Dit doen veel ondernemers niet graag… maar zou ze wel heel goed helpen!

Home / Klanten werven / Dit doen veel ondernemers niet graag… maar zou ze wel heel goed helpen!

Ik was 16 en had geen idee wat voor vervolg opleiding ik wilde doen. Ja iets met ICT want ik was wel handig met computers. Maar ik vond niet echt wat bij me paste. Dus ik ben gaan werken. Na wat verschillende baantjes kwam ik terecht bij een internetbureau. Eerst als receptioniste (wat mij niet heel goed paste maar ik wilde vooral doorgroeien binnen dat bedrijf) en groeide al snel door naar de online marketing & test afdeling. Om je te blijven ontwikkelen ga je veel naar evenementen en congressen om zo de nieuwste inzichten en tips en trucs van anderen te horen. Maar dan in de pauzes en na afloop dat verschrikkelijke woord.

Netwerken.

Dat netwerken op een congres is gewoon niet mijn ding.
Ik loop er TOTAAL op leeg.

 

Je staat in een hok met allemaal mensen en dan moet je even praatjes gaan maken. Een aanknopingspunt vinden. Dat was (en is) niet mijn talent. En (gelukkig) die van mijn collega en inmiddels vriendin – ook niet. Dus wij drukte altijd onze snor bij dat soort momenten. Groeeetjes! Als we toch per ongeluk in zo’n netwerk gesprek belandden dan voelde we ons alle twee vreselijk ongemakkelijk en zochten we zo snel mogelijk naar een uitweg :o).

Nu heel wat jaren verder en ruim 4 jaar als zelfstandig ondernemer zie ik regelmatig hoe belangrijk je netwerk eigenlijk is. Ik kon vrij snel nadat ik besloot voor mezelf te gaan werken mijn loondienst baan op zeggen – omdat ik een netwerk had opgebouwd. En niet op van die congressen – maar door foto’s te maken bij de crosslessen. Door tijdens de lessen van Roxana met mensen te praten, een relatie met ze op te bouwen. En zo veel connecties in de paardenwereld te verzamelen. Op een soort natuurlijke manier is dat in een aantal jaar zo gegroeid. Daarnaast werkte ik natuurlijk steeds meer samen met Roxana waardoor onze netwerken elkaar steeds meer begonnen te overlappen.

 

De meest van jouw klanten bevinden zich in je (in)directe netwerk!

Heb je daar al eens bij stil gestaan? Het geldt voor mij en ik zie het regelmatig bij anderen. De mensen die op jouw zitten te wachten kennen jou al – of jullie hebben een gezamenlijk contact.

Ze weten waarschijnlijk alleen niet wat je precies doet. Waar je ze mee kan helpen. Je denkt dat het vast wel duidelijk is, maar ik kan je garanderen: dat is echt niet zo. Aan jou dus de taak om te zorgen dat ze dat wel weten. Vertel vaker over je bedrijf, en wat je doet. Hoe gek het ook voelt.

Stuur bijvoorbeeld eens een reeks met prive berichten naar je contacten waarin je uitlegt wat je doet en dat je ruimte hebt voor nieuwe klanten. Met de vraag erbij of zij hulp nodig hebben of misschien iemand kennen. Zo kon ik binnen 1 maand mijn baan opzeggen omdat ik het aan genoeg mensen had vertelt en er ook mensen op hapte. Omdat de mensen je al kennen – of je hebt een gezamenlijk contact – vertrouwen ze je veel sneller om ook echt met je te werken. In eerste instantie kreeg ik amper bericht terug, sommigen had ik wel een leuk gesprek mee maar leverde niets op. Maar na een maand druppelde er toch ineens van alles binnen – wat echt daar de oorsprong had!

80% van mijn klanten komt nog altijd uit het allereerste netwerk wat ik jaren geleden maakte

Bouw je netwerk op JOUW manier

Kijk sommige mensen vinden die netwerkbijeenkomsten zoals ik hier boven noemde op die congressen geweldig. Die kunnen zo uren een soort van speeddaten met allemaal mensen tot ze de juiste hebben gevonden. En die zijn er voor hippische ondernemers ook regelmatig. Ik loop daar echt volledig op leeg. Ik ben daar niet geschikt voor. Maar je hebt wel een netwerk nodig. Dus je moet wel een manier gaan zoeken om het te bouwen.

Ik deed dat dus door op de eerste plaats mijn gezicht veel te laten zien bij lessen en wedstrijden door foto’s te maken, maar op de tweede plaats nauw samen te werken met Roxana. Daardoor groeide onze beide netwerken. Ik denk dat 80% van mijn klanten waardoor ik elke maand mezelf genoeg kan uit betalen nog altijd uit dát netwerk komen. Bizar he? En ook voor Roxana geldt dat ze veel vaste klanten in haar eigen netwerk heeft, en dat die vaak ook weer nieuwe mensen mee nemen of connecties hebben met verenigingen of scholen die vervolgens haar vragen voor een clinic op hun locatie. Natuurlijk helpt sociale media daarbij, maar de basis zijn de relaties.

Dus hoe ga jij zorgen dat jouw netwerk groeit? Kun je samenwerken met een vereniging uit de buurt? Of misschien heb je een vriendin die ook ZZP-er is die net een andere beroep uit voert, wat kunnen jullie samen doen om jullie netwerk in elkaar over te laten lopen? Zijn er wedstrijden in de buurt waar je misschien wat kan helpen als vrijwilliger en zo in contact te komen met mensen? Vooral in de eventing sport zijn er veel wedstrijd die staan te springen om vrijwilligers – en zo kun je in een heel tof netwerk van paardenmensen komen.

Het gaat dus in eerste instantie niet direct om je bedrijf te verkopen maar vooral relaties te bouwen met mensen. En dat klinkt veel zwaarder dan dat het is. Help ze waar je kunt, toon interesse. Maar voeg ze vooral ook weer lekker toe op social media. En geef dan ook eens een like of reactie op een post die zij plaatsen. Het draait niet alleen om zenden maar om interactie. En dan beide kanten op.

Er zijn ook vele facebook groepen waar je misschien aan kan deelnemen om zo relaties te bouwen! Allicht kun je leuke whatsapp groepen of communitys vinden waar je wat kunt toevoegen?

Jij bent uniek. Dus jij hebt ook jouw unieke manier van werken. En jouw eigen netwerk.

Het draait allemaal om relaties & verbinding

Als we als mens positieve ervaringen hebben: van een leuke interactie, tot halen van een doel of een fijn ritje met je paard komt er dopamine vrij. En daardoor zal ons brein stimuleren om zoiets nog een keer te doen! Dat is wat jij natuurlijk ook wilt bereiken met de mensen in jouw omgeving: dat ze met jouw positieve interacties hebben waardoor ze dat nog een keer willen!

Door dat er dopamine vrij komt bij die persoon zal hun geheugen ook beter werken en kunnen ze beter dingen leren en opslaan. Waar onder jouw naam! En als je dan later op social media eens post wat je precies doet zijn ze sneller geneigd om je te helpen en al dan niet mensen naar je door te verwijzen.

Als de mensen je nog totaal niet kennen dan is het proces voor dat ze een product of dienst bij je aanschaffen ook veel langer. Ze moeten je eerst nog leren kennen, vertrouwen, begrijpen wat je doet en dan gaan ze pas over tot aanschaf. De mensen uit je netwerk die slaan meestal stap 1 en 2 over of schieten er veel sneller doorheen.

 

Related Posts