Hoe kom je aan klanten?

Home / Mindset / Hoe kom je aan klanten?

Zonder klanten heb je geen inkomen, zonder inkomen kan je niet leven. Maar hoe vind je die klanten nou eigenlijk? En hoe snel gaat zoiets? Er is vaak helaas geen gratis quick fix, met advertenties kun je iets makkelijker nieuwe mensen bereiken maar dat betekend ook echt niet morgen klanten.

Klanten moeten je leren kennen en vertrouwen

De eerste stap is dat klanten je ergens moeten kunnen zien: ze moeten weten wat je doet en je leren vertrouwen. Als je iemand in het echt spreekt gaat dat een beetje vanzelf: er begint een gesprek je vertelt over wat je doet, de ander heeft misschien vragen en zo leren ze je kennen, en je uiteindelijk vertrouwen. Pas als ze je vertrouwen en denken dat je echt wat toe te voegen hebt dan gaan ze pas bij je kopen of een les/consult afspreken.

Laat je genoeg zien

Enige vorm van zichtbaarheid is belangrijk om te zorgen dat je uberhaubt klanten kunt gaan werven. Ze moeten je bijvoorbeeld op stal (in je werkkleding) zien komen, ze komen je misschien tegen op social media of misschien heb je een lokale krant wel zo ver gekregen een stukje over je te schrijven.

Als mensen 1 keer iets van je gezien hebben dan is dat vaak niet genoeg. Ze moeten je naam/bedrijf vaker voorbij zien of horen komen voor ze een afspraak met je maken. Als ze een keer een persoonlijk gesprek met je hebben gehad gaat dat proces van leren kennen en vertrouwen een stuk sneller!

Dat is waarom je veel ondernemers gratis webinars ziet geven: potentiële klanten kunnen je zien en ze kunnen vragen aan je stellen. Zodra jij die beantwoord voelen ze zich gelijk al meer vertrouwd met jou! Is webinars geven niets voor jou of heb je nog maar weinig volgers: ga dan eens gewoon echt met mensen in gesprek. Spreek mensen aan op stal, op een evenement: toon oprechte interesse in hun en meestal kom je vrij snel toe aan je eigen verhaal/missie.

Vind je dat allemaal nog te spannend: gewone korte video ‘s delen waarin je je gedachten deelt of dingen uitlegt helpen ook al een stuk meer dan een geschreven woord 🙂 Hoe spannender de actie voor je voelt: hoe groter de kans is dat zoiets sneller klanten oplevert.

Zaaien, verzorgen en heel veel later oogsten

Hoelang duurde het voordat je iemand echt als vriend zag in plaats van kennis? Meestal gaat daar wel een tijd over heen. Hoe vaker je elkaar ziet en afspreekt, hoe meer jullie gemeen hebben, hoe sneller de band groeit. Met ondernemen is het feitelijk een hetzelfde: eerst heel veel zaaien, zaaien, zaaien. Dan veel water geven en verzorgen. En pas maanden (in sommige gevallen zelfs jaren) later zul je zien dat mensen iets van je gaan kopen of een les of consult afspreken.

Belangrijk is om het consequent vol te houden: 1 video ‘tje, een gesprekje, 1 evenementje zet allemaal geen zoden aan de dijk. Blijf elke dag bezig met AAN je bedrijf werken. Draag je werkkleding: zo zien mensen je naam regelmatig, knoop iedere dag een (digitaal) gesprek aan met iemand over je werk, deel regelmatig je social posts, stuur e-mails rond. Laat weten dat JIJ er bent.

Focus op het probleem van je klant

De valkuil waar de meesten in trappen is dat ze veel vanuit hun eigen perspectief dingen benaderen en niet vertellen vanuit het probleem van de klant. Ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken. Sta stil bij het probleem dat jouw potentiële klant heeft en wat ze eigenlijk zouden willen.

In jullie geval hebben jullie vaak nog (niet) genoeg klanten en willen jullie eigenlijk die (bij)baan opzeggen en volledig in de paarden gaan werken. Dan kan ik wel een heel verhaal blaten over online marketing maar daar zul je je in eerste instantie niet door aangesproken voelen. Dat zelfde geld voor de ruiter die nog niet weet dat ie scheef zit maar wel tegen allerlei problemen aan loopt.

Related Posts