Passief inkomen, illusie of werkelijkheid? En hoe dan?

Home / Klanten werven / Passief inkomen, illusie of werkelijkheid? En hoe dan?

Passief inkomen is HOT. Steeds meer klanten vragen me er naar. Sommige zijn al met iets begonnen, sommige moeten nog beginnen. Wat is passief inkomen en bestaat het echt? En hoe doe je het dan? Ik neem je mee in deze wereld!

Heb je even geen zin om te lezen? Luister dit blog in podcast vorm

Even geen tijd of zin om dit blog helemaal goed te lezen? Ga dan even naar spotify dan kun je deze blog ook terug vinden met dezelfde titel in podcast versie! Volg me daar ook even dan krijg je een melding zodra ik weer een nieuwe heb geupload!

Elke week upload ik minimaal 1 podcast die maximaal 10-15 minuten duurt om JOU te helpen die ene persoon te vinden die misschien wel op het punt staat om zijn paard te verkopen of misschien wel in te laten slapen omdat ze zich geen raad weer weet.

Wat is passief inkomen?

Veel mensen doen het voorschotelen als; je zet wat online en dan ga je lekker wat anders doen met je leven en je haalt zo 10.000 euro per maand binnen. Passief dus. Zonder dat je er wat voor hoeft te doen. Maar laat ik vast eerlijk zijn: passief is het niet. Dat is een beetje een verkeerde benaming. Ik denk dat een “schaalbaar” inkomen een betere term is. Op dit moment geef je misschien les op locatie: je kunt wel een groepsles geven maar je kunt geen 50 mensen in 1 groepje zetten. Online kun je dat bijna onbeperkt opschalen. En je hoeft dan maar 1 x iets te maken waar je heeel veel mensen mee kan helpen. Dus het voelt wel een beetje passief. Maar om te zorgen dat mensen bijvoorbeeld instappen in je cursus moet je wel zorgen dat mensen weet dat ie bestaat. En mensen hebben natuurlijk ook gewoon vragen, het lukt misschien niet met bestellen, ze lopen ergens vast in de cursus of welke vragen ze dan ook hebben. Dat zul je ook moeten blijven doen. Dus passief is het mijn inziens zeker niet. Is het leuk? Ja ik vind van wel – want je kunt zo met jouw kennis veel meer mensen helpen. En dat is voor de meeste van ons toch het gene waar we veel energie van krijgen – paarden en hun eigenaren verder helpen, toch?

Voor wie is schaalbaar inkomen?

Voor iedereen die kennis heeft en het graag wilt delen! Zadelpassers die ruiters meer inzicht willen laten hebben in het inschatten van de pasvorm van hun zadel (en of het tijd is om de zadelpasser erbij te halen), of als je eigenaren meer inzicht wilt geven het gedrag van hun paard, of misschien wil je eigenaren wel helpen met een paar stretch oefeningen om hun paard soepeler te maken. Of misschien ben je wel een hoefsmid en wil je eigenaren helpen beter voor de hoeven van hun paard te zorgen. Als instructeur kun je ze natuurlijk diverse oefeningen geven voor thuis om zo meer uit de lessen te halen. Of misschien heb je wel veel kennis over CPL en wil je mensen begeleiden in hoe ze daarin het beste hun paard kunnen begeleiden zelf. Zo veel opties ik word altijd zoo enthousiast van mensen met kennis en ik wil zoo graag voor iedereen die kennis eruit trekken zodat iedereen slimmer wordt en dat vooral paarden het beter krijgen!

En hoe doe je het dan?

Dan het stukje maar hoe dan?! Misschien heb je al 100 ideeën voor de inhoud of denk je alleen maar shit hoe ga ik dat technisch oplossen dan? Laten we het eerst hebben over de inhoud: Begin met een probleem van je klant en combineer dat met waar jij zelf heel goed in bent. Dus “Hoe help je je paard met CPL” kan een mooi onderwerp zijn. Of misschien wel “Hoe verminder je angst tijdens het paardrijden¨.

Dan moeten we een vorm gaan kiezen,

  • Een online cursus: Dit kan in tekst maar ook met video of bijvoorbeeld als e-mail cursus
  • Een webinar: Die kun je een keer opnemen en later de opname verkopen
  • Een e-book: Die maak je makkelijk bijvoorbeeld in Canva

Check eerst of er interesse is!

En deze kun je ook weer allemaal zo makkelijk en ingewikkeld maken als je wilt. Kijk wel uit dat je niet eerst 100 uur ergens in steekt, het dan wilt verkopen en dat NIEMAND er op zit te wachten. Maak eerst een soort wachtlijst waarop mensen zich kunnen inschrijven – als niemand zich daar (gratis) voor wilt inschrijven dan hoef je al niet eens te beginnen met het maken ervan. Dan heb je het verkeerde onderwerp gekozen of je hebt het verkeerd geformuleerd. Ga dus eerst interesse pijlen en zorg dat je e-mailadressen verzameld van mensen die geïnteresseerd zijn. Ik verkocht mijn “social media op orde zonder stress” ook voor dat ik uberhaubt 1 e-mail had getikt. Om mensen te stimuleren zich in te schrijven voor de wachtlijst kun je ze aangeven dat alleen de mensen die op de lijst staan straks korting krijgen!

Heb je nog geen nieuwsbrief programma? Laposta is Nederlands en gratis tot maar liefst 2.000 inschrijvers. Dus daar kan je hem zo aanmaken en mensen op laten inschrijven! Je kan ook gewoon e-mailadressen verzamelen met een formulier (in WordPress gebruik ik graag de plugin Ninja Forms) en ze later handmatig contacten. Je moet het je zelf in het begin echt nog niet te lastig maken met dure omgevingen en ingewikkelde instel processen – je moet nu eerst gewoon verkopen. Later kan het altijd nog beter en mooier!

Houd het simpel voor jezelf

Okay als je nu een lijst met mensen hebt die geïnteresseerd zijn is het tijd om ook echt wat te maken. Als je twijfelt wat je moet maken kun je de mensen op je lijst eens pijlen wat zij fijn vinden: een e-book die ze in een keer uit kunnen lezen? Een e-mail cursus waarbij ze op specifieke dagen opdrachten in de mail krijgen? Of allicht hebben ze liever een video – een eenmalig webinar – of misschien wel gecombineerd met de e-mail cursus dat ze bij elke e-mail een video krijgen. Bied ze natuurlijk alleen de opties aan die jij ook echt wilt doen: ben je nog niet zo zeker van dat video bij je past, sla die dan over.

Ik zelf verkoop zowel e-books als e-mailcursussen. Het voordeel van e-mail cursussen is dat je een urgentie kunt creëren: bijvoorbeeld de cursus start weer op die en die datum. Een e-book is gewoon altijd beschikbaar en daardoor minder urgent.

Er zijn heel veel tools om bijvoorbeeld cursussen in te bouwen: Learndash voor WordPress, Soofos, Huddle. Learndash en Huddle kosten best wel wat geld dus dan moet je al zeker zijn dat je dat eruit gaat halen, en uberhaubt het geld hebben om dat te doen. Soofos kun je gratis je cursus op zetten maar zij verdienen dan een stukje commissie op jouw cursus. En het is aan hun of ze hem goedkeuren of niet.

Wat ik graag gebruik en wat eigenlijk niets kost is LaPosta – een nieuwsbrief programma. Je kunt mensen dan laten inschrijven op een automation. Je maakt dan een e-mail reeks die start op datum x, de volgende email wordt dan verstuurd op dag x en zo verder. Ik doe in mijn cursus elke maandag, woensdag en vrijdag sturen. Maar dat kan je natuurlijk indelen hoe jij het wilt.

Wat je ook kunt doen is een besloten Facebook groep maken en daar video’s in delen. Dat je mensen daar alleen toegang geeft nadat ze betaald hebben bijvoorbeeld. In groepen heb je vaak wat meer interactie met mensen dan echt via een nieuwsbrief. En zo’n facebook groep kost je natuurlijk ook helemaal niets.

Daarnaast gebruik ik Woocommerce met Mollie in mijn WordPress website om mensen te laten betalen maar als je dat nou nog niet hebt – laat mensen dan gewoon lekker inschrijven via een formulier of via de app en maak zelf een factuur en of tikkie dan ben je er ook. Als het eenmaal loopt kun je meer automatiseren en het passiever maken. Maar ga niet nu al ingewikkelde systemen op willen zetten terwijl je er geen verstand van hebt en nog helemaal niet weet hoe het moet. Houd het simpel!

Zorgen dat mensen weten dat je cursus/e-book/webinar bestaat

Dus je hebt al wat mensen op je interesselijst uit je vaste klanten kring maar nu wil je meer mensen laten weten dat ie bestaat. Dan moet je dus aan de slag met je marketing. Een paar dingen die je kunt doen:

Maak een gratis (waardevolle!) weggever. Die moet natuurlijk aansluiten op je cursus of webinar. Het mag iets kleins zijn maar wel waardevol. Een leuke oefening, of 3 tips om .. Of geef ze een korting. Geef ze een klein kadootje. Die deel je regelmatig op je sociale kanalen maar ook in Facebook groepen, in Instagram Reels, in je story’s. Wees niet bang voor te veel herhaling, denk maar eens aan hoe vaak je in je lessen iets moet herhalen zoals “kijk naar voren” voor dat ze het echt onthouden en ook niet meer doen :o).

Deel je kennis online. Niet alles moet gelijk draaien om het verkopen van je cursus, e-book of webinar maar het moet wel je expert status bevestigen. Laten weten dat je er echt verstand van hebt. Je kunt regelmatig korte filmpjes maken (reels zorgen vaak voor veel nieuwe ogen op je content) met jouw gedachte goed, tips of trucs die echt waardevol zijn. Mogen ook stukjes uit je cursus zijn. Je kunt altijd in de tekst van je post nog eens refereren aan je cursus/webinar/e-book.

Heb je wat budget over? Dan is het super fijn om Facebook Ads in te zetten. Ik heb er standaard 1 lopen van 1 euro per dag. Daar in nodig ik mensen uit om mijn gratis weggever te downloaden, ze komen dan op mijn e-maillijst en in 7 dagen neem ik ze mee met allerlei tips maar vertel ook waar ik ze verder mee kan helpen. Van mijn persoonlijke ondersteuning tot mijn e-book, social media pakket en e-mailcursus. En ze belanden zo ook op mijn nieuwsbrief lijst – waar ik ze elke week weer waardevolle tips deel. En ook regelmatig weer nieuwe producten of cursussen deel waardoor er ook nog weer semi “passief” inkomen binnen komt! Let trouwens wel even op met Facebook Ads: druk nooit op bericht promoten maar ga echt via advertentiebeheer een advertentie maken. Kies daar de juiste doelgroep en stel je budget in. In de december maanden zul je zien dat de kosten wat hoger zijn (ofwel dat het iets minder oplevert voor het zelfde bedrag) omdat dan heel veel bedrijven adverteren vanwege de feestdagen. En vaak in januari ook wel omdat dan veel bedrijven adverteren rondom de goede voornemens :o).

Analyseer, vraag feedback en verbeter!

Ik las laatst een mooie vergelijking: als je voor de eerste keer gaat autorijden dan gaat het waarschijnlijk nog niet zo best. Als je dan uitstapt na dat eerste vreselijke ritje – dan koop je toch niet gelijk een fiets? Dat doen veel ondernemers wel met hun e-book, cursussen en webinars. Ze maken er een: het levert niet zoveel op als ze willen. Ze gooien hem weg en beginnen helemaal op nieuw. ZONDE!

Ga hem gewoon verbeteren, optimaliseren. Vraag eens na bij de mensen die het gekocht hebben hoe het ze bevallen is. Waren er dingen onduidelijk? Wat vonden ze fijn? En ga dat doorvoeren als verbetering zo zul je zien dat het steeds meer gaat opleveren en dat je uiteindelijk steeds meer “passief” inkomen krijgt.

Related Posts