Van losse flodders op je social media naar een goed systeem

Home / Social media / Van losse flodders op je social media naar een goed systeem

Onlangs deed ik een onderzoek onder hippische ondernemers: een van de grootste problemen die ze ervaren met social media is dat ze vooral veel losse flodders plaatsen, geen echte strategie of plan hebben en daardoor het gevoel hebben dat ze “maar wat doen”.

Helpt een social media strategie klinkt zo ingewikkeld

Niet afhaken hoor! Strategie en een plan klinkt misschien alsof het mega ingewikkeld is en of je er echt een expert voor nodig hebt om op te zetten. Maar eigenlijk valt het best wel mee – zeker als je geen grote multinational bent maar “gewoon” een zelfstandig ondernemer. Dus om te zorgen dat je een plan hebt en een goede strategie moeten we eigenlijk een paar stappen door:

  1. Je doelgroep kennen
  2. De onderwerpen die jij en je doelgroep belangrijk vinden identificeren
  3. Content verzinnen voor de verschillende fases

Het voordeel is als je hier dus 1 keer over na gedacht hebt dan hoef je de volgende keer dat je posts gaat inplannen veel minder tijd te verspillen over wat moet je nu weer posten. Je kijkt in je plan en je gaat gelijk aan de slag :).

Stap 1. Je doelgroep

Als dit niet de eerste keer is dat je iets van mij leest dan weet je waarschijnlijk dat ik altijd hamer op dat dit het begin punt moet zijn van alles. Van je bedrijf, van je strategie, van je blogs, van je diensten – echt alles. Het is het hart van je bedrijf. Even kort door de bocht moet je weten: Wie is mijn doelgroep precies – en wat zijn de problemen die zij ervaren? Bijvoorbeeld:

  • Doelgroep:
    • Vrouw tussen de 25-35 jaar
    • Heeft een eigen paard/pony
    • Paard staat 24/7 buiten
    • Wil het beste voor haar paard
    • Wil graag een betere band/connectie met haar paard
  • Problemen
    • Schooit om brokjes tijdens grondwerk
    • Oefeningen lukken niet zo goed als ze wilt
    • Wil starten met grondwerk maar weet niet goed hoe

Natuurlijk kan je doelgroep breder zijn dan deze persoon: sommige zijn misschien net ouder, of hebben niet de luxe van 24/7 buiten maar wel meer dan 12 uur buiten bijvoorbeeld. Je doelgroep die je omschrijft zou in ieder geval voor het gros moeten gelden – want dan weet je wie je aanspreekt en wordt het posten ook makkelijker.

Ik heb nu maar een paar problemen uitgeschreven maar ik weet zeker als je er even voor gaat zitten en na gaat denken met welke vragen mensen bij je terecht komen je best een lange lijst kunt maken met problemen waar je op kunt focussen. Als ik dat soort vragen of dingen tegen kom in mijn dagelijkse werk sla ik ze altijd even op in mijn telefoon in of Google keep of Asana zodat als ik content (social media, blogs, podcasts, nieuwsbrieven) ik direct daar een onderwerp uit kan kiezen!

Stap 2. Onderwerpen vast stellen

Nu je weet wat de problemen zijn die ze ervaren kun je een overzicht gaan maken aan onderwerpen die belangrijk zijn. De een vind het fijn om dat gewoon kort op te schrijven maar een mind map kan ook super handig zijn om zo een overzicht te hebben van alle hoofd onderwerpen waaronder alle problemen hangen van je potentiƫle klanten. Het leuke is als je hier over na gaat denken dat je vaak nog veel meer problemen kan verzinnen die je doelgroep ervaart!

Dit is een voorbeeld voor een grondwerk instructeur met de hoofd onderwerpen: Positieve bekrachtiging, Problemen tijden grondwerk, grondwerk materiaal, verbinding en communicatie, Progressie en doelen en natuurlijk de lessen. Zo kun je onder elk hoofd onderwerp weer verschillende subonderwerpen invullen en zo heb je altijd een overzicht – en kun je eigenlijk vrij makkelijk bij behorende content verzinnen als je weer gaat posten! Zo’n mind map kan dus voor iedere ondernemer weer helemaal anders zijn ook al ben je allebei grondwerk instructeur: de een kan de focus meer hebben op andere dingen.

Stap 3: Content verzinnen voor de verschillende fases

Nu heb je dus eigenlijk al een groot deel van je strategie staan dan is er eigenlijk nog 1 ding belangrijk. Je realiseren dat mensen eerst een soort proces door lopen voor ze klant bij je worden: Ze moeten eerst weten dat je bestaat en wat je voor ze kan betekenen, dan moeten ze je gaan vertrouwen en dus zeker weten dat jij ze echt kan helpen en dan pas gaan ze over tot aankoop of een afspraak met je maken.

Mensen in de eerste fase – dat ze je nog niet kennen – hebben andere content nodig dan mensen in de fase die je al wel een beetje kennen.

In de eerste fase moet je vooral content posten die aanspreekt op de problemen die ze ervaren waar ze zich direct in herkennen. Bijvoorbeeld “3 Tips om Afleidingen te Minimaliseren en de Focus van Je Paard te Behouden tijdens Grondwerk” of een korte video waarin je laat zien dat je een paard helpt focussen tijdens een grondwerk oefeningen ipv afgeleid zijn door de mogelijke voer beloning met de titel “Hoe je je paard gefocust houdt tijdens grondwerk!”.

In de tweede fase kun je vaak wat diepgaandere content en inzichten delen. Dus allicht een lange video uit een les, misschien een reactie/review van een klant. Inzichten doen het ook altijd goed in deze fase om mee vertrouwen te krijgen bij mensen. Klanten kunnen in deze fase best wel even blijven hangen: hoe sneller je eigenlijk echt in contact met ze bent hoe sneller ze hier doorheen gaan. Dus echt contact als in zij kunnen een vraag stellen en jij antwoord dus stimuleer ze vooral om DM’s te sturen, doe een webinar waarin ze hun vragen kunnen stellen of verzin iets anders interactiefs.

In de laatste fase moet je ze actief aansporen om daadwerkelijk een afspraak te maken, les te boeken of iets bij je aan te schaffen.

In het ideale scenario zou je elke week alle 3 dit soort posts moeten doen – en dan kun je de onderwerpen afwisselen uit je mindmap natuurlijk. Dus bijvoorbeeld op Maandag maak je een informatieve video over positieve bekrachtiging, op woensdag deel je een post met een inzicht rond de lichaamstaal van een paard en op vrijdag vertel je een verhaal over het stellen van doelen en verwijs je ze om een afspraak met je te maken om haalbare doelen te stellen in de training.

2 maanden lang duidelijkheid brengen in je social media strategie!

We starten bijna weer met een nieuwe ronde “Je social media op orde zonder stress” – waarin ik je 2 maanden lang aan de hand mee neem om je eigen plan en strategie te maken. Ik geef je duidelijke opdrachten en deel tips en trucs zodat je in 1 uur per week je social media nu eindelijk eens goed op orde hebt! Doe je ook mee?

Related Posts