Een beetje een gek onderwerp van mij misschien: maar hoe kun je minder afhankelijk worden van sociale media voor je bedrijf in een tijd als deze? Begrijp me niet verkeerd: ik gebruik zelf veel social media voor mijn eigen bedrijf én voor mijn klanten. Maar ik weet ook dat social media géén heilige graal is en soms ook gewoon mega overweldigend kan zijn. Toch? Wat kun je doen in je bedrijf om minder afhankelijk te worden van social media? Zodat wanneer Facebook, Instagram, YouTube of TikTok verdwijnt je toch nog de mensen kunt bereiken?
Bouw je eigen netwerk
Okey eerlijk toen ik nog voor een baas werkte werd ik vaak naar congressen gestuurd om te “netwerken”. Wat een jeuk woord vind ik dat. En dat ging ik meestal vooral niet doen. Lekker veilig met mijn eigen collega ergens in een hoekje of een stukje wandelen in de pauzes whaha. Drama vond ik dat. Maar nu ik voor mijzelf werk besef ik hoe belangrijk dat netwerk is. Mijn “paardenmensen” netwerk heb ik vooral opgebouwd voor ik voor mijzelf begon door foto’s te maken tijdens crosstrainingen en wedstrijden. Zo kende veel mensen door heel Nederland mijn naam en gezicht! En kon ik toen ik wilde starten met mijn bedrijf dat vrij snel doen. De eerste klanten kwamen allemaal uit dat eerste offline gebouwde netwerk.
Dat kan jij natuurlijk ook doen, en denk dan vooral wat groter dan alleen je stalgenootjes. Kijk of je kan helpen bij wedstrijden als vrijwilliger – zo doe je ook veel connecties op. Spreek met mensen – je hoeft echt niet steeds een verkooppraatje te houden maar toon vooral interesse in wat zij doen. Dan kun je vast ergens op inhaken wat raakvlakken heeft met jouw bedrijf/werk. Ga eens naar leuke evenementen of beurzen en ga daar ook eens contacten op doen – wie weet hebben jullie wel een gezamenlijke doelgroep en kunnen jullie wat voor elkaar betekenen. En wat zitten er aan paardenbedrijven bij jou in de buurt? Ga eens bij hun op de koffie, zij kennen de paardenmensen in de buurt en als jullie een relatie met elkaar opbouwen kunnen jullie allicht ook klanten tippen van elkaars bestaan.
Aan de slag met nieuwsbrieven
Echt e-mailmarketing zoals het heet is nog altijd groot! Het voordeel is dat je de e-mailadressen in je eigen beheer hebt die je hebt verzamelt – dus ook al stopt het nieuwsbrief systeem waar je mee werkt ermee je kan ze gewoon mee nemen naar een andere tool. En waar op social media je bericht vaak bij mensen in hun tijd lijn komt die misschien er niet heel bewust voor hebben gekozen, het algoritme denkt dat ze het interessant vinden, hebben mensen op je nieuwsbrief lijst er bewust voor gekozen om content van je te ontvangen!
Wat moet je dan in hemelsnaam met nieuwsbrieven? Nou wat dacht je van:
- Oefeningen delen die ze thuis kunnen doen
- Belangrijke inzichten delen die ze verder helpen
- Meest gemaakte fouten of mythes uitlichten
- Seizoensgerelateerde tips
- Wedstrijd updates van jezelf
- Lesroutes of clinics
Genoeg informatie die je kunt delen in zo’n nieuwsbrief. Het nadeel is dat je niet makkelijk nieuwe mensen bereikt via je nieuwsbrief zelf. Dus je moet mensen ergens anders vandaan in je nieuwsbrief systeem zien te krijgen. Dat kan naast via je social media ook goed via je website (deel een gratis weggever) maar ook door een QR code op stal te hangen. Mensen na de les de QR code gelijk te laten scannen en ze in te laten schrijven. Of na elke afspraak (automatisch) een e-mail sturen met daarin de tip om je in te schrijven.
Sta je op een beurs kun je mensen misschien laten inschrijven om zo korting te krijgen om een les of consult bij je te boeken. Zet een laptop neer waar ze zich kunnen inschrijven of zet een banner neer met een QR code die ze kunnen scannen.
Verspreid je woord op alle plekken die je kunt verzinnen
Er zijn tegenwoordig superveel podcasts: er zijn er vast een aantal waar je te gast in mag zijn om je verhaal te vertellen, tips of inzichten te delen.
Of wat dacht je van het lokale krantje? Als je een goed verhaal hebt willen ze vaak wel eens een leuk interview met je doen en in de krant delen. Bijvoorbeeld rondom een clinic of workshop die je in de regio geeft.
Misschien vind je schrijven zelf wel heel leuk en mag je op een website een gastblogger worden om daar kennis te delen en zo onder hun doelgroep bekender te worden.
Weet je wat ik altijd een grappig verhaal vind om te delen? Red Bull is natuurlijk nu ontzettend bekend, maar die zijn ook ergens begonnen. Die hebben dus tijdens hun begin jaren overal lege blikjes Red Bull in prullenbakken gedaan. Zodat iedereen dacht goh dat wordt veel gedronken – zal wel goed zijn. En daardoor waren ze – relatief goedkoop – op veel plekken zichtbaar!
Binnenkort: Start online training minder afhankelijk worden van social media
Natuurlijk kun je al best wat tips uit dit blog halen maar nu moet je het nog écht gaan doen. Hoe? Daar ga ik samen met jou mee aan de slag in mijn nieuwste traject “Minder afhankelijk worden van social media”. Als je je GRATIS op geeft voor de wachtlijst krijg je als eerste een melding zodra het traject beschikbaar is en kun je als eerste mee doen 🙂