Misschien verdien je op dit moment net genoeg geld om jezelf te betalen – of misschien begin je pas net en moet je je eerste klant nog vinden. Wat als je geen geld hebt om je marketing aan te pakken? Er zijn genoeg gratis manieren om aan de slag te gaan met je marketing zodat klanten je kunnen vinden.
Creëer een netwerk
Om te zorgen dat je klanten binnenhaalt moet je een netwerk hebben. Je moet andere mensen kennen en vooral ze vertellen over jou en vooral jouw bedrijf en wat je voor mensen kan betekenen. Dat betekent dus op zoek gaan naar mensen: kijk of je netwerkevenementen in de buurt vind (er worden er steeds vaker speciale georganiseerd voor hippische ondernemers!) of kijk of er leuke stallen/maneges in de buurt zijn en ga daar eens lang en kijk of je met mensen in gesprek komt.
Neem contact op met mensen die je kent
Deze heeft voor mij zeker in het begin heel veel opgeleverd maar als ik het nu weer zou doen weet ik zeker dat het me net zoveel op levert. Ik heb mensen uit mijn netwerk een priveberichtje gestuurd om te vragen hoe het ging – een echt gesprek aan gegaan en daarbij uiteraard ook een stukje vertelt over wat ik nu doe en waarom. Dat zorgde er in mijn geval voor dat ik binnen 2 maanden mijn loondienst baan kon opzeggen. Hoe vet! Je kunt mensen een DM of priveberichtje sturen – of bel oude contacten gewoon eens op. Ook al denk je dat ze niets voor je kunnen betekenen: je toekomstige klanten zitten vaak echt binnen je netwerk. Je kent ze al of jullie kennen gezamelijk dezelfde persoon.
Gebruik je nieuwsbrieflijst!
Heb je ooit al eens e-mailadressen verzamelt voor je bedrijf maar heb je er nog niets mee gedaan? Dan is nu het moment om daar wat mee te doen. Geef veel waarde weg in zo’n nieuwsbrief. Geef ze tips waar ze echt wat mee kunnen, ze zullen je altijd uiteindelijk zelf nog wel nodig hebben maar dan zijn ze vast overtuigd van je kennis.
Heb je die nog niet dan is het tijd om die lijst zeker op te gaan bouwen – want weet je nog Hyves? Dat verdween van de een op de andere dag: iedereen ging over naar Facebook. Weg al je connecties, volgers etc. Die e-mailadressen blijven altijd van jou! Er zijn best wat fijne nieuwsbriefprogramma’s die je gratis kan gebruiken tot een aantal inschrijvers.
Wees actief op je social media
Zorg dat je regelmatig actief bent op de sociale kanalen die je hebt gekozen (liever 1 goed onderhouden dan 3 half!). En niet alleen dat je zelf post maar vooral ook dat je reageert op posts en verhalen van anderen. Alleen dan krijg je echte verbinding met elkaar. Als je elke dag 10 minuten even door je feed heen scrollt en wat reacties plaatst ben je al een heel eind. Doe het bijvoorbeeld tijdens je koffie pauze of als je staat te wachten bij school.
Op Facebook zijn er veel waardevolle groepen waar je gebruik van kunt maken om nieuwe mensen te leren kennen. Ik deelde laatst in mijn blog “Hoe je gratis duizenden nieuwe klanten kunt bereiken via Facebook” een overzicht van hippische groepen die je kunt gebruiken.
Verkopen!
En nog veel belangrijker bij alle opties: vergeet vooral niet te ‘verkopen’. Meestal zit het probleem van geen klanten daar in. Je vertelt niet actief welk probleem je voor mensen kunt oplossen. Je kiest geen overtuigende woorden. Je plaatst geen link waardoor ze makkelijk een afspraak kunnen maken of een product kunnen kopen.
Hoe actiever jij bent hoe meer het oplevert
Toen je leerde paardrijden op een manege en nog maar 1 keer in de week les had duurde het ontzettend lang voor het ergens op leek toch? En toen je vaker ging rijden, beter les kreeg toen merkte je dat je ineens veel meer stappen maakte dan met de 1 keer in de week les. Dat is met ondernemen net zo. Als jij 1 keer in de week iets doet om actief naar buiten te treden dan duurt het langer dan dat je er elke dag minstens een uur mee bezig bent. You gotta work for it. Verliezer hebben een excuus, winnaars hebben een plan.