Reviews: hoe kom je er aan en wat kun je er eigenlijk mee?

Wist je dat ongeveer 93% van de mensen online reviews bekijkt voor ze een aankoop doen of een afspraak maken met een bedrijf? Dat is natuurlijk een immens percentage. En ik moet zeggen ik doe het eigenlijk ook altijd. Zelf wanneer iemand mij een bepaald bedrijf of persoon aanraad ga ik eerst online eens zoeken wat ik kan vinden. Hoe is dat voor jou?

Hoe kom je aan reviews?

Veel ondernemers zijn een beetje bang om te vragen om reviews. Maar zeker als je nog maar net begint en je nog niet heel veel klanten hebt is de kans klein dat mensen uit zichzelf reviews gaan plaatsen. Ze denken er gewoon niet aan – en ze realiseren zich waarschijnlijk niet hoeveel ze jou er mee kunnen helpen. En daarnaast zijn mensen vaak geneigd om alleen reviews te plaatsen wanneer iets is tegen gevallen.

Veel ondernemers zijn nog best onzeker en zijn bang dat opdringerig worden gevonden of dat mensen negatief over ze zullen zijn. En toegegeven: het kan ook echt best spannend zijn. Maar gelukkig zijn de meeste mensen vaak heel positief en hebben ze soms zelfs nog nuttige feedback die je kunt gebruiken om te verbeteren. Wees dus niet bang om er gewoon eens om te vragen.

Vraag het bijvoorbeeld aan het einde van je les, laat ze gelijk een QR code scannen om een review te plaatsen. Geef ze een korting voor de volgende keer als ze een review delen. Je kunt ook vanuit sommige systemen automatisch een email laten sturen na afloop van een consult, allicht met een factuur erbij, maar daar kun je natuurlijk ook vragen om een review. En het loont ook soms om het op je sociale media te vragen als je daar al een leuk aantal volgers hebt, maar in het begin is het echt verstandiger om het persoonlijk te vragen!

Waar laat je mensen ze plaatsen?

Ik zie nog altijd veel ondernemers die een review van iemand zelf op hun website plaatsen – opzich niets verkeerd mee maar je kunt het zelf verzonnen hebben of aangepast hebben omdat je zelf je website beheert. Daardoor geeft dat vaak minder vertrouwen dan op een platform die je niet beheerd. Ik gebruik zelf vooral reviews op Google en op Facebook. En voor webshops vaak Trustpilot. Dat zijn ook de websites die ik check als ik zelf opzoek ben naar een dienst of product!

Stimuleer mensen dus om op 1 van deze platforms een review te schrijven – maak liever zelf de keuze voor hen in plaats van dat je ze zelf de keuze geeft. Want als mensen moeten kiezen moeten ze nadenken en dan haken ze af!

Reageer op reviews

Als mensen de moeite nemen om een review voor je te plaatsen vinden ze het vaak super leuk als je laat zien dat je er blij mee bent en er ook echt op reageert! Je laat daarmee zien dat het je echt wat doet, je betrokken bent bij de ervaringen en meningen van je klanten. En ze voelen zich serieus genomen. En nog mooier: potentiële klanten kunnen dit ook zien ervaren ook de positieve effecten ervan! En even reageren is voor jou een kleine moeite maar kan je zeker een boel opleveren.

Help een negatieve review!

Zoveel mensen, zoveel wensen. En zeker in de paardensport zijn er meerdere wegen naar Rome. Wat ik echter vaak zie gebeuren in het klein en in het groot: wat de ene goed vind voor zijn paard vind de ander de grootste no-no. Dat kan toch echt niet?! Je doet het altijd fout in de ogen van iemand! Neem rijden met een bit: de ene groep vind het de grootste fout die je kan maken, een andere groep vind juist bitloos rijden de grootste fout die je kunt maken. Welke van de opties is waar? Als je het mij vraagt is het ene paard prima gebaat bij een optoming met bit en de andere vind juist bitloos veel fijner. Het gaat volgens mij vooral om wat de ruiter er mee doet :o). Maargoed we dwalen af; een negatieve review heb je zo aan je broek hangen was mijn punt. Daar hoef je niet onzeker van te worden.

Een negatieve review zou ik zeker niet direct weghalen – het vertelt vaak meer over die persoon zelf dan over jou. En wist je dat als een bedrijf alleen maar “zij is zo geweldig” reviews heeft dat het dan ook wat ongeloofwaardig wordt? Een negatieve review helpt alleen maar met wat meer balans te houden. Probeer te reageren op de review en dan niet vanuit je emotie en reptielen brein maar open en eerlijk. Geen verwijten, geen “ja maar jij”. Het geeft niet als jullie niet bij elkaar passen.

Wat kun je er zelf mee doen?

Okey dus nu heb je reviews op je Facebook pagina, op je Google profiel. Wat kun je er nog meer mee doen? Ik geef je wat ideeën:

  • Deel ze op je sociale media. Bijvoorbeeld 1 x in de twee weken een review delen met een mooie visual (gemaakt in Canva) in je posts en/of in je story’s
  • Sla reviews op in je highlights op Instagram – dan kunnen potentiele klanten daar makkelijk door heen bladeren.
  • Deel ze ook eens in je nieuwsbrief, misschien zit er wel een super leuk verhaal achter die je kant delen met je nieuwsbrief leden.
  • Deel ze op je website – bijvoorbeeld bij je product of dienst die je levert. Zodat mensen gelijk kunnen zien hoe anderen er over denken. Je kunt de tekst gewoon op je website zetten maar link ook vooral naar de reviews op externe platformen zodat mensen kunnen zien dat het echt is!

Mensen zijn vaak sneller getriggerd om iets te ondernemen door dit soort social proof! Gebruik dit dus ook echt in je hele online marketing strategie :).

Vorig bericht
Hoe vaak moet je je website bijwerken?
Volgend bericht
7 manieren om nieuwe klanten te vinden

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

GRATIS E-book: Haal meer inkomen uit de paardensport

Ben je al voor jezelf begonnen maar loopt het nog niet zo vlot als je wilt en heb je er misschien nog wat naast? Ik kan helpen om te groeien met je bedrijf om zo ook jouw volledige inkomen uit de paardensport te halen en zo meer mensen of paarden te helpen met waar JIJ goed in bent!

Elke week geef ik tips speciaal voor de hippische ondernemers. Zorg dat jij die tips ook in je mailbox ontvangt, je krijgt direct mijn GRATIS e-book “Zo haal jij inkomen uit de paardensport”.

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!