Wees de concurrentie voor: TikTok wordt de nieuwe zoekmachine

Home / Social media / Wees de concurrentie voor: TikTok wordt de nieuwe zoekmachine

Ken je TikTok vooral van de domme dansjes en grappige filmpjes? Mijn tijdlijn op TikTok bestaat eigenlijk maar weinig daaruit. Ik heb vooral heeel veel educatieve content in mijn tijdlijn. Veel over online marketing en zelfstandig ondernemen maar ook veel informatieve filmpjes over paarden! En laatst betrapte ik mezelf er op: ik kon op Google niet vinden wat ik zocht dus ik ging naar TikTok om te zoeken!

TikTok updates: langere tekst mogelijk

Eerst kon je maar 300 tekens kwijt in je omschrijving voor je TikTok video. Maar inmiddels is dat aangepast naar 2200 tekens. Dat is echt huge. Door meer tekst te kunnen toevoegen aan de omschrijving van een video wordt het natuurlijk ook makkelijker vindbaar.

TikTok merkte dat steeds meer mensen ook echt TikTok gingen inzetten om dingen terug te vinden dus dit was voor hun natuurlijk een logische stap!

TikTok versus Google: we vertrouwen mensen

Wij mensen zijn eerder geneigd andere mensen te vertrouwen. Als we bewegend beeld zien dan hebben we sneller een gevoel van connectie bij die persoon als die dingen vertelt die ons aanspreken. Veel sneller dan met geschreven woord.

Google probeert natuurlijk met alle macht bij te blijven om ook (TikTok) video’s te laten zien in hun resultaten en het zoeken makkelijker te maken maar je merkt aan alles wat ze doen dat ze het zwaar hebben.

Denk maar even terug aan Hyves, die probeerde ook nog mensen bij zich te houden toen de uittocht naar Facebook was begonnen. Inmiddels weten we dat Hyves het niet heeft gered. Google zal ook niet snel ten onder gaan verwacht ik maar je kunt op dit moment echt wel veel halen uit TikTok!

Wees je concurrentie voor

Het is al niet meer zo makkelijk om viraal te gaan en dan ook daar veel volgers uit te halen als in het begin. Zo kun je ook zien dat het platform langzaam volwassen wordt. Op dit moment zitten ruim 3 miljoen Nederlanders op dit platform en zitten veel verschillende leeftijdscategorieën op.

Zeker weten dus dat jouw doelgroep er ook zeker op zit! En dit gaat natuurlijk alleen nog maar groeien. Op TikTok is het zo dat oude content soms ineens weer aan meer mensen getoond wordt: het is dus een veel minder vluchtig platform dan iets als Facebook of Instagram. Finally!

Wees dus je concurrentie voor en gaan de slag met TikTok! Een paar tips:

  • Probeer niet 3 platformen tegelijk te starten. Kies er 1 wordt daar goed in en ga dan door naar de volgende als die loopt. Focus.
  • Zorg dat je video begint met iets wat mensen doet stoppen met scrollen. Een probleem wat ze herkennen.
  • Zorg dat je in de tekst van je omschrijving woorden gebruikt die je ideale klant ook zou gebruiken en op zouden zoeken. Dus geen methode om je paard op de trailer te krijgen maar “Paard loopt de trailer niet op”. Gebruik die tekst maximaal.
  • Post met regelmaat – maak er een systeem van zodat je het volhoud.

Het belangrijkste is echt te focussen op de problemen de ze ervaren en daar over te vertellen. Een kijkje achter de schermen tussen door is natuurlijk super leuk, of een grappig filmpje met een muziekje eronder. Maar probeer ook vooral inhoudelijke video’s te maken die problemen oplossen: want dat is waar ze natuurlijk op gaan zoeken! Sta eens in de schoenen van je klant: Waar staat hij of zij nu? Welk probleem ervaren ze? Hoe omschrijven ze dat? Ze weten vaak nog niet eens wat de oorzaak is van het probleem laat staan de oplossing of de methode die ze nodig hebben! Met dat in je achterhoofd ga je filmen. En je filmpjes edit je makkelijk en gratis met CapCut!

Succes maken van je online marketing dit jaar?

Doe mee met de gratis succesweek, die start maandag. Dan gaan we elke dag aan de slag om een actie plan te maken om in zo min mogelijk tijd je social media op de rit te hebben dit jaar!

Related Posts