Waarom beginnen aan een nieuwsbrief?

Home / Nieuwsbrief / Waarom beginnen aan een nieuwsbrief?

Als je pas net begint denk je er misschien nog niet zo aan maar een nieuwsbrief kan een groot verschil maken voor je bedrijf. Zeker wanneer je bijvoorbeeld terugkerende diensten levert aan ruiters of paarden eigenaren. Denk aan lessen, hoefsmid, zadelpassers, masseurs noem maar op. Regelmatig moeten mensen weer een nieuwe afspraak met je maken en zo blijf je op hun radar.

Geleend versus in eigen bezit

Stel je heb een paar duizend volgers op Facebook en Facebook houd ineens op te bestaan. Leuk die volgers maar al je bereik is dan weg! Op het moment zie je sowieso al dat het onbetaalde bereik van een gemiddelde Facebook pagina niet iets is om over naar huis te schrijven. Op het moment dat het platform verdwijnt ben je dus ook de connectie met je volgers kwijt, dit noemen we “borrowed media” ofwel geleende media. Je leent dus in feit hun platform om je doelgroep te bereiken. Voorbeelden van geleende media zijn:

  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • Pinterest

Wanneer je e-mailadressen verzameld en je klanten regelmatig een nieuwsbrief verstuurd dan is dat “owned media” – ofwel media in je eigen bezit. De e-mailadressen zijn in jouw eigendom en kun je dus altijd blijven gebruiken om je doelgroep te bereiken.

Voorbeelden van owned media zijn:

  • E-mailadressen
  • Telefoonnummers

In contact blijven

Als ondernemers in de paardensport zien we vaak dat mensen niet zo vaak bij ons komen als dat eigenlijk zou moeten: de lessen plannen ze niet consequent genoeg. De hoefsmid en de zadelpasser worden pas op het laatste moment gebeld dat ze nu echt morgen moeten komen. Door regelmatig een nieuwsbrief te sturen blijf je in het hoofd van je klant en zullen ze sneller een afspraak plannen.

Wat je kunt doen om in contact te blijven:

  • Meld wanneer je in welke regio’s bent
  • Spoor mensen aan om een afspraak te maken omdat je agenda volloopt
  • Vertel over een nieuwe dienst of product die je aanbied

Kennis delen

Wij paardenprofessionals hebben vaak veel kennis – die voor ons heel logisch of normaal is. Voor onze klanten is dat vaak heel anders, die weten er minder van en hebben dus een beperkte kennis. In een nieuwsbrief kun je mensen meer kennis geven om te zorgen dat ze bijvoorbeeld eerder de zadelmaker erbij halen, consequenter oefeningen thuis gaan doen of zich bewuster zijn van hoe ze zelf voor een betere hoefgezondheid kunnen zorgen.

Ga jij al starten aan een nieuwsbrief of laat je het nog even? In latere blogs ga ik je meer vertellen hoe je meer inschrijvers kunt verzamelen en waar je makkelijk zelf nieuwsbrieven kunt maken!

Related Posts