Geen idee wie je nou eigenlijk wilt bereiken? Deze oefening helpt je kiezen

De basis van succes is het goed kennen van je ideale klant. Niet een beetje, maar écht snappen waar ze mee zitten. Wat hun uitdagingen zijn, waar ze ’s nachts van wakker liggen, en wat ze zelf merken of voelen dat er mis gaat. Maar eerlijk is eerlijk: dat is helemaal niet zo makkelijk. Hoe krijg je daar nou duidelijkheid over, zonder dat je erin blijft hangen of blijft twijfelen? Daarmee ga ik je vandaag opweg helpen. Zodat jij helder krijgt wie je wilt helpen, wat die persoon nodig heeft — en hoe jij daar met jouw aanbod perfect op in kunt spelen.

Waarom het zó belangrijk is om je ideale klant te kennen

Ik kan het echt niet vaak genoeg zeggen – als je gaat beginnen met een website en je social media e.d. zonder dat je goed hebt na gedacht over je (ideale) klant dan ben je echt gewoon met losse flodders aan het schieten. Als je precies weet WIE je aan spreekt dan wordt je verhaal veel sterker. En je doelgroep voelt zich ineens wel aan gesproken. Je bent niet aan het roepen in het luchtledige.

Mijn vriend heeft niets met paarden – snapt ze niet, heeft er niets mee.  Begrijpt hun taal niet. Natuurlijk als ie een paard vast heeft gaat dat wel een soort van goed. Echter elk paardenmens kan vanaf afstand zien als iemand een paard vast heeft of ie paardentaal begrijp of niet.

Als jij dus gewoon maar wat roept op je website of social media en je hebt geen idee van de taal van je ideale klant – dan is de kans dat je daarvan een succes gaat maken vrij klein.

Veel gemaakte fouten – trap niet in deze valkuilen

Je bent echt niet de enige als je denkt “maar ik wil toch iedereen helpen”? In het begin helpt het vaak je bedrijf als je eerst keuzes maakt. Ooit begon Coolblue met allemaal losse sites: “tvstore.nl”, “tandenborstelstore.nl”. Het waren er uiteindelijk zelfs 325 (!). Door dat ze eerst allemaal losse webshops gebruikten leken ze dus op elk gebied apart echt een expert te zijn! Waardoor mensen veel meer vertrouwen in hadden. Uiteindelijk hebben ze wel alles samengevoegd en hebben ze nu een veel breder assortiment.

Probeer zeker in het begin van je onderneming heel duidelijk te formuleren welke klanten je kan helpen: mensen met een paard is eigenlijk veel te breed. Liever “angstige ruiters” is al een veel kleinere en specifiekere doelgroep. Daardoor kan je ze gerichter aanspreken.

En ga niet te veel denken van uit je eigen perspectief of aanbod, maar probeer jezelf te verplaatsen in de schoenen van je ideale klant. Welke symptomen van het probleem ervaren ze? Waar dromen ze van? Waar willen ze uiteindelijk terecht komen? Wat hebbben ze al geprobeerd? Probeer echt eens in hun schoenen te staan en vanuit daar te kijken naar wat je zou kunnen bieden met je bedrijf.

Ga nu zelf aan de slag met deze stappen

En zoals je gewend bent gaan we natuurlijk vooral ook praktisch aan de slag. Dusss. Pak je pen en papier – of je laptop. En ga aan de slag met de volgende vragen:

  1. Wat voor type klant past echt bij jou?
    Waar krijg jij energie van? Met welk type klant werk je met plezier? Denk aan karakter, motivatie, niveau (beginners, wedstrijdruiters), en ook het soort paardeneigenaar waar je blij van wordt.

  2. Wat zijn hun grootste frustraties en uitdagingen?
    Wat loopt steeds vast? Wat lukt ze maar niet, ook al proberen ze van alles? Denk aan angst, gebrek aan vooruitgang, pijn bij het paard, onbegrip van hun omgeving. Waar liggen ze echt wakker van.

  3. Wat ziet je klant zelf als het probleem?
    Jij ziet misschien de oorzaak (“zit niet recht”, “slecht passend zadel”), maar zij ziet symptomen (“m’n paard wil niet voorwaarts”, “ik voel me onzeker”, “ik rij altijd slechter op wedstrijd”). Dat verschil is belangrijk!

  4. Wat maakt jou uniek?
    Waarom zouden mensen voor jou kiezen? Wat maakt jouw aanpak anders dan die van andere instructeurs, coaches, zadelpassers of hoefsmeden? Dit is niet opscheppen, dit is bewustwording. Klanten kiezen jou om wie jij bent en hoe jij werkt.

  5. Wat hebben ze allemaal al geprobeerd?
    Vaak komen klanten bij jou terecht nadat ze al van alles hebben geprobeerd: meerdere instructeurs, behandelaars, zadels, enzovoort. Weet wat ze al hebben gedaan — en waarom dat niet werkte — zodat jij kunt laten zien dat jij het anders aanpakt.

  6. Hoe kun jij hun zorgen wegnemen?
    Als mensen teleurgesteld zijn in eerdere ervaringen, zijn ze voorzichtig. Ze willen wél, maar durven niet meer te hopen op een oplossing. Hoe geef jij weer vertrouwen? Kun je iets bieden dat laagdrempelig is (proefles, kennismakingsgesprek, geld-terug-garantie)? Laat zien dat jij hun zorgen begrijpt én serieus neemt.

Je hóeft dit niet allemaal in je eentje te doen. Juist bij dit soort vragen is het superfijn als iemand even met je meedenkt. Iemand die de juiste vragen stelt, met je spart, en helpt om alles concreet te maken. Je kunt dit samen met je business buddy bespreken, ga eens in gesprek met een goede klant, of misschien kun je eens brainstormen met ChatGPT. Laat hem niet in een keer het antwoord uit poepen maar vertel welke vragen je moet beantwoorden, vertel wat jij al weet over je doelgroep, en vraagt ChatGPT om jouw de juiste vragen te stellen om tot de goede antwoorden te komen!

Of ik kan je natuurlijk hiermee helpen in een 1-op-1 videocall! Als je hulp nodig hebt stuur me vooral een berichtje!

En hoe gebruik je dit?

Nu je jouw (ideale) klant goed kent kun je dit maximaal gaan inzetten in je marketing!

  • Gebruik de woorden van je klanten in je teksten op je website en in je social. Schets herkenbare situaties en vertel verhalen over hoe je dingen eerder hebt opgelost. Mensen zijn dol op verhalen! 👉 Lees ook: Hoe vind je de juiste woorden voor je doelgroep?
  • Laat voorbeelden zien die ze herkennen: zoals een video van een angstige & gespannen ruiter op buitenrit. Een ruiter die naar beneden kijkt en daarom niet uitkomt bij de sprong.

Soms ontdek je, als je helder hebt wie je ideale klant is, dat je aanbod eigenlijk niet helemaal (meer) aansluit. Misschien heb je ooit iets opgezet omdat je dacht dat het ‘zo hoort’, maar merk je nu dat jouw klant iets anders nodig heeft.

En dat is oké!

Sterker nog: het is juist slim om je aanbod aan te passen als dat betekent dat je klant er beter mee geholpen is — én jij er blijer van wordt. Je hoeft niet je hele bedrijf om te gooien, maar kleine aanpassingen kunnen al een wereld van verschil maken.

💬 Je klant heeft vooral behoefte aan vertrouwen en structuur?
→ Bied een starterspakket aan voor beginners of herintreders, met extra uitleg, persoonlijke doelen en eventueel een check-in moment via app of mail.

🧠 Je werkt graag met ruiters die veel piekeren of faalangst hebben?
→ Voeg mindset-coaching toe aan je lessen of maak er een aparte module of sessie van. Denk aan een combinatie van rijden + mentale begeleiding.

👩‍💻 Je trekt klanten aan die graag zelf willen oefenen tussen de lessen door?
→ Maak een mini-videobibliotheek met oefeningen of stuur na elke les een korte samenvatting/tip mee per mail of WhatsApp. Maak een voorraad met toffe oefeningen voor thuis!

Vorig bericht
Tijd besparen door taken op de JUISTE manier te batchen
Volgend bericht
Zo krijg je reviews die voor jou het werk doen!

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!