Hoe vind je in vredesnaam onderwerpen voor een blog

Home / Website / Hoe vind je in vredesnaam onderwerpen voor een blog

Je zit achter je laptop en je cursor knippert op je scherm. Je gaat vandaag echt beginnen. Je tikt een woord en denkt, nee dit wordt hem niet en haalt hem weg. Je tikt opnieuw een paar zinnen en komt zelfs tot een alinea. Nee dit is hem ook niet. Shit een writersblock. Hoe kun je in vredesnaam onderwerpen verzinnen en blogs schrijven?

Welke problemen heeft je ideale klant?

Het is altijd verstandig om je blog-strategie en je lijst met content hier mee te beginnen. Nadenken over je ideale klant. Probeer een voorstellen te maken van je klant. Waar lopen ze tegen aan? Kunnen ze maar geen passend zadel vinden na verschillende zadel makers gehad te hebben? Willen ze naar een hoger niveau in de dressuur maar lukt het ze niet om winstpunten te halen in het L? Hebben ze speciaal beslag nodig voor hun paard? Er kunnen natuurlijk een legio aan problemen zijn waar je klanten tegen aanlopen. Probeer die dan te verdelen in thema’s, content categorieën of pijlers – net hoe jij het wilt noemen.

Bij een hoefsmid kun je als thema’s allicht hebben:

  • Bekappen
  • Beslag
  • Orthopedisch beslag
  • Hoefverzorging

Onder welk van die thema’s kun je vast zelf al wat vragen verzinnen die opkomen bij je ideale klant.  Bij bekappen allicht vragen als “Hoeveel snel moet een hoef bekapt worden?” of bij beslag “Hoe houd je kalkoengaten schoon”, bij orthopedisch beslag “Beslaan met een diep buigpees blessure?” of bij hoefverzorging “Hoe voorkom je een hoefzweer?”. Allemaal dus echt gedacht vanuit de klant en NIET vanuit jouw expertise.

Hier vind je content ideeën

Als je zo eens nadenkt over de categorieën met je ideale klant in gedachte kom je vaak al snel tot heel wat vragen die je kunt beantwoorden in de blogs. Maar loop je toch een beetje vast? Dan kun je de volgende dingen proberen om toch weer op ideeën te komen:

  • Gebruik Google Zoeken: Als je op Google een zoekterm in drukt zie je vaak onder in nog allerlei gerelateerde zoekopdrachten die je weer op ideeën brengen.
  • Answer the Public: Super leuke website – niet altijd heel goed bruikbaar voor in de paardensport maar ik check hem toch vaak en kom regelmatig nog wel op leuke ideeën terecht.
  • Bokt: Ook daar vind je best wel een vragen die je als paarden-expert kunt behandelen in je blogs.
  • Facebook groepen: Op Facebook zijn er heel veel (specifieke) paardengroepen. Ga daar eens voor zitten en probeer groepen te vinden in je vakgebied. Er zijn zoveel groepen dat er vast wel een paar zijn die bij je aansluiten waar je goede ideeën uit kan halen over waar klanten tegen aan lopen.
  • Vraag je klanten: Een open deur maar veel vergeten dit! Je kunt het je klanten in het echie vragen of plaatst eens een vraag sticker in je story’s! Dan krijg je vaak ook hele toffe ideeën om content voor te maken.
  • Concurrenten: Je conculega’s schrijven vast ook wel eens blogs: steel ze natuurlijk niet zomaar want dat brengt je niets dan gedoe. Maar je kunt het wel als inspiratie bron gebruiken om je eigen mening of tips te delen over het betreffende onderwerk.
  • Lessen / consults: Ook tijdens lessen en consults krijg je vaak allerlei vragen die je eigenlijk moet opslaan om te behandelen. Sla ze op op je telefoon, schrijf ze op. Doe er iets mee want dat zijn je echte klanten met echte problemen.

Sla al je ideeën ergens op

Je kunt onderweg makkelijk je ideeën op slaan bijvoorbeeld in Google Keep of een andere notitie app. Ik gebruik het liefste Asana omdat ik daarin gelijk een mooie planning maken met welke artikelen ik in welke maand ga schrijven.

En je kan ze makkelijk weer afvinken of verschuiven alsof het een soort post-its zijn.

Door dat je ideeën in een lijstje hebt opgeslagen kun je op het moment dat het tijd is om te schrijven gelijk van start gaan en hoef je niet na te denken.

Zo begin je met schrijven

Denk bij je onderwerpen vooral vanuit je klant, wat is zijn of haar probleem en dan pas over hoe jij het kunt oplossen! Daarna begin ik altijd met het schrijven van een aantal tussenkoppen (bijvoorbeeld 3 tot 4), die eigenlijk een samenvatting moeten geven van je artikel. Daarna kun je aan de slag gaan met het echte schrijven. Door zo een beginnetje te maken en alvast een soort “inhoudsopgave” te maken kun je makkelijker schrijven.

Zorg dat je in de teksten gebruik maakt van opsommingen en anders opgemaakte teksten en voeg ook links toe naar andere artikelen op je website. Dan heb je gelijk weer de zoekmachine optimalisatie aangepakt voor de vindbaarheid in Google.

Wist je dat wanneer je van taak wisselt kosten beide taken je veel meer tijd kosten? Plan dus liever een dag blogs schrijven in en ga dan een aantal blogs schrijven, dan gaat het ook steeds sneller. Die blogs kun je vervolgens weer verspreid in plannen zodat je de komende weken top content klaar hebt staan.

Het liefste is een blog minimaal 500 woorden: hoe meer content hoe beter. Maar ga geen wollige woorden toevoegen om hem maar langer te maken.

Related Posts