Dit is waarom jouw actie niets oplevert

Home / Social media / Dit is waarom jouw actie niets oplevert

Dus je hebt echt een vet goede actie, deal of korting verzonnen. Een tof traject, een gaaf webinar. Een reeks lessen, een korting als je alleen vandaag boekt. Jij deelt het na veel nadenken en piekeren eindelijk op je social media. Je gaat zitten wachten nu stromen de aanvragen binnen toch?! Nope. Het blijft stil. Zit je dan met je briljante idee en niemand die hapt. Hoe dan?!

De valkuil waar veel ondernemers in stappen..

Je bent super blij met je actie dus je plaatst het op je social media. Waar je misschien 100 volgers hebt. Waarvan 20 familieleden. Met een goed geluk zijn er 5 mensen geïnteresseerd. Maar 3 bekijken je post op het moment dat ze geen tijd hebben en vergeten het weer. 2 bekijken je post en 1 daarvan liked het – en denkt daar moet ik straks echt even wat mee doen. 1 is wel echt geïnteresseerd maar op dat moment gooit haar paard de poetstas van de rand. En dat was het dan. Je actie is verdwenen op social media. Het bericht komt niet meer terug. En jij maar wachten.

Het 1 keer delen op je eigen sociale kanaal is meestal lang niet genoeg om écht succes te bereiken. Je moet een actie plan maken. En weten dat je doelgroep er ook echt op zit te wachten.

In 4 stappen een succesvolle actie opzetten

  1. Eerst verkopen dan pas tijd besteden: In het begin heb ik weken gewerkt aan een product. Ik was er zo blij mee. Super tof. Gelanceerd, echt een plan gemaakt en… niemand zat er op te wachten. Al mijn tijd vergooit en er niets mee verdient. Tot ik de tip ergens las: verkoop het eerst en maak het dan pas. Dus wil je een lestraject doen: steek er niet al te veel tijd in vooraf laat mensen eerst inschrijven (en bijv een deel vast betalen) en maak het daarna pas concreet. Maak daarna pas de lesmaterialen/video’s e.d. wat je bedacht hebt. Eerst checken of er animo is.
  2. Geef niet te snel op, test, test en test: Als je iets lanceert en er reageert niemand kan het erg demotiverend werken. Je gooit de handdoek in de ring. “zie je wel niemand zit op mij te wachten”. Zie het als een leer moment! Ik had laatst het idee om iets te maken over gratis weggevers: maar er kwam helemaal geen reactie op. Daarna ben ik begonnen met mijn social media op orde zonder stress programma – daar werd veel sneller op gehapt. Daar zat mijn doelgroep dus wèl op te wachten!
  3. Maak een actieplan: Okay zoals gezegd 1 keer delen op je social media brengt dus niet zo veel. Social media is overvol geraakt dus je moet echt opvallen wil het zin hebben. En vooral veel herhalen. Heb je een duurdere actie dan moet je langer van te voren beginnen met promoten – heb je een goedkopere actie kun je het in een paar dagen wel voor elkaar krijgen!
    • Plan maken voor je eigen sociale kanalen: Plan diverse verschillende berichten in die beginnen met een verhaal of tip die uiteindelijk eindigt in je actie/aanbieding. Als ze zich herkennen in het verhaal of ze hebben wat aan de tips gaan ze sneller actie ondernemen. Wees niet bang om het te vaak te delen: je ziet toch verder ook altijd diezelfde reclames overal? Let maar eens op hoevaak je een zelfde poster, banner of advertentie ergens ziet.
    • Maak gebruik van Facebookgroepen: Facebook stimuleert graag het gebruik van groepen, er zijn dus ook best veel paarden gerelateerde groepen. Deel daar in je ook (meerdere keren). je actie. Let wel even op wat de regels zijn van de betreffende groepen. Op mijn website in mijn eerdere blog “Hoe je gratis duizenden nieuwe klanten bereikt via Facebook” vind je een lijst met nuttige Facebookgroepen.
    • Kijk of ambassadeurs je acties willen delen: Je hebt vast al een paar trouwe klanten of vrienden, vraag ze gewoon of ze je actie of aanbieding willen delen op hun kanalen. Alle kleine beetjes helpen! Je kunt ze ook vragen om mensen te taggen die mogelijk interesse hebben. Het enige wat je hoeft te doen is die mensen even zelf een berichtje te sturen.
    • Stuur je actie rond via Whatsapp: Vaak een vergeten kanaal maar je kunt makkelijk een lijst maken in Whatapp waarmee je in 1 keer een hele lijst met klanten een bericht kunt sturen om ze op de hoogte te brengen van je nieuwe actie/aanbieding. Je kunt ook een community maken waar je nieuwe les data, consultroutes e.d. in deelt. In een Whatsapp groep kunnen mensen elkaars nummer zien, in een community alleen de nummers van de beheerders. Let op: heb je een whatsapp business account dan lukt een community niet – dan moet je even iemand zoeken die je vertrouwt en de community voor jou aan maakt (zijn of haar nummer wordt dan wel voor iedereen zichtbaar) en jou beheerder maakt.
    • Deel het op andere platformen. Geef je bijvoorbeeld een clinic of reeks lessen vanaf een bepaalde datum? Dan kan het zinvol zijn om het bijvoorbeeld op Startlijsten.nl aan te maken (kan gratis!).
    • Vergeet je nieuwsbrief niet. Heb je al een nieuwsbrief en een contacten lijst op gebouwd? Deel het daar dan ook gerust een paar keer in! Leid het weer in met een relevant verhaal of tip en sluit af met je actie/aanbieding.
  4. Denk ook aan offline: Ik duik altijd als eerste in het online stuk maar het offline stuk kan je vaak ook veel brengen bij acties en aanbiedingen. Heb je een eigen locatie waar mensen komen? Maak een simpele flyer/poster die je op hangt langs de bakrand of in de kantine zodat mensen het kunnen zien. En anders kun je het rond sturen aan verenigingen of stallen in de buurt – dat zij het kunnen uitprinten en op hun bord hangen. Je hebt vast warme contacten opgebouwd die je graag willen helpen met dit toffe nieuwe idee!

De reden waarom een actie soms tòch mislukt

De meest voorkomende reden dat een actie mislukt is omdat te weinig mensen het zien – als het goed is heb je in de 4 stappen hier boven er voor gezorgd dat je het op genoeg plekken, op verschillende dagen herhaalt hebt. Als je actie toch mislukt zou ik als eerste even kritisch kijken of je het wel genoeg gedeeld hebt en herhaalt hebt op alle verschillende plekken waar je actief bent.

Het kan ook zijn dat je aanbod niet is waar je doelgroep op zit te wachten – of de prijs klopt niet. Dat is echt een kwestie van testen – netzoals ik laatst deed met mijn weggevers. Gewoon uit proberen en je kunt het natuurlijk ook altijd gewoon vragen aan je (potentiële) klanten.

Je aanbod is onduidelijk of mensen snappen het niet. Soms klinkt het in jouw hoofd heel logisch – maar snapt je doelgroep helemaal niet wat je bedoelt. Gebruik je te veel vakjargon. Of is je tekst veel te lang en onsamenhangend. Probeer het zo simpel mogelijk te noemen en te omschrijven. En heb het vooral over de transformatie die ze er mee gaan bereiken: “Je paard zonder stress op de trailer” ipv de kenmerken “Je leer specifieke technieken om je paard op de trailer te krijgen”.

Er is gebrek aan urgentie. Ben je wel eens op Booking.com geweest? Daar staat altijd iets bij als “deze kamer is net geboekt”, “er is nog maar 1 kamer beschikbaar” of “2 mensen bekijken op dit moment deze kamer”. Je hoofd reageert daar onbewust op. Je voelt de “druk” die ze daarmee opleggen. Waardoor je net iets sneller overgaat tot een keuze. Dat is iets wat ook bij zo’n actie zinnig is om te doen. Dus iets als “boek voor dan en dan voor de early bird prijs”. Of kies een specifieke datum uit voor je thema les of clinic – dan heb je ook al urgentie. Je kunt ook aangeven dat je slechts 10 plekken hebt.

Ze kennen je nog niet goed genoeg en hebben te weinig vertrouwen in je. Als je pas net begint kennen mensen je natuurlijk nog niet zo, en heb je nog maar weinig volgers, klanten en contacten. Dan is het zaak om vooral eerst te werken aan je eigen netwerk, contacten, zichtbaarheid. Zorg eerst dat je echt wat klanten hebt, dat die tevreden zijn en zo verder vertellen over wat jij kunt. Praat met zo veel mogelijk mensen over je bedrijf, meng je ergens tussen andere paarden mensen om je gezicht te laten zien (wordt bijvoorbeeld vrijwilliger op een wedstrijd of evenement) om zo een netwerk te bouwen. En je kunt natuurlijk online veel video materiaal delen – dat werkt vaak beter dan een tekst om vertrouwen te wekken.

Related Posts