk interesse te tonen! “Leuk dat je reageerde op mijn post over [onderwerp]! Waar loop jij in je training tegenaan?”
4. Word de roddel van de dag
Iedereen die op een pensionstalling heeft gestaan weer hoeveel er gelult word onderling over elkaar. Meestal niet perse positief natuurlijk. Drama. Maar door dat er over gepraat wordt weet wel iedereen dat.
Dat kun je als bedrijf ook gebruiken: mond-tot-mond (en niet op mond 🤣) reclame kan onwijs goed werken voor je bedrijf! Er geld namelijk het zelfde voor als samenwerken met andere ondernemers: als iemand anders “reclame” maakt voor jou bedrijf aan iemand die zij kennen zullen ze die eerder vertrouwen dan jou zelf, omdat ze jou nog helemaal niet kennen!
- Vraag actief om reviews aan je huidige klanten – kies dan even voor hun of je die op Google of Facebook wilt. Als je hun de keuze geeft haken ze sneller af!
- En vraag natuurlijk om je te taggen in hun story’s – Zo zien hun vrienden en kennisen het ook weer, dit is de beste reclame natuurlijk. Zij kunnen dan hun ongezouten mening delen – en jij kan dat niet aanpassen. Eerlijker kan niet!
- Geef iets extra’s wat ze niet verwachten – Iets verassend, leuks of liefs. Misschien heb je iemand met wie je samen kan werken die kleine samples van het een of het ander weg kan geven? Wij hadden bijvoorbeeld kleine samples van Heltie Horse supplementen die we op clinics konden weggeven – dat waarderen mensen altijd enorm. En daar wordt over gepraat!
- Bring a friend – Mijn dochter zit tegenwoordig op K-pop dansen – daar mogen ze gratis een vriend of vriendin mee nemen voor een proefles. In de hoop dat ze het dan leuk vinden en komen lessen! Zoiets kun je voor jouw bedrijf ook bedenken, van korting tot een extratje mee geven wanneer ze nieuwe klanten mee nemen. Bijvoorbeeld een tof e-book met leuke oefeningen voor thuis!
5. Maak gebruik van de kudde
Ik hoef jou niet te vertellen dat paarden kudden dieren zijn toch? De kudde draait niet alleen om ikke ikke ikke, een sterke kudde beschermt elkaar, helpt elkaar vooruit. In de kudden hebben we:
- Leiders: De leider bepaald vaak de richting en zorgt voor rust en veiligheid.
- Jij bent natuurlijk de leider van deze kudde – jij bepaald te richting.
- Beta’s: De beta’s helpt de leider om de kudde bij elkaar te houden en de onderlinge relaties te versterken.
- Dit zijn de mensen die het dichtsbij je staan en je goed kennen. Goed weten wat je wel of niet doet. Vraag dus ook concreet aan die mensen: “Als je iemand hoort zeggen dat hij [probleem] heeft, zou je dan over mij willen vertellen?”
- Wakers: Dit zijn de paarden die de omgeving nauwlettend in de gaten houden en waarschuwen bij gevaar!
- Dit zijn verschillende mensen in je netwerk, van concullega’s tot tevreden klanten of mensen die je op een andere manier waarderen! Ook voor deze groep geldt – vraag ze bij tijd en wijle actief: “Ken je iemand die ook baat zou hebben bij mijn lessen/coaching?”
- Helpers: Ja dit spreekt voor zichzelf toch? De vliegende keep die overal bij helpt en ondersteund!
- Dit zijn de mensen in je netwerk die goud voor je zijn. Ze willen iedereen helpen! Dit kunnen mensen zijn met wie je al actief samenwerkt! Probeer te zoeken of je misschien gezamelijk acties of pakketten kunt aanbieden. Of speciale pakketten voor klanten via die mensen!
- Jonge paarden: De jonge paarden kijken naar de oudere en proberen zo te leren hoe het allemaal werkt!
- Dit zijn mensen in je netwerk die nog geen klant zijn, maar dat misschien wel kunnen worden. Ze volgen je waarschijnlijk al even en je hebt ze bijna binnen gehaald. Probeer dus af en toe echt te verkopen in je socials (stories of posts) want dat kan net het laatste zetje zijn die ze nodig hebben om klant te worden!
- Volgers: En dan niet de minste; de volgers. zonder volgers heeft de kudde geen structuur.
- Dit zijn de stille volgers die je posts lezen maar nog niets kopen, ze zijn er nu nog niet aan toe. Probeer nog meer vertouwen op te bouwen door tips te delen, reviews te delen én probeer gesprekken met ze aan te knopen.
Zorg dat je rondloopt met bedrijfskleding zodat ze er ook offline steeds aan herinnert worden!
- Dit zijn de stille volgers die je posts lezen maar nog niets kopen, ze zijn er nu nog niet aan toe. Probeer nog meer vertouwen op te bouwen door tips te delen, reviews te delen én probeer gesprekken met ze aan te knopen.
En Nu? Aan de Slag!
Je hebt nu vijf superpraktische manieren om nieuwe klanten te vinden. Maar alleen lezen is niet genoeg—je moet ze ook gaan toepassen! Kies vandaag nog één van deze methodes en zet de eerste stap:
🐎 Zoek een ondernemer om mee samen te werken en plan een kennismakingsgesprek.
🐎 Bedenk een onweerstaanbare gratis weggever en begin met het opzetten van een downloadpagina.
🐎 Besteed 10 minuten per dag aan reageren en netwerken op social media.
🐎 Vraag een tevreden klant om een review of tag op Instagram.
🐎 Vertel je vrienden en familie precies welk probleem jij oplost en vraag hen om je door te verwijzen.
Groeien in je bedrijf gaat niet vanzelf, maar als je slim gebruik maakt van jouw kudde, zorg je dat anderen jou helpen om zichtbaar te worden. En hoe meer mensen over je praten, hoe makkelijker klanten je gaan vinden!
Dus, welke stap ga jij vandaag nog zetten? Laat het me weten in de reacties of stuur me een berichtje! 🚀🐴