Reviews: hoe kom je er aan en wat kun je er eigenlijk mee?

Home / Algemeen / Reviews: hoe kom je er aan en wat kun je er eigenlijk mee?

Wist je dat ongeveer 93% van de mensen online reviews bekijkt voor ze een aankoop doen of een afspraak maken met een bedrijf? Dat is natuurlijk een immens percentage. En ik moet zeggen ik doe het eigenlijk ook altijd. Zelf wanneer iemand mij een bepaald bedrijf of persoon aanraad ga ik eerst online eens zoeken wat ik kan vinden. Hoe is dat voor jou?

Hoe kom je aan reviews?

Veel ondernemers zijn een beetje bang om te vragen om reviews. Maar zeker als je nog maar net begint en je nog niet heel veel klanten hebt is de kans klein dat mensen uit zichzelf reviews gaan plaatsen. Ze denken er gewoon niet aan – en ze realiseren zich waarschijnlijk niet hoeveel ze jou er mee kunnen helpen. En daarnaast zijn mensen vaak geneigd om alleen reviews te plaatsen wanneer iets is tegen gevallen.

Veel ondernemers zijn nog best onzeker en zijn bang dat opdringerig worden gevonden of dat mensen negatief over ze zullen zijn. En toegegeven: het kan ook echt best spannend zijn. Maar gelukkig zijn de meeste mensen vaak heel positief en hebben ze soms zelfs nog nuttige feedback die je kunt gebruiken om te verbeteren. Wees dus niet bang om er gewoon eens om te vragen.

Vraag het bijvoorbeeld aan het einde van je les, laat ze gelijk een QR code scannen om een review te plaatsen. Geef ze een korting voor de volgende keer als ze een review delen. Je kunt ook vanuit sommige systemen automatisch een email laten sturen na afloop van een consult, allicht met een factuur erbij, maar daar kun je natuurlijk ook vragen om een review. En het loont ook soms om het op je sociale media te vragen als je daar al een leuk aantal volgers hebt, maar in het begin is het echt verstandiger om het persoonlijk te vragen!

Waar laat je mensen ze plaatsen?

Ik zie nog altijd veel ondernemers die een review van iemand zelf op hun website plaatsen – opzich niets verkeerd mee maar je kunt het zelf verzonnen hebben of aangepast hebben omdat je zelf je website beheert. Daardoor geeft dat vaak minder vertrouwen dan op een platform die je niet beheerd. Ik gebruik zelf vooral reviews op Google en op Facebook. En voor webshops vaak Trustpilot. Dat zijn ook de websites die ik check als ik zelf opzoek ben naar een dienst of product!

Stimuleer mensen dus om op 1 van deze platforms een review te schrijven – maak liever zelf de keuze voor hen in plaats van dat je ze zelf de keuze geeft. Want als mensen moeten kiezen moeten ze nadenken en dan haken ze af!

Reageer op reviews

Als mensen de moeite nemen om een review voor je te plaatsen vinden ze het vaak super leuk als je laat zien dat je er blij mee bent en er ook echt op reageert! Je laat daarmee zien dat het je echt wat doet, je betrokken bent bij de ervaringen en meningen van je klanten. En ze voelen zich serieus genomen. En nog mooier: potentiële klanten kunnen dit ook zien ervaren ook de positieve effecten ervan! En even reageren is voor jou een kleine moeite maar kan je zeker een boel opleveren.

Help een negatieve review!

Zoveel mensen, zoveel wensen. En zeker in de paardensport zijn er meerdere wegen naar Rome. Wat ik echter vaak zie gebeuren in het klein en in het groot: wat de ene goed vind voor zijn paard vind de ander de grootste no-no. Dat kan toch echt niet?! Je doet het altijd fout in de ogen van iemand! Neem rijden met een bit: de ene groep vind het de grootste fout die je kan maken, een andere groep vind juist bitloos rijden de grootste fout die je kunt maken. Welke van de opties is waar? Als je het mij vraagt is het ene paard prima gebaat bij een optoming met bit en de andere vind juist bitloos veel fijner. Het gaat volgens mij vooral om wat de ruiter er mee doet :o). Maargoed we dwalen af; een negatieve review heb je zo aan je broek hangen was mijn punt. Daar hoef je niet onzeker van te worden.

Een negatieve review zou ik zeker niet direct weghalen – het vertelt vaak meer over die persoon zelf dan over jou. En wist je dat als een bedrijf alleen maar “zij is zo geweldig” reviews heeft dat het dan ook wat ongeloofwaardig wordt? Een negatieve review helpt alleen maar met wat meer balans te houden. Probeer te reageren op de review en dan niet vanuit je emotie en reptielen brein maar open en eerlijk. Geen verwijten, geen “ja maar jij”. Het geeft niet als jullie niet bij elkaar passen.

Wat kun je er zelf mee doen?

Okey dus nu heb je reviews op je Facebook pagina, op je Google profiel. Wat kun je er nog meer mee doen? Ik geef je wat ideeën:

  • Deel ze op je sociale media. Bijvoorbeeld 1 x in de twee weken een review delen met een mooie visual (gemaakt in Canva) in je posts en/of in je story’s
  • Sla reviews op in je highlights op Instagram – dan kunnen potentiele klanten daar makkelijk door heen bladeren.
  • Deel ze ook eens in je nieuwsbrief, misschien zit er wel een super leuk verhaal achter die je kant delen met je nieuwsbrief leden.
  • Deel ze op je website – bijvoorbeeld bij je product of dienst die je levert. Zodat mensen gelijk kunnen zien hoe anderen er over denken. Je kunt de tekst gewoon op je website zetten maar link ook vooral naar de reviews op externe platformen zodat mensen kunnen zien dat het echt is!

Mensen zijn vaak sneller getriggerd om iets te ondernemen door dit soort social proof! Gebruik dit dus ook echt in je hele online marketing strategie :).

Related Posts