Heb je een hobby of heb je een bedrijf?

Home / Algemeen / Heb je een hobby of heb je een bedrijf?

Jaren geleden kwam ik een soort van per ongeluk in aanraking met de eventing. Het paard wat ik bijreed stond op een stal waar een crossterrein bij was, en zo doende ging ik wel eens kijken bij de crosslessen. En omdat het best wel indrukwekkend is nam ik een keer de camera van mijn vriend mee. En begon ik wat foto’s te maken. In het begin trouwens nog totaal geen idee hoe het moest maar al doende leert men en begreep ik de camera en instellingen steeds beter. Tot ik vaker gevraagd werd: ben je er weer bij voor de foto’s? Ik zag dat andere fotografen foto’s verkochten van de cross: dus zodoende ben ik het “serieuzer” aan gaan pakken en ging ik er zo een beetje geld mee verdienen.

Om de foto’s te maken sta je dus eerst al een uur bij zo’n les, en dan per uur les ben je ook nog bijna een uur bezig met uitzoeken en nabewerken. Dus pakweg 2 uur werk. De lessen hadden maximaal 4 ruiters per uur maar soms ook wel privelessen. In het begin vroeg ik geloof ik 10 euro per setje foto’s. In het geval van 4 ruiters heb je dus wel 40 hele euros. Voor 2 uur werk. Maar ja lang niet iedereen besteld.

Inmiddels een aantal jaar fast forward: ik maak geen foto’s meer maar alleen video’s (die kosten namelijk minder tijd om uit te zoeken) en ik laat mensen vooraf aangeven of ze het willen of niet. En mijn prijs ligt inmiddels ook hoger. Als je het omrekent naar het aantal uren werk versus het geld is dat stukje van mijn bedrijf nog steeds meer “hobby” dan echt bedrijf. Maar zo heb ik in ieder geval mijn reiskosten naar Roxana er uit en gaan we dan vaak ook nog samen aan het werk.

En hoe is dat voor jou?

Veel paarden mensen beginnen een onderneming uit liefde voor het paard, om mensen & dieren te willen helpen. En dan beland je waarschijnlijk net zoals ik in het begin in het straatje van “hobby” in plaats van bedrijf. Je verdient wel wat geld maar eigenlijk kan je je broek er niet mee omhoog houden.

En dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Als jij dat zelf ook okay vind. Als je gewoon een baan in loondienst hebt, en erbij een beetje “in de paarden zit”. Maar als je wel echt het verschil wilt maken, meer mensen en paarden wilt helpen dan zul je wat moeten gaan veranderen.

3 tips om van je hobby je bedrijf te maken

1. Stel duidelijke doelen

Stel je gaat een cross starten, maar je hebt geen idee waar de finish is, je weet niet wat je doel is. Dan weet je ook niet wat je route is. En dan wordt het heel erg lastig om de finish te halen. Dat zelfde geld voor je bedrijf. Als je niet weet waar je heen wilt, dan kun je bijna geen route uitstippelen en kun je geen plan maken. En dan loop je maar wat doelloos rond tot je het juiste pad weer hebt gevonden.

Wist je trouwens dat mensen die hun doelen uitspreken 85% meer kans hebben om het te halen? Belangrijk bij het stellen van doelen is wel dat het een meetbaar doel is, realistisch en haalbaar. Je kunt wel als doel hebben om beter te willen paardrijden: maar wat is precies beter? Maak het doel ook niet te groot: je kan wel als doel hebben om ooit internationaal te willen rijden maar dan moet je daarvoor eerst nationaal je punten halen.

2. Zorg dat je niet meer het grootste geheim bent

In mijn recente onderzoek bleek dat je een ding heel lastig vind. Jezelf online tonen. Je blijft het liefste in je veilige coconnetje en verstopt je lekker achter je lettertjes. Je post wel eens wat online maar je hebt niet echt een systeem.

Kijk stel: je hebt je website aan gemaakt. En je hebt een profiel aangemaakt op social media. Je logootje laten maken. Misschien een bedrijfsjas laten borduren. En vriendin die wel “sponsorruiter” wilt zijn. En dan ga je wachten tot de klanten binnen komen. En dan komt er niets. Want eigenlijk niemand weet dat je bestaat.

Om te zorgen dat je niet het grootste geheim bent en blijft moet je ACTIEF aan de slag met je bedrijf. En vooral de juiste keuzes maken. Niet nog weer 3 uur sleutelen aan een website geen een bezoeker op komt. Heb je wel eens nagekeken hoeveel bezoekers je eigenlijk hebt daar? We zijn heel druk met likes en views op social media maar geen idee wat er op je website komt. Waarschijnlijk nog minder dan je likes krijgt.

Dus je moet echt aan de slag. Een plan maken, een strategie. Een doel met een route er naar toe. Om deze omzet te halen moet ik zoveel klanten binnen halen, daarvoor ga ik deze en deze dingen doen.

Bijvoorbeeld: verenigingen in de buurt contacten of je een demo of clinic mag geven. Vertel op stal over je bedrijf. Zoek wat proefklanten en vraag of je stukjes van die les of behandeling mag filmen zodat je het kan delen. Wordt actief op sociale media en dan niet alleen zenden maar echt in gesprek gaan: wordt actief in groepen op Facebook, reageer op Instagram stories of berichten van anderen. Ga aan de slag met een nieuwsbrief en een gratis weggever zodat mensen ook echt zin hebben om zich in te schrijven.

3. Wees reeel over je prijzen

Als ondernemer heb je vast wel gemerkt dat je best veel dingen zelf moet regelen en betalen, je moet zelf zorgen voor een potje als je ziek bent. Je pensioen. Maar ook de BTW en belasting moet je allemaal apart houden zodat je het netjes kan afdragen. En dan moet je ook nog rekening houden met hoeveel uur je wil/kan werken elke week zodat je tijd over houd om ook nog aan de slag te gaan met je eigen paarden.

Om je eigen uurtarief te bepalen zou je de volgende dingen op een rijtje moeten zetten:

  1. Wat heb ik elke maand netto nodig om van rond te kunnen komen?
  2. Welke zakelijke kosten heb ik? Zoals de BTW, inkomstenbelasting maar ook kosten als voor je boekhouding en verzekeringen. Twijfel je over hoeveel je aan de kant moet zetten voor de inkomstenbelasting? Check de handige tool van de KVK.
  3. Hoeveel uur per week kun je factureerbaar werken? Houd ook rekening mee dat je ook uren kwijt bent die je niet kunt factureren zoals voor je administratie, BTW en belasting aangifte maar ook het promoten van je bedrijf. Houd ook rekening met hoeveel vakantie je wilt opnemen in een jaar tijd!

Als je die kosten op een rij hebt kun je een reken sommetje maken. Nummer 1 en 2 tel je bij elkaar op en zou ik keer 12 doen. Stel dat je hebt bedacht ik wil 8 uur per week besteden aan mijn bedrijf en administratie, en ik wil dan nog 3 dagen werken voor klanten, 24 uur per week factureerbaar. En ik wil per jaar 5 weken vrij zijn. Dan kun je dus 47 weken per jaar werken. Dat is 47 weken x 24 uur = 1128 uur die je kunt werken. Stel dat 1 en 2 bij elkaar 4000 euro was, keer 12 is 48.000. Gedeeld door de 1128 uur kom je uit op minimaal een uurloon van ongeveer 42,5 euro.

Dan is het ook nog goed om je af te vragen in hoeverre het haalbaar is: als ondernemer heb je veel wisselende uren en mensen werken vaak ook overdag waardoor je misschien niet in 3 dagen 24 uur kan werken maar dat je dat verdeeld over 5 avonden lessen geven. Ik zou altijd je uurloon iets hoger inzetten dan dat je uit je berekening haalt zodat je altijd nog marge hebt voor wanneer het tegen valt.

Kies voor de juiste acties die wèl klanten opleveren!

Wil je meer hulp met de juiste keuzes maken in je bedrijf die je bedrijf echt vooruit gaan helpen? Dat je niet meer het grootste geheim bent, en geen hobby meer hebt maar echt een bedrijf? Op 8 april start ik met de focus 5 daagse. Ik neem je aan de hand mee met het maken van de juiste keuzes zodat je niet blijft hangen in dingen doen voor je bedrijf die géén klanten opleveren.

Related Posts